 |
 |
Fase 2. Analyse af
de forventede udfordringer til uddannelserne og skolen?
Fase 2: Fremtidige
udfordringer |
I fase 2 undersøges forventede udfordringer til de
enkelte uddannelser på 5-10 års sigt. Præsentation, formidling og diskussion af dette
verdensbillede med eksterne og interne interessenter på skolen (lærere,
topledelse, bestyrelse, repræsentanter fra lokalt erhvervsliv og organisationer). |
1. trin Fagspecifikke udfordringer undersøges |
2. trin Seminar om udfordringerne til skolen og
uddannelserne |
3. trin Formidling af viden |
Det andet logiske skridt i udarbejdelsen af en strategi er at analysere hvilke
udfordringer, virksomheden eller organisationen vil møde i løbet af de kommende 5 - 10
år. I denne fase vendes blikket imidlertid mod skolens omverden og de krav, som den
stiller og vil stille til de enkelte uddannelser og til skolen som helhed i de kommende
år.
Formålet er at give et dybere indblik i og forståelse for de udfordringer,
uddannelserne står overfor. Ofte er de enkelte aktører i det daglige fokuseret mod
"kortfristede" problemstillinger som undervisningsplaner, bemanding, mv. Der er
sjældent lejlighed til at diskutere et bredere perspektiv, eksempelvis spørgsmål som: I
hvilken retning skal skolen udvikle sig? Hvordan ændrer arbejdsmarkedets krav sig? Hvilke
nye kompetencer skal vi satse på? I analysen af de forventede udfordringer til de enkelte
uddannelser og til den enkelte skole trækkes på allerede gennemførte analyser og
vurderinger mv., og på involvering af både interne og eksterne aktører, dvs. det lokale
erhvervsliv, lokale organisa tioner mv. Som i dokumentationsfasen er der i høj grad tale
om en proces, der skal skabe konsensus om vurderingen af de fremtidige udfordringer.
I denne fase involveres en række eksterne aktører. Formålet er primært at bidrage
til en dybere forståelse for udviklingen i skolens omverden og de ændrede krav til
fremtidens medarbejdere.
Samtidig kan kontakterne til eksterne aktører vise sig gavnlige på et senere
tidspunkt, eksempelvis når strategien skal iværksættes.
1. trin: Fagspecifikke udfordringer undersøges - kontakt til lokale
organisationer og erhvervsliv
Allerede i fase 1 er det en god idé at tage hul på en diskussion om de fremtidige
udfordringer for skolen, jf. sidste del i skabelonen for dokumentationsrapporten.
Undersøgelsen af de fremtidige udfordringer skal imidlertid i højere grad søge kilder
uden for skolen. Undersøgelsen skal munde ud i et notat/ en rapport, som er udgangspunkt
for debat på skolen. Rapporten er et forsøg på at indkredse og konkretisere hvilke
ændrede forudsætninger, krav og udfordringer, som erhvervsuddannelserne - skolerne,
organisationen, administrationen, eleverne og lærerne - vil møde i løbet af de kommende
5 - 10 år som følge af internationaliseringen.
Kilderne til undersøgelsen kan søges en række steder:
- Aktuel dokumentation om tendenser i det danske og lokale erhvervslivs efterspørgsel og
krav til arbejdskraften aktuelt og fremover.
- Eksisterende litteratur om den generelle strukturudvikling i retning mod
internationalisering og globalisering af erhvervslivet og implikationerne for
erhvervsuddannelse.
- Interview med en række af de centrale aktører i skolernes og uddannelsernes omverden:
Lokale uddannelsesudvalg, organisationer og arbejdsmarkedets parter.
- Interview med lokale brancheforeninger mv.
- Interview med udvalgte private virksomheder - aftagere til og samarbejdspartnere for
erhvervsuddannelser.
- Indtryk fra interview og seminar afholdt i 1. fase.
![[Billede: Kuffert]](images/20.gif)
En stor del af inspirationen kan komme fra en række publikationer, som er skrevet om
emnet i de seneste år - se udvalgte eksempler i listen nedenfor.
Den internationale dimension i erhvervslivets
strukturudvikling beskrives i f.eks.: ACIU (2000): "Lærerkvalifikationer
i de erhvervsrettede uddannelser",
"Nye kvalifikationer - samspil mellem uddannelsesinstitutioner og
virksomheder",
"The Danish Perspective".
"Internationalising Vocational Education and Training",
"International - i job og uddannelse"
Dansk Arbejdsgiverforening: "Arbejdsmarkedsrapport 1999"
Dansk Industri (1999): "Fremtidens virksomhed - fremtidens medarbejder".
