Forsiden  Næste kapitel
[ Undervisningsministeriets logo ]

Indholdsfortegnelse





Forord
 
Sammenfatning/konklusion
 
1. Indledning
1.1 Behovet for IT-arbejdskraft og IT-kompetencer
1.2 Kortlægningens formål
1.3 Kortlægningens elementer
1.4 Arbejdets organisering
1.5 Tidligere undersøgelser af behovet for IT-arbejdskraft og IT-kompetencer
 
2. Eksisterende IT-uddannelser
2.1 IT-uddannelser i det ordinære uddannelsessystem
2.2 Reformer og nye IT-uddannelser i det ordinære uddannelsessystem
2.3 IT-uddannelser i efter- og videreuddannelsessystemet
 
3. IT-uddannelsernes historiske udvikling
3.1 De traditionelle IT-uddannelser
3.2 Informatikassistenter, edb-assistenter og data-matikere
3.3 Datalogi, andre IT-relaterede naturvidenskabe-lige uddannelser og ingeniøruddannelserne
3.4 Den overordnede udvikling på IT -uddannelses-området
3.5 IT-højskolerne
3.6 Personer med IT-voksenuddannelse
3.7 Indvandrere/efterkommere med højere teknisk uddannelse
3.8 Udenlandsk IT-arbejdskraft
3.9 Særlig IT-forløb for ledige
 
4. IT-arbejdsmarkedet
4.1 IT-uddannelser, -stillinger og -brancher
4.2 IT-uddannelser
4.3 IT-stillinger
4.4 IT-brancher
4.5 IT-uddannede, -stillinger og -brancher, og deres indbyrdes sammenhæng
4.6 Supplement til Danmarks Statistisks IT-uddannelsesgruppering
 
5. Beskrivelse af IT-arbejdsmarkedet
5.1 Arbejdskraft
5.2 Personer i IT-stillinger
5.3 De IT-uddannede
5.4 IT-stillinger, primære og sekundære IT-stillinger
5.5 Stillinger og brancher for IT-uddannede
5.6 IT-branchernes uddannelsesstruktur
5.7 Køn og aldersfordeling i IT-stillinger
5.8 Geografi
5.9 Indvandrere og efterkommere
 
6. Udbudsfremskrivninger
6.1 Følsomhedsanalyse for datamatikere mv.
6.2 Fremskrivninger for de naturvidenskabelige uddannelser
6.3 Datalogi
6.4 Fremskrivning af arbejdsstyrken inden for ud-valgte naturvidenskabelige fag
6.5 Øvrige naturvidenskabelige uddannelser
 
7. Integration af IT i den danske uddannelsessektor
7.1 IT-integration i uddannelsessektoren
7.2 Internetbaseret undersøgelse af IT-integrationen i uddannelsessektoren
7.3 Udbud af netbaseret uddannelse
7.4 Danmarks Virtuelle Universitet vil styrke netbaseret undervisning
 
8. Efterspørgselsanalyse
8.1 Virksomhedernes rekruttering af IT-arbejdskraft
8.2 Virksomhedernes løsninger for at skaffe IT-ar-bejdskraft og kompetencer
8.3 Virksomhedernes fremtidige behov for IT-ar-bejdskraft
8.4 Virksomhedernes efterspørgsel af IT-uddanne-ser
8.5 Virksomhedernes vurdering af IT-uddannelserne
8.6 Virksomhedernes efterspørgsel efter IT-kompe-tencer og IT-kompetenceprofiler
 
9. Balancen mellem udbud og efterspørgsel
9.1 Det fleksible IT-arbejdsmarked
9.2 Forventet udbudsudvikling
9.3 Udvikling i efterspørgslen
9.4 Mismatch – to scenarier for den fremtidige udvikling i balancen mellem udbud og efterspørgsel
 
10. Barometer for IT-arbejdskraft
10.1 Baggrund
10.2 Internationale erfaringer med overvågning af behovet for IT-arbejdskraft
10.3 Et dansk barometer for IT-arbejdskraft
 
Bilag 1. Kommissorium og organisering
Bilag 2. Efter- og videreuddannelsessystemet
Bilag 3. Oplysninger om IT-studerende
Bilag 4. Oplysninger om udenlandske IT-specialister i Danmark

 


Denne side indgår i publikationen "IT-arbejdskraft og -uddannelser" som indhold
© Undervisningsministeriet 2001

Forsiden  Næste kapitel
Til sidens top