Forrige kapitel Forsiden  Næste kapitel
[ Undervisningsministeriets logo ]

Vær opmærksom på... Tværgående erfaringer





Dette kapitel rummer en række tværgående erfaringer fra arbejdet med at udvikle nye internationaliseringsstrategier på fire tekniske skoler. Det drejer sig særligt om, hvordan forskellige aktører på skolerne ser på internationale aspekter og ikke mindst hvilke forskelle, der er mellem de forskellige gruppers måde at tænke på. Kapitlet er dermed ikke en del af modellen.

Disse erfaringer kan det være vigtigt at holde sig for øje, når man går i gang med processen. Det kan også være et bidrag til, at de forskellige grupper bedre forstår hinandens synsvinkelog dermed et bidrag til at forstå, hvorfor man nogen gange ikke forstår hinanden. Der er også gengivet en række citater på typiske reaktioner og ytringer under processen.

Et gennemgående træk er, at der er stor forskel på, hvor internationaliseret de forskellige aktører inden for en skole opfatter deres skole. Selvom internationaliseringen har spillet - og spiller - en rolle på alle skolerne, så er der en klar tendens til, at kendskabet hertil er meget sporadisk. Det er primært en begrænset skare af ildsjæle og andre, som er direkte beskæftiget med internationale projekter, som ved, hvad det drejer sig om.

Og selv blandt disse er fokus primært rettet mod det uddannelsesområde, hvor vedkommende selv er aktiv. Således vil mange blive overrasket over omfanget af internationalisering, jf. citater i tekstboks, ganske enkelt fordi man ikke er vant til at snakke om det på tværs af uddannelser, afdelinger og medarbejdergrupper.

Det manglende kendskab til de internationale aktiviteter er primært centreret om de aktiviteter, som foregår uden for undervisningen. De fleste aktører har et nogenlunde kendskab til internationalisering i form af studieture, udvekslinger og lignende. Færre kender til omfanget og indholdet af projekter, som har karakter af systemeksport.

"Tænk, jeg anede slet ikke, at I lavede så mange spændende ting ovre i jeres afdeling"
(Medarbejder fra én afdeling til medarbejder i anden afdeling)

"Jeg bliver helt stolt af skolen over at se, at vi har lavet så meget"
(Ansat i administrationen)

"Jeg havde slet ingen anelse om, at internationalisering var en del af skolen"
(Tidligere studerende, nuværende ansat)

Den samme skelnen kan gøres med hensyn til tidligere - og nu afsluttede - projekter og internationale aktiviteter, som endnu ikke er afsluttede. Da de internationale aktiviteter som hovedregel er forankret i enkeltpersoner, betyder det også, at den viden, den pågældende person har oparbejdet, er forankret i personen og ikke i skolen eller afdelingen. Hvis denne person forlader skolen, forsvinder også den viden og det netværk, den internationale aktivitet har afstedkommet. Det har således i flere tilfælde vist sig svært at finde information om erfaringer og udbytte af de tidligste internationale aktiviteter.

Konklusionen må være, at selvom mange skoler har taget den internationale udfordring alvorligt og gør en indsats, så er budskabet langt fra blevet en del af en fælles forståelse på skolerne.

Selvom der på mange skoler er formuleret overordnede målsætninger og strategier for internationaliseringen, så er det langt fra blevet en integreret del af uddannelsernes hverdag.

Det betragtes fortsat som noget "ekstra", noget som ligger lidt uden for de daglige gøremål. Uanset skolernes størrelse og organisering, er der stadig i vid udstrækning tale om sporadiske aktiviteter, som er forankret i et begrænset antal ildsjæle.

En logisk konsekvens af dette er, at der mangler en fælles ramme og forståelse af de internationale aktiviteter. Man kan sige, at internationaliseringen foregår inden for nogle små lukkede cirkler på skolerne, mens omgivelserne forbliver mere eller mindre uberørte/uvidende om aktiviteterne.

Det har ligeledes den effekt, at aktørerne på skolen ikke hører succes-historierne. Den ansatte, som ikke tidligere har været involveret i en international opgave, hører ikke om de positive oplevelser, et internationalt projekt kaster af sig. De bliver derfor heller ikke inspireret til selv at deltage i det internationale arbejde.

