Forrige kapitel Forsiden  Næste kapitel
[ Undervisningsministeriets logo ]

Fase 2. Analyse af de forventede udfordringer til uddannelserne og skolen?





Fase 2: Fremtidige udfordringer
I fase 2 undersøges forventede udfordringer til de enkelte uddannelser på 5-10 års sigt. Præsentation, formidling og diskussion af dette ‘verdensbillede’ med eksterne og interne interessenter på skolen (lærere, topledelse, bestyrelse, repræsentanter fra lokalt erhvervsliv og organisationer).
1. trin Fagspecifikke udfordringer undersøges
2. trin Seminar om udfordringerne til skolen og uddannelserne
3. trin Formidling af viden

Det andet logiske skridt i udarbejdelsen af en strategi er at analysere hvilke udfordringer, virksomheden eller organisationen vil møde i løbet af de kommende 5 - 10 år. I denne fase vendes blikket imidlertid mod skolens omverden og de krav, som den stiller og vil stille til de enkelte uddannelser og til skolen som helhed i de kommende år.

Formålet er at give et dybere indblik i og forståelse for de udfordringer, uddannelserne står overfor. Ofte er de enkelte aktører i det daglige fokuseret mod "kortfristede" problemstillinger som undervisningsplaner, bemanding, mv. Der er sjældent lejlighed til at diskutere et bredere perspektiv, eksempelvis spørgsmål som: I hvilken retning skal skolen udvikle sig? Hvordan ændrer arbejdsmarkedets krav sig? Hvilke nye kompetencer skal vi satse på? I analysen af de forventede udfordringer til de enkelte uddannelser og til den enkelte skole trækkes på allerede gennemførte analyser og vurderinger mv., og på involvering af både interne og eksterne aktører, dvs. det lokale erhvervsliv, lokale organisa tioner mv. Som i dokumentationsfasen er der i høj grad tale om en proces, der skal skabe konsensus om vurderingen af de fremtidige udfordringer.

I denne fase involveres en række eksterne aktører. Formålet er primært at bidrage til en dybere forståelse for udviklingen i skolens omverden og de ændrede krav til fremtidens medarbejdere.

Samtidig kan kontakterne til eksterne aktører vise sig gavnlige på et senere tidspunkt, eksempelvis når strategien skal iværksættes.

1. trin: Fagspecifikke udfordringer undersøges - kontakt til lokale organisationer og erhvervsliv

Allerede i fase 1 er det en god idé at tage hul på en diskussion om de fremtidige udfordringer for skolen, jf. sidste del i skabelonen for dokumentationsrapporten. Undersøgelsen af de fremtidige udfordringer skal imidlertid i højere grad søge kilder uden for skolen. Undersøgelsen skal munde ud i et notat/ en rapport, som er udgangspunkt for debat på skolen. Rapporten er et forsøg på at indkredse og konkretisere hvilke ændrede forudsætninger, krav og udfordringer, som erhvervsuddannelserne - skolerne, organisationen, administrationen, eleverne og lærerne - vil møde i løbet af de kommende 5 - 10 år som følge af internationaliseringen.

Kilderne til undersøgelsen kan søges en række steder:

  • Aktuel dokumentation om tendenser i det danske og lokale erhvervslivs efterspørgsel og krav til arbejdskraften aktuelt og fremover.
  • Eksisterende litteratur om den generelle strukturudvikling i retning mod internationalisering og globalisering af erhvervslivet og implikationerne for erhvervsuddannelse.
  • Interview med en række af de centrale aktører i skolernes og uddannelsernes omverden: Lokale uddannelsesudvalg, organisationer og arbejdsmarkedets parter.
  • Interview med lokale brancheforeninger mv.
  • Interview med udvalgte private virksomheder - aftagere til og samarbejdspartnere for erhvervsuddannelser.
  • Indtryk fra interview og seminar afholdt i 1. fase.

[Billede: Kuffert]

En stor del af inspirationen kan komme fra en række publikationer, som er skrevet om emnet i de seneste år - se udvalgte eksempler i listen nedenfor.

Den internationale dimension i erhvervslivets strukturudvikling beskrives i f.eks.:

ACIU (2000): "Lærerkvalifikationer i de erhvervsrettede uddannelser",

"Nye kvalifikationer - samspil mellem uddannelsesinstitutioner og virksomheder",

"The Danish Perspective".

"Internationalising Vocational Education and Training",

"International - i job og uddannelse"

Dansk Arbejdsgiverforening: "Arbejdsmarkedsrapport 1999"

Dansk Industri (1999): "Fremtidens virksomhed - fremtidens medarbejder".

