INDHOLDSFORTEGNELSE
Undervisningsministerens forord
Forfatternes forord
Nye krav til erhvervsskolerne
Baggrund - hvor internationale er skolerne i dag?
Model for udvikling af en internationaliseringsstrategi
Modellen
Fase 0. Opstart og forberedelse
1. trin: Beslut at lave en international strategi
2. trin: projektbeskrivelse udarbejdes
3. trin: Projektet forelægges bestyrelsen, og der informeres bredt om
projektet
Fase 1. Dokumentation af hidtidige og aktuelle
internationaliseringstiltag
1. trin: Dokumenter om internationaliseringen fra starten
frem til nu gennemgås
2. trin: Interview med udvalgte medarbejdere fra forskellige
afdelinger
3. trin: Der udarbejdes en rapport om skolens
internationaliseringshistorie, omfang, udbytte mv.
4. trin: Der afholdes seminar med en bred skare af skolens
interessenter
Fase 2. Analyse af de forventede udfordringer til uddannelserne
og skolen?
1. trin: Fagspecifikke udfordringer undersøges - kontakt til
lokale organisationer og erhvervsliv
2. trin: Seminar om udfordringerne til skolen og uddannelserne
3. trin: Formidling af viden
Fase 3. Formulering af visioner og mål
1. trin: Brainstorm om målsætninger
2. trin: Målsætningerne konkretiseres
3. trin: Seminar med diskussion af forslagene
Fase 4. Delmål, strategier og handlingsplan
Trin 1: Der udarbejdes strategiforslag med vision,
målsætninger og delmål for internationaliseringen
Trin 2: Strategiforslaget bringes til diskussion i skolens bestyrelse
Vær opmærksom på... Tværgående erfaringer
Forskellige grupper tænker forskelligt
Skolernes omverden
Internationaliseringen på skinner
Bilag. Forslag til styrende spørgsmål og emner i seminarer
Resumé
Executive summary
Denne side indgår i
publikationen "Internationaliseringsstrategi for erhvervsskoler" som
indhold
© Undervisningsministeriet 2000
|