Der synes ikke at være en klar sammenhæng mellem en klart formuleret strategi og en udbredt konsensus på skolerne. En klar internationaliseringsstrategi er ikke garanti for, at strategien er et fasttømret element i medarbejdernes bevidsthed. Dette medfører desuden, at der i stor udstrækning mangler en fælles forståelse for formålet med internationaliseringen. Der er typisk to forskellige syn på internationalisering:

  • På den ene side finder man fortalere for internationalisering som en aktivitet orienteret mod eleverne. Det vil sige internationalisering som del af undervisningsplanen. Enten ved studieture, praktikophold eller udvekslinger eller internationale aktiviteter i klasseværelset, for eksempel med inddragelse af fremmedsproget materiale, undervisning på engelsk og kommunikation med erhvervsskoler i andre lande – for eksempel via Internettet.
  • På den anden side står fortalerne for en anden form for internationalisering, som i højere grad stiller krav til skolen som virksomhed. Det er typisk større opgaver, som finansieres med eksempelvis EU-midler, og som involverer systemeksport og udviklingsprojekter. Skolerne vil ofte ligge i konkurrence med øvrige erhvervsskoler om disse opgaver og kan i flere tilfælde betragte systemeksport som en indtægtskilde til finansiering af andre aktiviteter. Systemeksport og udviklingsprojekter involverer normalt ikke elever på noget tidspunkt og har derfor ikke i første omgang den store effekt på undervisningsaktiviteterne. Denne type internationale projekter kan imidlertid være en væsentlig del af lærernes kompetenceudvikling og kan ligeledes resultere i nye redskaber til forbedring af uddannelserne.

Forskellige grupper tænker forskelligt

Ovenstående er naturligvis en ganske grov generalisering. Der findes alle mulige mellemformer og nuanceforskelle i måden at se på internationale aktiviteter på de tekniske skoler. Den største og måske mest alvorlige barriere skyldes, at forskellige afdelinger, ledelse, administration mv. ofte har hver deres "kultur" og forståelse af internationaliseringen. Det er vigtigt at bringe disse forskellige grupper og synsvinkler sammen i udviklingen af en internationaliseringsstrategi. Nedenfor er det typiske syn på internationaliseringen grupperet efter forskellige grupper af aktører på skolerne.

Afdelingerne

Der er meget stor forskel i aktivitetsniveauet med hensyn til internationale projekter fra afdeling til afdeling på skolerne.

Dette er en gennemgående tendens uanset skolernes størrelse og internationale aktivitetsniveau. Faktisk kan kontrasten virke størst på de største og mest internationaliserede skoler. Hvor listen af internationale aktiviteter er imponerende lang og omfattende, kan det forekomme ekstra overraskende at finde afdelinger, hvor internationaliseringen er helt eller næsten udeblevet.

Forskellene i aktivitetsniveauet mellem afdelingerne bygger i høj grad på traditioner. Eksempelvis er levnedsmiddeluddannelserne betydeligt mere internationalt orienterede end gennemsnittet, baseret på en stærk tradition for at placere praktikophold i udlandet. Det er en så stærkt fæstet tradition, at det praktisk talt er standard for eksempelvis kokke-elever at finde praktikplads uden for landets grænser.

En anden vigtig faktor for internationalisering, eller mangel på samme, er bemandingen på de enkelte afdelinger. Er der på afdelingen ansat en person, som "brænder" for det internatio nale arbejde, vil der typisk også være internationale aktiviteter i afdelingen.

"Der er for meget hovsa-beslutninger over det. Der mangler risikovillighed."

"Der mangler en grundlæggende viden mange steder, om hvad det er, vi render og laver, og hvad målet med de internationale projekter er."

"Der er to slags mennesker; dem der interesserer sig, og dem der er ligeglade. Man støder på det overalt. Der er ikke andet at gøre ved det end at informere."

"Der tales ikke samme sprog i alle afdelinger. Det er nødvendigt at gøre noget mere offensivt for at udbrede internationaliseringen på skolen."

"Der foregår for mange projekter på skolen, som man ikke kender til. Man kan gøre bedre brug af folks viden."

"Man skal selv være stærkt engageret for at vide, hvad der foregår."

"Hvad skal der til for at få folk til at tage ud? Det er svært med en lille afdeling - de andre skal løbe hurtigere."

I flere tilfælde har skolerne decentraliseret kompetencen til at deltage i internationale aktiviteter. Det er altså op til afdelingerne selv at administrere, hvorvidt man ønsker internationale aktiviteter og i givet fald, hvor meget de skal fylde i afdelingens samlede virke. Det opleves ofte som problematisk, at denne kompetence ikke følges af en forøgelse af afdelingens ressourcer. Afdelingerne oplever typisk problemet ved de større opgaver med udviklingsprojekter og systemeksport. I disse tilfælde skal de ofte frigive en lærer i kortere eller længere perioder.

Det medfører dels en mængde administrativt arbejde, dels at afdelingen har færre lærerkræfter at trække på i undervisningssituationen.

Afdelingen får typisk heller ikke nogen økonomisk kompensation, som i givet fald ville kunne bruges til rekruttering af vikar. I stedet må de håbe på velvillighed fra

de øvrige lærere i afdelingen. Tilstedeværelsen af denne velvillighed varierer igen ganske betydeligt fra afdeling til afdeling på skolerne. Det er en af grundene til, at involvering af alle afdelinger i processen er vigtigt, ellers er der en risiko for, at strategien ikke bliver accepteret af dele af skolen.

