Forrige kapitel Forsiden  Næste kapitel
[ Undervisningsministeriets logo ]

Fase 4. Delmål, delstrategier og handlingsplan





Fase 4: Strategien iværksættes
I fase 4 skal der udarbejdes vision, målsætninger og handlingsplan for internationaliseringsstrategien. Strategien iværksættes.
1. trin Der udarbejdes strategiforslag med vision, målsætninger og delmål for internationaliseringen
2. trin Strategiforslaget bringes til diskussion i skolens bestyrelse. Aktiviteter iværksættes.

Det sidste skridt i formuleringen og udarbejdelsen af en internationaliseringsstrategi er formulering af konkrete delmål og delstrategier, som tilsammen udgør selve handlingsplanen for implementeringen af strategien.

Processen resulterer i en strategi, som bliver beslutningsgrundlag for skolens beslutningstagere.

Trin 1: Der udarbejdes strategiforslag med vision, målsætninger og delmål for internationaliseringen

Formulering af delmål, delstrategier og handlingsplan kan udarbejdes som en direkte videreudvikling af fase 3. Det udarbejdede notat suppleret med prioriteringer og nye forslag, som er bragt på bane i fase 3 omstruktureres til et egentligt strategioplæg.

På baggrund af indtryk og prioriteringer fra fase 3 udarbejdes et katalog over konkrete forslag til fremtidig internationaliseringsstrategi.

Strategioplægget skal fungere som beslutningsgrundlag for skolens bestyrelse. Derfor er det vigtigt, at oplægget bliver ganske kortfattet og let at gå til. Oplægget skal indeholde vision, målsætninger, delmål, delstrategier og handlingsplan for implementeringen af internationaliseringsstrategien.

[Billede: Landkort med pile ud til alle 4 sider.]

Handlingsplanen skal - på baggrund af de tidligere faser i udviklingsprojektet - være udtryk for konsensus mellem alle de involverede parter. Men den mest centrale aktør vil efterfølgende være skolens ledelse, som vil være ansvarlig for handlingsplanens overholdelse.

En effektiv strategi kræver, at der både på centralt og decentralt niveau formuleres nogle konkrete målsætninger. Målsætningerne skal være indbyrdes støttende, entydige, målbare og tidsbaserede, så det på et givet tidspunkt kan evalueres, om målene er nået. Samtidig skal målsætningerne være både ønskelige, vedkommende og accepterede af skolens vigtigste interessenter. Endelig skal målene være realistiske, men på samme tid også ambitiøse og udfordrende, så de bliver værd at forfølge.

Målene skal følges op af handlingsplaner, der beskriver, hvordan målene skal nås, og hvem der er ansvarlige for initiativer og målopfyldelsen. Det er hensigtsmæssigt at opdele målsæt ningerne på en række hovedtemaer. Sammen med et forslag til en vision kan det give følgende overskrifter i strategioplægget:

  • Kort indledning/motivation
  • Forslag til vision for internationalisering
  • Målsætninger
       - Organisering af internationaliseringen
       - Internationalisering af lærerkræfterne
       - Integration af den internationale dimension i undervisningen
       - Finansiering af internationaliseringen
       - Markedsføring af internationaliseringen.

Vision

Skolens vision udgør den overordnede ramme for internationaliseringen.

Visionen skal være styrende for ambitionsniveau, målsætninger og implementeringen af skolens internationaliseringsstrategi og give et indblik i, hvor international skolen ønsker at være på 5 - 10 års sigt. Et eksempel på en vision for internationaliseringen af en teknisk skole kan være:

"X-skole vil øge sit internationale engagement år for år. Den internationale dimension på samtlige uddannelser skal være udtryk for et tæt samspil mellem skole, lærere, elever og erhvervsliv. Samspillet med virksomheder og skoler i ind- og udland skal resultere i undervisningstilbud, der modsvarer de behov for internationale kvalifikationer og kompetencer, som arbejdsmarkedet stiller til den pågældende uddannelse og som et internationalt samfund stiller til det enkelte menneske."

