Forrige kapitel Forsiden  Næste kapitel
[ Undervisningsministeriets logo ]

Fase 3. Formulering af visioner og mål





Fase 3: Vision og målsætninger
I fase 3 diskuteres mulige og ønskelige målsætninger for internationaliseringstiltagenes indhold og omfang, organisering, markedsføring og finansiering.
1. trin Brainstorm om målsætninger
2. trin Målsætningerne konkretiseres
3. trin Seminar med diskussion af vision og målsætninger

De forudgående faser har afdækket og skabt enighed om, hvor skolen er nu og hvilke udfordringer, som skolen og uddannelserne regner med at skulle møde i de kommende år. Tiden er inde til at formulere, hvor skolen gerne vil være henne om 5 - 10 år. Med andre ord visioner om de overordnede målsætninger og konkrete delmål, som internationaliseringsstrategien skal opfylde.

I denne fase begynder udviklingsprojektet at fokusere nærmere på, hvordan strategien skal udformes mht. de internationale aktiviteters indhold og omfang, organisering, markedsføring og finansiering. Strategien begynder så småt at tage form.

3. fase omfatter en formulering af visioner for skolens internationaliseringsstrategi på 5 - 10 års sigt, herunder forestillinger om hvilke konkrete målsætninger, der skal være. Denne visionsfase skal baseres primært på "brainstorming" med interne og eksterne aktører om det realistiske og ønskelige i de forskellige målsætninger for internationaliseringen. Som i de forudgående faser er det afgørende, at formuleringen af visioner for de mål, som internationaliseringsstrategien skal opfylde, sker som en konsensusproces.

1. trin: Brainstorm om målsætninger

I dette første trin drejer det sig om at få så mange ideer frem som overhovedet muligt. Det gælder om at komme væk fra daglig vanetænkning. Der skal tænkes i ønskelige og ambitiøse mål, ikke i forhindringer og problemer. Kun sådan kan der mentalt og indholdsmæssigt tages et stort spring i retning af en ny internationaliseringsstrategi.

Formålet med denne proces er at konkretisere, hvor man ønsker, at skolen skal stå med hensyn til den internationale dimension om 2, 5 eller 10 år.

Der er forskellige muligheder for at opnå dette. Individuelle interview med udvalgte nøglepersoner er en mulighed. Men ofte giver det bedre resultater i idéskabende processer som denne at bringe flere folk sammen. Det kan ske i eksempelvis:

  • Fremtidsværksted. Et forum hvor 15 - 20 deltagere slipper ideerne løs. Optimalt er der tale om et tredelt forløb, hvor deltagerne først slipper visionerne løs, derefter fokuserer på barrierer og sidst samler tankerne om at formulere realistiske løsningsforslag.
  • Gruppeinterview med 4 - 6 deltagere giver ofte gode resultater, når der er tale om idéskabende processer. Gruppedeltagerne kan inspirere hinanden, hvilket kan føre til nye ideer, som ikke ville være fremkommet under individuelle interview.

[Billede: 3 skakbrikker foran på en kurve]

I begge tilfælde bør deltagerne være primært interne aktører fra lærerstaben, skoleledelsen, bestyrelsen og faglige udvalg. Et fælles kendetegn ved deltagerne skal være, at de har noget på hjertet, som angår internationalisering.

Indholdsmæssigt kan møderne struktureres ud fra en række temaer, eksempelvis internationaliseringstiltagenes indhold og omfang, organisering, markedsføring og finansiering. Eventuelt kan de forskellige grupper/møder opdeles alt efter hvilket tema, deltagerne har bedst baggrund for at diskutere. Med andre ord skal dette trin give bud på og en god diskussion af spørgsmål som:

  • Hvad vil skolen opnå med de internationale aktiviteter? Vision?
  • Hvor international skal skolen være om 5 år og om 15 år?
  • Hvilken type internationale aktiviteter skal skolen satse på og hvornår?
  • Hvilke målsætninger kan der opstilles for de internationale aktiviteters indflydelse på lærere, elever og organisationen på skolen?
  • Hvordan skal aktiviteterne organiseres og finansieres?

2. trin: Målsætningerne konkretiseres

Forslag til vision og målsætninger skal nu nedfældes på papir. Inspirationen kommer fra 1. trin i denne fase. Men der vil også være masser af inspiration fra de foregående faser i projektet. Formålet er at udfærdige et debatoplæg om vision og målsætninger.

