Forrige kapitel Forsiden  Næste kapitel
[ Undervisningsministeriets logo ]

INDHOLDSFORTEGNELSE





Undervisningsministerens forord

Forfatternes forord

Nye krav til erhvervsskolerne
Baggrund - hvor internationale er skolerne i dag?

Model for udvikling af en internationaliseringsstrategi
Modellen

Fase 0. Opstart og forberedelse
1. trin: Beslut at lave en international strategi
2. trin: projektbeskrivelse udarbejdes
3. trin: Projektet forelægges bestyrelsen, og der informeres bredt om projektet

Fase 1. Dokumentation af hidtidige og aktuelle internationaliseringstiltag
1. trin: Dokumenter om internationaliseringen fra starten frem til nu gennemgås
2. trin: Interview med udvalgte medarbejdere fra forskellige afdelinger
3. trin: Der udarbejdes en rapport om skolens internationaliseringshistorie, omfang, udbytte mv.
4. trin: Der afholdes seminar med en bred skare af skolens interessenter

Fase 2. Analyse af de forventede udfordringer til uddannelserne og skolen?
1. trin: Fagspecifikke udfordringer undersøges - kontakt til lokale organisationer og erhvervsliv
2. trin: Seminar om udfordringerne til skolen og uddannelserne
3. trin: Formidling af viden

Fase 3. Formulering af visioner og mål
1. trin: Brainstorm om målsætninger
2. trin: Målsætningerne konkretiseres
3. trin: Seminar med diskussion af forslagene

Fase 4. Delmål, strategier og handlingsplan
Trin 1: Der udarbejdes strategiforslag med vision, målsætninger og delmål for internationaliseringen
Trin 2: Strategiforslaget bringes til diskussion i skolens bestyrelse

Vær opmærksom på... Tværgående erfaringer
Forskellige grupper tænker forskelligt
Skolernes omverden
Internationaliseringen på skinner

Bilag. Forslag til styrende spørgsmål og emner i seminarer

Resumé

Executive summary

Denne side indgår i publikationen "Internationaliseringsstrategi for erhvervsskoler" som indhold
© Undervisningsministeriet 2000

 Forrige kapitel Forsiden  Næste kapitel
Til sidens top