Lars Daugaard og Morten Siig (1996): "Internationale aktiviteter på
erhvervsskolerne - et debat- og inspirationskatalog".
FoU-publikation udgivet af Undervisningsministeriet, Erhvervsskoleafdelingen.
European Commission (1998): "Analysis of the results of studies on vocational
training in Europe"
Kim Faurschou, Susanne Tellerup og Steen Christiansen (1998):
"Erhvervsskolernes internationale muligheder - Status og strategier".
FoU-publikation udgivet af Undervisningsministeriet, Erhvervsskoleafdelingen.
Heike Hoffmann (1999): "Strategier for erhvervsskolernes PIU-arbejde".
PIU-Centret. Udgivet af Undervisningsministeriet, Uddannelsesstyrelsen.
Oxford Research (1999): "Fremtidens udfordringer til de tekniske skoler"
Oxford Research (1999): "De tekniske skolers internationalisering - resultater
fra spørgeskemaundersøgelse om de tekniske skolers
internationaliseringsstrategi".
Udarbejdet af Kim Møller, Lars Bonde Lindberg og Bjarne E. Jensen.
Oxford Research (1997): "Grænseløs uddannelse - oplæg til
rundbordssamtale".
Debatoplæg udarbejdet for Center for Teknologistøttet uddannelse.
Oxford Research (1997): "TIC 2007". Debatoplæg udarbejdet for de
Teknologiske Informations Centre. Omfatter resultaterne af globaliseringsundersøgelsen
gennemført af Mandag Morgen, Oxford Research og Danmarks Statistik for
Erhvervsministeriet.
Oxford Research (1996): "Den internationale udfordring til
erhvervsuddannelserne".
Udarbejdet af Kim Møller, Carsten Jensen og Henrik Stener
Pedersen. FoU -publikation udgivet af Undervisningsministeriet,
Erhvervsskoleafdelingen.
Lis Sølvmose (1998): "Internationalisering af
erhvervsuddannelsesstrukturen".
Oplæg til ACIUs startseminar på Hotel Nyborg Strand 10.-11. august 1998.
Undervisningsministeriet (1997): "Strategier for udvikling af den internationale
dimension i uddannelserne". Undervisningsministerens redegørelse til Folketinget. |
Herudover er det vigtigt at sætte udfordringerne ind i en nærværende lokal
virkelighed. Der bør være eksempler fra lokale virksomheder på, hvad
internationaliseringen betyder for kravene til medarbejderne, og i hvilken retning
udviklingen går fremover. Derfor gennemføres en række interview med lokale
virksomheder. Det kan være virksomheder, som har en form for tilknytning til skolen
allerede, men det kan også udmærket være andre - faktisk en udmærket lejlighed til at
udvide skolens netværk. Det er væsentligt, at de interviewede repræsenterer en række
forskellige erhverv.
Der skal også arrangeres interview eller møder med lokale repræsentanter for faglige
organisationer og arbejdsmarkedets parter for at få deres indtryk af kravene til
fremtidens medarbejdere.
Mange af disse lokale aktører har et førstehåndsindtryk af flaskehalse og
virksomhedernes efterspørgsel på efteruddannelse.
Derfor er det en glimrende kilde til viden om de fremtidige krav.
Det samlede notat skal diskutere følgende spørgsmål:
- Hvordan er politikernes holdning til internationalisering?
- Hvilke krav, målsætninger og incitamenter er der?
- Hvordan ser skolerne på internationaliseringen?
- Hvilke nye krav stiller erhvervslivet? (globaliseret marked, teknologisk udvikling,
intelligent organisering, mere specialiserede krav til produkterne)
- Omfatter internationaliseringen alle virksomheder?
- Stiller eleverne andre krav?
- Hvordan lever skolen i dag op til disse krav? Er der sammenhæng med omverdenens krav og
skolens strategi?
Eksempler
på kompetencekrav til tekniske uddannelser og fremtidens medarbejdere |
"Bløde"
kompetencekrav |
"Hårde"
kompetencekrav |
- Interkulturel kompetence. Kunder og underleverandører er alle steder. Og arbejdsstedet
kan i kortere eller længere perioder være i udlandet. Kendskab til de faglige og sociale
forhold og forståelse for forskelle og ligheder er vigtig i omgangen med folk fra andre
lande.
- Social kompetence og samarbejdsevner. Nye måder at organisere arbejdet på betyder nye
krav til medarbejdernes evner til at samarbejde og fungere socialt - både internt i
virksomheden og i forhold til eksterne partnere. Det stiller med andre ord også krav til
den enkeltes kommunikative evner.
- Helhedsforståelse. Medarbejderne skal have en helhedsforståelse og være i stand til
at overskue en arbejdsproces fra start til slut.