Lars Daugaard og Morten Siig (1996): "Internationale aktiviteter på erhvervsskolerne - et debat- og inspirationskatalog".

FoU-publikation udgivet af Undervisningsministeriet, Erhvervsskoleafdelingen.

European Commission (1998): "Analysis of the results of studies on vocational training in Europe"

Kim Faurschou, Susanne Tellerup og Steen Christiansen (1998):

"Erhvervsskolernes internationale muligheder - Status og strategier".

FoU-publikation udgivet af Undervisningsministeriet, Erhvervsskoleafdelingen.

Heike Hoffmann (1999): "Strategier for erhvervsskolernes PIU-arbejde".

PIU-Centret. Udgivet af Undervisningsministeriet, Uddannelsesstyrelsen.

Oxford Research (1999): "Fremtidens udfordringer til de tekniske skoler"

Oxford Research (1999): "De tekniske skolers internationalisering - resultater

fra spørgeskemaundersøgelse om de tekniske skolers internationaliseringsstrategi".

Udarbejdet af Kim Møller, Lars Bonde Lindberg og Bjarne E. Jensen.

Oxford Research (1997): "Grænseløs uddannelse - oplæg til rundbordssamtale".

Debatoplæg udarbejdet for Center for Teknologistøttet uddannelse.

Oxford Research (1997): "TIC 2007". Debatoplæg udarbejdet for de Teknologiske Informations Centre. Omfatter resultaterne af globaliseringsundersøgelsen gennemført af Mandag Morgen, Oxford Research og Danmarks Statistik for Erhvervsministeriet.

Oxford Research (1996): "Den internationale udfordring til erhvervsuddannelserne".

Udarbejdet af Kim Møller, Carsten Jensen og Henrik Stener

Pedersen. FoU -publikation udgivet af Undervisningsministeriet, Erhvervsskoleafdelingen.

Lis Sølvmose (1998): "Internationalisering af erhvervsuddannelsesstrukturen".

Oplæg til ACIU’s startseminar på Hotel Nyborg Strand 10.-11. august 1998.

Undervisningsministeriet (1997): "Strategier for udvikling af den internationale dimension i uddannelserne". Undervisningsministerens redegørelse til Folketinget.

Herudover er det vigtigt at sætte udfordringerne ind i en nærværende lokal virkelighed. Der bør være eksempler fra lokale virksomheder på, hvad internationaliseringen betyder for kravene til medarbejderne, og i hvilken retning udviklingen går fremover. Derfor gennemføres en række interview med lokale virksomheder. Det kan være virksomheder, som har en form for tilknytning til skolen allerede, men det kan også udmærket være andre - faktisk en udmærket lejlighed til at udvide skolens netværk. Det er væsentligt, at de interviewede repræsenterer en række forskellige erhverv.

Der skal også arrangeres interview eller møder med lokale repræsentanter for faglige organisationer og arbejdsmarkedets parter for at få deres indtryk af kravene til fremtidens medarbejdere.

Mange af disse lokale aktører har et førstehåndsindtryk af flaskehalse og virksomhedernes efterspørgsel på efteruddannelse.

Derfor er det en glimrende kilde til viden om de fremtidige krav.

Det samlede notat skal diskutere følgende spørgsmål:

  • Hvordan er politikernes holdning til internationalisering?
  • Hvilke krav, målsætninger og incitamenter er der?
  • Hvordan ser skolerne på internationaliseringen?
  • Hvilke nye krav stiller erhvervslivet? (globaliseret marked, teknologisk udvikling, intelligent organisering, mere specialiserede krav til produkterne)
  • Omfatter internationaliseringen alle virksomheder?
  • Stiller eleverne andre krav?
  • Hvordan lever skolen i dag op til disse krav? Er der sammenhæng med omverdenens krav og skolens strategi?