I forslaget bør der også indgå en overvejelse om, hvordan visionen kan få tilstrækkelig spredning og gennemslagskraft, således at den faktisk bliver styrende for skolens internationalisering.

Målsætninger

Delmålene bør inddeles efter temaer. Hvert delmål bør desuden sættes overskueligt op, så man kan se, hvad baggrunden, formålet og indholdet er, og hvem der skal være ansvarlig for gennemførelsen. Det kan eksempelvis gøres med følgende overskrifter:

Overskrift:
Baggrund:
Mål:
Handling:
Ansvarlig på skoleniveau:
Ansvarlig på afdelingsniveau:

Der er en pointe i at sørge for, at de enkelte delmål fremstår som selvstændige forslag frem for som en samlet pakke. Sandsynligvis vil de fleste skoler have vanskeligt ved at igangsætte en lang række forslag på én gang. Det er mere overskueligt både at tage stilling til og at iværksætte strategien, hvis de enkelte delmål er adskilt. Herunder er der givet en række eksempler på delmål.

Eksempel på delmål for organisering af internationaliseringen:

Inddragelse af de lokale uddannelsesudvalg For at sikre, at internationaliseringen sker med accept og opbakning fra skolens vigtigste interessenter, skal internationalisering gøres til et emne, der berøres på alle møder i de lokale uddannelsesudvalg.

Mål: Inden år 2001 skal internationalisering være en fast del af forretningsordenen på samtlige møder i de lokale uddannelsesudvalg. Uddannelsesudvalgene skal bl.a. godkende afdelingernes internationale tjeklister og være omdrejningspunkt for etablering af tættere kontakter mellem uddannelse, virksomheder og organisationer.

Handling: Med opbakning fra skolens ledelse og med input fra de ansvarlige for de enkelte afdelingers internationale dimension, tager uddannelsescheferne initiativ til at udvide dagsordenen med internationaliseringstemaet.

Ansvarlig på skoleniveau: Ledelsen.

Ansvarlig på afdelingsniveau: Uddannelsescheferne og internationalt ansvarlige.

 

Eksempel på delmål for internationalisering af lærerkræfterne:
Naturligt led i efteruddannelse

For at sikre et godt grundlag for den fortsatte internationalisering af skolens aktiviteter, skal mulighederne for sproglig, faglig og pædagogisk opgradering og udvikling af lærernes internationale kompetencer og kvalifikationer udnyttes optimalt.

Denne form for internationalisering skal være en naturlig del af lærernes efteruddannelse.

Mål: Inden år 2002 skal den internationale dimension være en del af alle læreres kompetenceudvikling og efteruddannelse. Hvert år skal minimum én lærer pr. afdeling i udveksling i udlandet (skole eller virksomhed) i minimum 4 uger.

Handling: I løbet af 2001 defineres, hvad der menes med den internationale dimension i lærernes kompetenceudvikling og efteruddannelse. Der afsættes endvidere en andel af kursusmidlerne til udvikling af internationale kompetencer hos underviserne. Den internationale dimension kan bestå i:

  • lærerudvekslinger i form af ophold på skoler eller i virksomheder i udlandet
  • deltagelse i systemeksport eller i løsningen af andre internationale konsulentopgaver
  • deltagelse i kurser eller lign. med fokus på internationalisering –kan foregå enten i Danmark eller i udlandet
  • arrangement af undervisningsforløb i samarbejde med udenlandske gæstelærere
  • arrangement af studieture med et fagligt indhold
  • deltagelse i Internationalt Forum
  • deltagelse i internationale konkurrencer
  • medvirken i sidemandsordning ved internationale aktiviteter mv.

Ansvarlig på skoleniveau: Ledelsen i samarbejde med international koordinator.

Ansvarlig på afdelingsniveau: Den ansvarlige for den internationale dimension i afdelingen.

