Hvad karakteriserer den professionelle (voksen)underviser?
Hvordan etableres professionalitet?
Med udgangspunkt i et større dansk forskningsprojekt om lærerkvalificering og på basis
af danske og internationale forskningsresultater gives der i rapporten svar på disse
spørgsmål.Rapporten er den tredje og sidste i forskningsprojektet Fokus på
voksenlæreren. Projektet er den første samlede danske undersøgelse af
voksenlærernes almenpædagogiske kvalificering. Undersøgelsen omfatter en kortlægning
af, hvilke behov for kvalifikationer, som lærerne mener at have, en kortlægning af de
kvalificeringsmuligheder, som voksenlærerne har, eksempler på forløbet af
kvalificeringsprocesserne og udbyttet heraf samt en analyse af, hvordan lærerne anvender
det, de lærer.
Beskrivelsen af forholdet mellem kvalificering og implementering perspektiveres i en
række teser. I teserne problematiseres forholdet mellem pædagogisk teori og praksis, og
uddannelseskulturens betydning for kvalificering og institutionsudvikling inddrages.
Ud over denne rapport foreligger:
Kortlægning af almenpædagogiske lærerkvalificeringsforløb,
Uddannelsesstyrelsen 1999.
Behovet for lærerkvalificering - blandt lærere ved folkehøjskoler, daghøjskoler,
aftenskoler og voksenuddannelsescentre,
Uddannelsesstyrelsen 2000. |