Eksempler på kompetencekrav til tekniske uddannelser og fremtidens medarbejdere

"Bløde" kompetencekrav "Hårde" kompetencekrav
  • Interkulturel kompetence. Kunder og underleverandører er alle steder. Og arbejdsstedet kan i kortere eller længere perioder være i udlandet. Kendskab til de faglige og sociale forhold og forståelse for forskelle og ligheder er vigtig i omgangen med folk fra andre lande.
  • Social kompetence og samarbejdsevner. Nye måder at organisere arbejdet på betyder nye krav til medarbejdernes evner til at samarbejde og fungere socialt - både internt i virksomheden og i forhold til eksterne partnere. Det stiller med andre ord også krav til den enkeltes kommunikative evner.
  • Helhedsforståelse. Medarbejderne skal have en helhedsforståelse og være i stand til at overskue en arbejdsproces fra start til slut.
  • Ny teknologi og konkurrence medfører et konstant krav om tilpasningevne. Den enkelte medarbejder skal være parat til at tilpasse sig skiftende forhold og arbejdsopgaver.
  • Fleksibilitet og iværksætterevner er betingelser for at begå sig i konkurrencen. Det stiller også krav til den enkelte medarbejder om at bruge faglig ekspertise og helhedsforståelse til at udtænke nye løsninger.
  • Sprog. Specielt engelsk. Men i stigende omfang også yderligere et fremmedsprog. Nødvendigt for at kunne læse, forstå og kommunikere med kunder, myndigheder og underleverandører i andre lande.
  • Dansk. Medarbejderne skal kunne læse og forstå dansk bedre, end tilfældet er i dag.
  • Teknologi. Brug af pc'er, programmering og arbejde i netværk bliver en integreret del af arbejdet inden for alle fagområder. Tekniske uddannelser bliver udkonkurreret, hvis de ikke følger med udviklingen.
  • Avanceret teknologi. Ny teknologi bliver en stadig vigtigere del af alle fagområder. Grundlæggende indsigt i den mest moderne teknologi er et krav.
  • Merkantile evner. En del af den samlede arbejdsproces er budgetforståelse og afsætning. Det foregår kun i begrænset omfang i dag. Teknisk uddannede medarbejdere med merkantile evner er en mangelvare i virksomhederne.
  • Kendskab til markedet. Virksomhederne agerer i en international konkurrence. Derfor skal medarbejderne have grundlæggende indsigt i markedsforholdene i andre lande. Eventuelt vil der også være behov for at kunne sende den enkelte medarbejder til udlandet.
  • Faglig indsigt og kreativitet. Omstilling, fleksibilitet og nytænkning er nøgleord i virksomhederne. Indsigt i andre måder at gribe tingene an på, andre måder at løse problemer på, er vigtigt. Herunder erfaringer og traditioner fra andre lande.
Kilde: Oxford Research (1999): "Fremtidens udfordringer til de tekniske skoler"

2. trin: Seminar om udfordringerne til skolen og uddannelserne

For at sikre den størst mulige konsensus skal der også i denne del af projektet afholdes møder på skolen med de involverede interne og eksterne aktører.

Først og fremmest skal det udarbejdede notat distribueres bredt på skolen. Dernæst indbydes en bred skare af både interne og eksterne aktører til seminar om de fremtidige udfordringer til skolen og uddannelserne. Deltagere bør være alle aktører: Alle afdelinger, administration, ledelse, bestyrelse, faglige udvalg, lokale organisationer, arbejdsmarkedets parter, erhvervsråd mv.

Formålet er at tage en debat i et større forum for at få en mere samlet og mere nuanceret forståelse for udfordringerne. Fordelen er, at deltagerne har mulighed for at diskutere på tværs af sædvanlige skel og vanetænkning.

3. trin: Formidling af viden

Forhåbentlig har mange aktører deltaget i de foregående to trin. Alligevel er det vigtigt, at den indsamlede viden bliver formidlet videre ud og skaber debat i alle dele af organisationen.

Derfor er det oplagt at gøre en indsats for at komme videre. Der er flere muligheder for dette:

  1. Rapporten - revideret på baggrund af kommentarer på seminaret - udsendes til alle aktører på skolen, gerne også til eleverne.
  2. Ulempen ved bredt sammensatte seminarer er, at det kan være vanskeligt at få diskuteret den fagspecifikke forståelse af udfordringerne. Derfor er det en god idé efterfølgende at afholde lignende, mindre arrangementer på de enkelte uddannelsesområder, hvor lærere - og elever har mulighed for at diskutere, hvordan internationaliseringen berører netop deres område.
  3. Rapporten sættes på dagsordenen i de lokale uddannelsesudvalg.

[Billede: Kompas]

Resultater af 2. fase:
  • Skolens aktører har opnået en større forståelse for omverdenens krav til fremtidens arbejdskraft og for internationaliseringens betydning for de enkelte uddannelser.
  • Der er tilvejebragt konkrete, aktuelle eksempler på internationaliseringens betydning for lokale virksomheders produktion og rekrutteringskrav.
  • Der er etableret kontakter til lokale, eksterne aktører -organisationer, råd og virksomheder - kontakter, som kan vise sig væsentlige i en senere realisering af internationale målsætninger.

 

[Billede: Skakbræt]

Denne side indgår i publikationen "Internationaliseringsstrategi for erhvervsskoler" som kapitel 6 af 12
© Undervisningsministeriet 2000

 Forrige kapitel Forsiden  Næste kapitel
Til sidens top