Eksempel på delmål for integration af den internationale dimension i undervisningen: International tjekliste

For at gøre internationaliseringen til et nærværende og effektivt element i uddannelserne er det nødvendigt, at der år for år opstilles konkrete målsætninger for de enkelte afdelinger. Målsætninger, som er afpasset den enkelte uddannelse, men som er ambitiøse og peger frem mod den fælles vision.

Mål: Hvert år skal alle afdelinger formulere målsætninger for ambitioner mht. det kommende års internationale aktiviteter. Målsætningerne samles i en International Tjekliste (se tekstboks). Som minimum vælges fire målsætninger fra listen i år 2001.

Handling: Hvert år - første gang i år 2001 - udarbejder hver afdeling tilpassede målsætninger med udgangspunkt i den Internationale Tjekliste, som fremgår af tekstboksen. Det er ikke alle målsætninger, der er relevante for alle afdelinger. Som minimum udvælger hver afdeling fire målsætninger, der skal følges i år 2001. Den tilpassede version bliver afdelingens mål for internationaliseringen og skal følges op af budget og bemanding.

Ansvarlige på afdelingsniveau: Listen udfyldes af et udvalg i afdelingen ledet af den ansvarlige for den internationale dimension. Samtlige medarbejdere får mulighed for at komme med kommentarer til tjeklisten.

Ansvarlige på skoleniveau: Skabelonen for den Internationale Tjekliste udarbejdes på initiativer for skolens ledelse med involvering af de ansvarlige for den internationale dimension i afdelingerne.

Den årlige Internationale Tjekliste, der vedtages på afdelingsniveau, debatteres og godkendes i de lokale uddannelsesudvalg.

Tjeklisten godkendes desuden af skolens ledelse, som også sørger for, sammen med afdelingsledelse, at evaluere listen år for år.

International Tjekliste
Tjeklisten skal øge synligheden og engagementet i internationaliseringsstrategien for uddannelserne under de enkelte afdelinger. I praksis vil Tjeklisten variere fra uddannelse til uddannelse. Det giver derfor ingen mening her at sætte nøjagtige mål på en sådan liste. Det væsentlige er, at Tjeklisten indeholder en række konkrete målsætninger, som eksempelvis kan rumme følgende elementer:
  • Der skal x antal elever i praktik i udlandet (ikke aktuelt for grundforløbet).
  • Der skal x antal elever på udvekslingsophold i 1-2 uger.
  • Der skal i løbet af året x antal udenlandske elever på udvekslingsophold i afdelingen.
  • Internationalisering (blandt andet markedsforhold) skal indgå i undervisningen på alle niveauer i x antal uddannelser.
  • Der skal være x antal undervisningstimer med internationale aspekter i hvert skoleforløb. Den internationale dimension beskrives i undervisningsplanen.
  • Der skal oprettes x antal internationale klasser inden år x.
  • Der skal udbydes x antal internationale moduler på x uddannelser.
  • Der skal afholdes x antal studieture.
  • Alle succesfulde studiebesøg og udvekslinger skal følges op med initiativ til genbesøg - de internationale kontakter skal blive vedvarende.
  • X antal udenlandske gæstelærere/oplægsholdere –eksempelvis udenlandske på udveksling fra samarbejdsskolerne eller fra danske virksomheder med eksport eller RISØ, RUC.
  • Der skal x antal lærere fra afdelingen på udvekslingsophold på enten skole eller i virksomhed i udlandet.
  • ?
Tjeklisten skal rumme mål for både det kommende år og målsætning for en årrække.

Eksempel på delmål for finansiering af internationale aktiviteter: Koordineret søgning efter EU-midler og andre internationale fonde

EU, Verdensbanken mv. er relevante kilder til finansiering. Det drejer sig oftest om større projekter, som er væsentlige for de deltagende medarbejderes kompetenceudvikling, og ofte bidrager de også til udvikling af nye undervisningsmaterialer. Mange finansieringskilder, som har været tilgængelige i de første 10 - 15 år af skolens internationalisering, er ved at være udtømte.

Det drejer sig særligt om de mange EU-programmer, som har haft til formål at sikre mobilitet og øge integrationen i EU.

