![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() Undervisningsministerens forord
Internationaliseringen bør være et væsentligt element i reformarbejdet - som en del af kvalitetsdebatten og som en del af arbejdsmarkedets og erhvervsuddannelsernes forpligtigelse overfor samfundet. Erhvervsuddannelsesreform 2000 er en god lejlighed til at gøre internationaliseringen til et mere integreret element i elevernes, lærernes og uddannelsernes kompetenceudvikling. Reformen giver gode muligheder for dette. I større omfang end hidtil er der muligheder for at tilpasse de enkelte uddannelser til omverdenens behov ved at indarbejde elementer, der forbereder eleverne til det stadigt mere internationaliserede erhvervsliv, som de selv bliver en del af. Arbejdsmarkedet og alle aktørerne på erhvervsskoleområdet har en forpligtelse til at tage denne opgave alvorligt og sørge for, at erhvervsuddannelserne til enhver tid er fremtidssikret. Internationaliseringen er ikke et selvstændigt emne i erhvervsuddannelsesreformen på erhvervsskolerne. Det er tænkt ind som et væsentligt gennemgående tema. Det er i høj grad op til de enkelte skoler i arbejdet med de enkelte uddannelser at sørge for at indarbejde den internationale dimension. Og der arbejdes allerede i dag aktivt med dette område. Desværre er der en fare for, at internationaliseringen glider i baggrunden, fordi omstruktureringer opleves som mere presserende. Netop det, at internationaliseringen ikke findes som en overskrift i reformen, gør, at internationaliseringen måske ikke får den tilstrækkelige opmærksomhed. Publikationen er ment som en inspiration og hjælp til erhvervsskoler, som vil videre i deres internationaliseringsbestræbelser. Den bygger på konkrete erfaringer fra skoler, som har gennemført et projekt med udvikling af strategier for internationalisering af uddannelser, lærere, organisation og ledelse. Håndbogen er dermed et vigtigt bidrag til at gøre internationaliseringen til et mere integreret element i erhvervsuddannelsesreform 2000.
|
![]() |
![]() ![]() Til sidens top |