Forrige kapitel Forsiden  Næste kapitel
[ Undervisningsministeriets logo ]

Forfatternes forord





Et stadig mere internationaliseret erhvervsliv er en stor udfordring for erhvervsskolerne. Udfordringen omfatter ikke blot en nyudvikling af uddannelserne, så elevernes kompetencer bliver mere internationale, men også en udvikling af lærernes kompetencer, samt af organiseringen, finansieringen og markedsføringen af de internationale aktiviteter. Med andre ord kræves en målrettet, koordineret, ambitiøs og bredt accepteret strategiog handlingsplan for udviklingen og konsolideringen af internationaliseringen.

Internationaliseringen er imidlertid ikke let at have med at gøre. Emnet opleves ofte som diffust og vanskeligt at håndtere.

Samtidig er der en fare for, at internationaliseringen kommer i anden række i erhvervsuddannelserne, når mere akutte emner som reform, budget- og undervisningsplaner trænger sig på.

Selv om mange skoler i disse år øger deres internationale aktivitetsniveau kraftigt, er der stadig en udbredt skepsis mod internationale aktiviteter. Holdningen til internationaliseringen synes på mange måder at være parallel til den holdning, som informations- og kommunikationsteknologi var genstand for for blot 10 år siden; det bliver betragtet som noget nyt, et modefænomen som ikke rigtigt hører hjemme i den erhvervsfaglige undervisning. I dag - i bagklogskabens klare lys - forekommer det paradoksalt, at IT blev betragtet med så megen skepsis eller ligegyldighed. Spørgsmålet er, om vi er ved at begå den samme fejl med hensyn til internationaliseringen? Formålet med dette hæfte er at gøre det lettere og mere overskueligt for erhvervsskolerne at komme i gang med at formulere gennemarbejdede internationaliseringsstrategier. Hæftet skal give inspiration til processen mod at udarbejde en bredt accepteret og ambitiøs internationaliseringsstrategi. Hæftet beskriver en proces, som en erhvervsskole kan gennemgå for at nå frem til en overordnet og levedygtig internationaliseringsstrategi.

Baggrunden for hæftet er konkrete erfaringer. Fire tekniske skoler - Roskilde Tekniske Skole, Holbæk tekniske Skole, Aalborg tekniske skole og EUC Syd - har i løbet af 1999 og starten af år 2000 taget hul på den internationale udfordring og har i samarbejde gennemført et projekt om udformning af nye internationaliseringsstrategier på hver af skolerne. Hensigten med samarbejdet har været at udveksle erfaringer om arbejdet med at udforme en internationaliseringsstrategi. Det er erfaringerne fra det projekt, som med dette temahæfte gerne skal komme andre skoler til gavn. Projektet har omfattet tekniske skoler, og det er således erfaringer fra tekniske skoler, som er baggrunden for hæftet. Der er imidlertid tale om udfordringer, som er gældende for erhvervsskolerne generelt. Derfor vil den beskrevne model kunne anvendes af alle erhvervsskoler.

Hæftet gennemgår de forskellige faser, skolerne har gennemført i arbejdet med strategiudviklingen. De anvendte teknikker og metoder præsenteres, og de problemer, barrierer og forskellige løsningsmodeller, som dukkede op i processen, beskrives.

Erfaringsopsamlingen giver blandt andet et indtryk af, hvordan forskellige grupper tænker, prioriterer og forholder sig til forskellige aspekter af internationaliseringen. Det er erfaringer, som rummer værdifulde indtryk også for andre skoler, der overvejer at iværksætte en international strategi, eller som ønsker at evaluere og eventuelt ændre den allerede eksisterende strategi.

Udarbejdelsen af hæftet er forestået af analytiker Bjarne E. Jensen, analytiker Charlotte Blumensaadt og direktør Kim Møller.

Initiativet til projektet er taget af Conny Larsen, Roskilde Tekniske Skole. Projektet er finansieret af de fire skoler med støtte fra ATTAK-programmet under EU's Socialfond. Projektet har været fulgt af en styregruppe bestående af Undervisningsinspektør Jens Pehrson, Undervisningsministeriet, sekretariatschef Simon Neergaard-Holm, Teknisk Skoleforening, konsulent Pia Hegner, ACIU, Direktør Frank Tonsberg, Holbæk tekniske Skole, udviklingsinspektør Conny Larsen, Roskilde Tekniske Skole, chef for international afdeling Karl-Axel Skjølstrup, Aalborg tekniske skole, udviklingschef Kirsten Moesgaard, leder af international afdeling Niels H. Kristensen samt projektleder Lena Venborg Pedersen, alle EUC Syd.

Endelig skal der rettes en tak til de mange personer på skolerne, i virksomheder og organisationer, som har medvirket i møder og interview undervejs i projektet. De har alle bidraget med viden og indtryk, som ligger til grund for dette temahæfte.

Oxford Research,
juni 2000

 

[Billede: Cirkel med mønster på. Bærer bl.a. påskriften "nye krav".]

Denne side indgår i publikationen "Internationaliseringsstrategi for erhvervsskoler" som kapitel 1 af 12
© Undervisningsministeriet 2000

 Forrige kapitel Forsiden  Næste kapitel
Til sidens top