Oplægget skal rumme en række konkrete forslag til initiativer, som skolen kan iværksætte som led i en international strategi. Oplægget kan tage form som et "katalog" med en lang række konkrete, men mere eller mindre nøjagtigt formulerede forslag. Der må gerne være overlap mellem nogle af forslagene. Der kan endda være tale om modstridende forslag. Det afgørende er, at oplægget animerer til en debat og en prioritering og justering af de forskellige forslag.

Oplægget kan ligesom i 1. trin struktureres ud fra en række temaer, jf. efterfølgende eksempler.

[Billede: Pen, som skriver E2 => E4]

Eksempler på strategiske temaer og overskrifter på delmål

Organisering af internationaliseringen
Afdelingerne som initiativtagere til internationalisering
Ansvarlig på afdelingsniveau
International koordinator og internationalt "stop-in" kontor
Inddragelse af de lokale uddannelsesudvalg
Faste samarbejdspartnere til udveksling og praktik i udlandet
Oprettelse af international afdeling
Nedlæggelse af international afdeling
Internationalisering af lærerkræfterne
Naturligt led i efteruddannelse
Erfaringsspredning blandt lærere - "Internationalt Forum"
Øget brug af sidemandsordninger
Systemeksport
Integration af den internationale dimension i undervisningen
International tjekliste
Internationalisering af undervisningsforløb
Individualisering af internationaliseringen - valgfrie elementer
Udlandet på skolen
Udbredelse til flest muligt elever
Alle skal på studietur
Sikring af det faglige indhold i internationale aktiviteter
Fokus på praktik i udlandet (PIU)
Internationalt netværk med uddannelsesinstitutioner
Lokalt og internationalt virksomhedsnetværk for flere PIU pladser
Finansiering af internationaliseringen
Koordineret søgning efter EU-midler og andre internationale fonde
Lokale kilder til finansiering - virksomhedsnetværk
Internationaliseringsfond for skolen
Markedsføring
Internationalisering som attraktionsfaktor
International temauge
Større fokus på eksisterende internationale aktiviteter

Påvirkning af omverdenen

3. trin: Seminar med diskussion af forslagene

Der indkaldes til seminar med et stort antal aktører, nemlig alle "interne" aktører dvs. lærerne, skoleledelse, bestyrelse, mv., alle "eksterne" aktører dvs. det lokale uddannelsesudvalg, det lokale erhvervsliv og organisationer, erhvervsråd, håndværksråd, handelsstandsforeninger mv.

Forud for seminaret udsendes det skrevne debatoplæg om målene med skolens internationalisering. Hensigten er at tage en diskussion af forslagene: Er forslagene rigtige? Skal de justeres? Uddybes? Er de ikke ambitiøse nok? Eller er de urealistiske? Er nogle af forslagene helt urealistiske eller uhensigtsmæssige? Skal der suppleres med helt andre forslag? Der må også gerne komme en diskussion af, hvordan de enkelte forslag kan realiseres.

Målet med seminaret er på baggrund af oplægget at diskutere de overordnede målsætninger for skolens videre internationalisering.

Målet er desuden at skabe konsensus om visionen og målsætningerne.

Seminaret er naturligvis ikke en besluttende forsamling. Alligevel begynder det her at blive mere alvorligt. Når konkrete visioner og forslag diskuteres og prioriteres af en bred og talstærk forsamling, har det naturligvis en vis vægt, som må tages alvorligt af skolens ledelse. Endvidere er det en væsentlig forudsætning, for at de forskellige tiltag lykkes, at de er blevet diskuteret, og at der er skabt bred forståelse i et sådant forum.

Seminaret er samtidig det sidste trin, hvor en bred skare deltager i udformningen af strategien. Herefter går projektet over i en mere snæver strategiformulering og beslutningstagen.

Resultater af 3. fase:
  • Der er udarbejdet inspirationskatalog over mulige visioner og delmål for den fremtidige internationalisering.
  • Der er taget principielle diskussioner om linien og principperne for den fremtidige internationalisering.
  • Der er foretaget prioriteringer af de konkrete mulige målsætninger og tiltag for såvel skolen som for de enkelte afdelinger. Dermed er grundlaget skabt for formulering af en egentlig strategi.

 

[Billede: ]

Denne side indgår i publikationen "Internationaliseringsstrategi for erhvervsskoler" som kapitel 7 af 12
© Undervisningsministeriet 2000

 Forrige kapitel Forsiden  Næste kapitel
Til sidens top