- Ny teknologi og konkurrence medfører et konstant krav om tilpasningevne. Den enkelte
medarbejder skal være parat til at tilpasse sig skiftende forhold og arbejdsopgaver.
- Fleksibilitet og iværksætterevner er betingelser for at begå sig i konkurrencen. Det
stiller også krav til den enkelte medarbejder om at bruge faglig ekspertise og
helhedsforståelse til at udtænke nye løsninger.
|
- Sprog. Specielt engelsk. Men i stigende omfang også yderligere et fremmedsprog.
Nødvendigt for at kunne læse, forstå og kommunikere med kunder, myndigheder og
underleverandører i andre lande.
- Dansk. Medarbejderne skal kunne læse og forstå dansk bedre, end tilfældet er i dag.
- Teknologi. Brug af pc'er, programmering og arbejde i netværk bliver en integreret del
af arbejdet inden for alle fagområder. Tekniske uddannelser bliver udkonkurreret,
hvis de ikke følger med udviklingen.
- Avanceret teknologi. Ny teknologi bliver en stadig vigtigere del af alle fagområder.
Grundlæggende indsigt i den mest moderne teknologi er et krav.
- Merkantile evner. En del af den samlede arbejdsproces er budgetforståelse og
afsætning. Det foregår kun i begrænset omfang i dag. Teknisk uddannede medarbejdere med
merkantile evner er en mangelvare i virksomhederne.
- Kendskab til markedet. Virksomhederne agerer i en international konkurrence. Derfor skal
medarbejderne have grundlæggende indsigt i markedsforholdene i andre lande. Eventuelt vil
der også være behov for at kunne sende den enkelte medarbejder til udlandet.
- Faglig indsigt og kreativitet. Omstilling, fleksibilitet og nytænkning er nøgleord i
virksomhederne. Indsigt i andre måder at gribe tingene an på, andre måder at løse
problemer på, er vigtigt. Herunder erfaringer og traditioner fra andre lande.
|
Kilde: Oxford Research (1999):
"Fremtidens udfordringer til de tekniske skoler" |
2. trin: Seminar om udfordringerne til skolen og uddannelserne
For at sikre den størst mulige konsensus skal der også i denne del af projektet
afholdes møder på skolen med de involverede interne og eksterne aktører.
Først og fremmest skal det udarbejdede notat distribueres bredt på skolen. Dernæst
indbydes en bred skare af både interne og eksterne aktører til seminar om de fremtidige
udfordringer til skolen og uddannelserne. Deltagere bør være alle aktører: Alle
afdelinger, administration, ledelse, bestyrelse, faglige udvalg, lokale organisationer,
arbejdsmarkedets parter, erhvervsråd mv.
Formålet er at tage en debat i et større forum for at få en mere samlet og mere
nuanceret forståelse for udfordringerne. Fordelen er, at deltagerne har mulighed for at
diskutere på tværs af sædvanlige skel og vanetænkning.
3. trin: Formidling af viden
Forhåbentlig har mange aktører deltaget i de foregående to trin. Alligevel er det
vigtigt, at den indsamlede viden bliver formidlet videre ud og skaber debat i alle dele af
organisationen.
Derfor er det oplagt at gøre en indsats for at komme videre. Der er flere muligheder
for dette:
- Rapporten - revideret på baggrund af kommentarer på seminaret - udsendes til alle
aktører på skolen, gerne også til eleverne.
- Ulempen ved bredt sammensatte seminarer er, at det kan være vanskeligt at få
diskuteret den fagspecifikke forståelse af udfordringerne. Derfor er det en god idé
efterfølgende at afholde lignende, mindre arrangementer på de enkelte
uddannelsesområder, hvor lærere - og elever har mulighed for at diskutere, hvordan
internationaliseringen berører netop deres område.
- Rapporten sættes på dagsordenen i de lokale uddannelsesudvalg.
![[Billede: Kompas]](images/21.gif)
Resultater af 2. fase:
- Skolens aktører har opnået en større forståelse for omverdenens krav til fremtidens
arbejdskraft og for internationaliseringens betydning for de enkelte uddannelser.
- Der er tilvejebragt konkrete, aktuelle eksempler på internationaliseringens betydning
for lokale virksomheders produktion og rekrutteringskrav.
- Der er etableret kontakter til lokale, eksterne aktører -organisationer, råd og
virksomheder - kontakter, som kan vise sig væsentlige i en senere realisering af
internationale målsætninger.
|
![[Billede: Skakbræt]](images/22.gif)
Denne side indgår i
publikationen "Internationaliseringsstrategi for erhvervsskoler" som kapitel 6
af 12
© Undervisningsministeriet 2000
|
 |