Dermed forsvinder en del af det grundlag, som skolens internationalisering hidtil har hvilet på. Meget tyder imidlertid på, at der vil være mulighed for at søge nye midler mange andre steder. Nye EU-programmer vil træde i stedet for de gamle, måske med andre temaer, og samtidig bliver andre kilder relevante, såsom FAO og Verdensbanken. Det kræver omstilling og en målrettet indsats at få del i disse midler.

Mål: Der skal arbejdes målrettet for at opnå medfinansiering til internationale projekter.

Handling: Det internationale kontor skal i løbet af år 2001 oparbejde kompetence om relevante fonde og programmer. Herefter skal den internationale koordinator bistå afdelingerne med ansøgninger og i nogle tilfælde tage egne initiativer til deltagelse i projekter. Det overvejes i løbet af år 2000 at gå sammen med andre skoler i regionen for at engagere en ressourceperson til opgaven med ansøgninger.

Ansvarlig: International koordinator.

Eksempel på delmål for markedsføring af internationaliseringen:
International temauge

En svag interesse for internationalisering blandt nogle elever og lærere kan skyldes uvidenhed og manglende rollemodeller for håndteringen af internationaliseringen. En afmystificering og en intern markedsføring gennem formidling af succeshistorier kan derfor være med til at fremme internationaliseringen. Samtidig kan sådanne arrangementer være med til at skabe et inspirerende studiemiljø med større fælles forståelse for, dialog om og fokus på internationaliseringens plads på skolen.

Mål: Der skabes tradition for en årlig international temauge med deltagelse af hele skolen (medarbejdere og lærere) og med arrangementer på tværs af afdelingerne.

Handling: Fra år 2001 indføres en årlig international temauge for skolens elever og ansatte. Den internationale temauge omfatter hele skolen og rummer arrangementer i og på tværs af afdelingerne. I løbet af temaugen fortæller lærere og tidligere og nuværende elever om deres erfaringer med internationale aktiviteter, herunder udvekslinger og praktikophold i udlandet.

Ansvarlig på skoleniveau: International koordinator.

Ansvarlig på afdelingsniveau: Den ansvarlige for den internationale dimension i afdelingen.

Trin 2: Strategiforslaget bringes til diskussion i skolens bestyrelse

Inden strategien bringes op i bestyrelsen, bør økonomien i strategien overvejes, således at bestyrelsen har et realistisk grundlag for at vurdere de enkelte forslag i strategien. Således bør der være et budget, et overslag over hvilke ressourcer, de enkelte forslag vil kræve at realisere. Nu skal strategien vedtages og iværksættes. Det betyder, at strategien skal forelægges skolens bestyrelse. Forhåbentlig vil en del af skolens bestyrelse allerede have deltaget i seminarer under udviklingen af strategien.

Nu er det op til bestyrelsen at vedtage strategien helt eller delvist.

Det er en god idé at markere arbejdet med internationaliseringsstrategien ved et større arrangement. Der kan eksempel vis være tale om at sætte emnet på dagsordenen ved en større bestyrelseskonference. Eller eventuelt på konferencer, hvor eksempelvis bestyrelse, ledelse og afdelingsledere deltager.

Med udarbejdelsen af strategiforslaget er der udarbejdet en internationaliseringsstrategi baseret på bred forståelse og accept på skolen og formuleret med hensyntagen til såvel de fremtidige udfordringer til uddannelserne som til ambitioner og traditioner, som præger skolen.

Resultater af 4. fase:
  • Der er udarbejdet en gennemarbejdet og bredt accepteret internationaliseringsstrategi.
  • Der er skabt bredere forståelse for internationaliseringen og for de udfordringer og muligheder, internationaliseringen bringer og vil bringe i de kommende år.

 

Denne side indgår i publikationen "Internationaliseringsstrategi for erhvervsskoler" som kapitel 8 af 12
© Undervisningsministeriet 2000

 Forrige kapitel Forsiden  Næste kapitel
Til sidens top