Den internationale administration

De folk, der til dagligt sidder centralt placeret i en koordinerende funktion, har et godt udgangspunkt for at have et bredt overblik over de internationale aktiviteter. Måske ikke i dybden, men det samlede overblik over aktivitetsniveauet og typer af aktiviteter er større her end andre steder. Erfaringerne fra dokumentationsfasen viser da også, at disse personer har en bredere indsigt end de fleste andre.

Den koordinerende funktion påtager sig ofte opgaven som serviceenhed.

Det er her, afdelingerne henvender sig, såfremt der ønskes hjælp til projektudarbejdelse, ansøgninger af enhver art og de mere administrative elementer ved det internationale arbejde. Denne funktion medfører, at personer placeret i en koordinerende funktion hele tiden udvider sit kendskab til de internationale aktiviteter på skolen, både succes-historierne og de mindre succesfulde projekter. Samtidig er der en tendens til, at systemeksporten i overvejende grad er forankret der.

Denne centrale placering gør, at aktørerne i den internationale administration ofte har en lidt anden indgangsvinkel end andre personer på skolen; dels tænkes der i større og bredere baner end andre involverede i internationale projekter, dels fokuseres der mere på økonomi. Indtjening er sjældent det primære mål med de internationale aktiviteter på skolerne, men det er i flere tilfælde et væsentligt middel til en bredere internationalisering, som er mere undervisningsorienteret. Et af problemerne med undervisningsrelateret internationalisering er, at det ofte opfattes som meget udgiftskrævende. Da skolernes økonomi er forholdsvis stram, bliver det ofte på systemeksporten, at skolerne forsøger at hente midler til den øvrige internationalisering.

"Der har manglet et fælles fokus. Der mangler en samlet, bred strategi på skolen. Det er i for høj grad isolerede område-strategier".

"Strategi og handlingsplan er ikke kendt af alle. Vi bør måske lave en mere aktiv internationalisering, hvor vi overvejer hvilke former for internationale aktiviteter, vi ønsker."

"Måske bør skolen være mere udfarende, slå mere på tromme for, hvor meget der foregår."

"Det er vigtigt, at ledelsen melder ud, hvad man vil internationalt, ellers kan afdelingerne ikke lægge sig fast på en strategi."

Ledelsen

Der viser sig et lidt broget billede af, hvordan ledelsen på skolerne opfatter internationalisering, ikke mindst karakteren af internationale aktiviteter, og hvordan de skal passes ind i skolens øvrige virke. Der er generelt enighed om, at internationalisering gavner skolerne og vil være en nødvendighed i fremtiden - både som en konsekvens af elevernes efterspørgsel, og som en måde at kompetenceudvikle lærerkræfterne. Usikkerheden

går i højere grad på hvilken form for internationalisering, skolen bør beskæftige sig med. Der ligger her et skel mellem internationalisering, som involverer eleverne og internationalisering, som kun involverer lærere i første omgang. Det er igen et spørgsmål om studie- og praktikophold eller systemeksport og udviklingsprojekter. Tendensen er, at der primært fokuseres på enten det ene eller det andet, men ikke i så høj grad begge dele.

[Billede: Viking, som står med ryggen til, foran en sejrsskammel]

Skelnen mellem de to former for internationalisering forstærkes af, at det ofte er forskellige personer, der er involveret i systemeksport og undervisningsorienteret internationalisering. I de internationale strategier er der typisk ikke formuleret tanker om disse forskellige typer af internationale aktiviteter, hvilket kan medvirke til at skabe en del forvirring og usikkerhed. Som en konsekvens af dette efterspørges der i flere tilfælde, at ledelsen konkretiserer målsætningen med det internationale arbejde og den tilhørende strategi og eventuelt en prioritering af indsatsområder.

"Det internationale skal ikke blive et "fag". Det skal være en integreret del af uddannelserne."

"Vi siger tit, at vi i Danmark har "verdens bedste uddannelsessystem". Men er det nu rigtigt? Vi må ikke blive selvtilstrækkelige."

"Hvorfor er det, vi internationaliserer? Vi skal kunne sige til mestrene, hvad det - kort og præcist - er, som er de faglige/økonomiske gevinster."

Lærere/projektledere

En af de store barrierer for udbredelse af de internationale aktiviteter til en større kreds af skolens ansatte ligger i det forhold, at det internationale arbejde ikke er defineret som hørende med til skolens primære virke. Selv om internationalisering typisk er nævnt i skolernes overordnede strategi, er der ofte ikke afsat midler til internationalisering. Det betyder, at afdelingerne ikke har noget incitament til at frigive lærere til internationale projekter, da de ofte skal finde bemandingen blandt de øvrige lærerkræfter på afdelingen. Der er heller ikke noget incitament for den enkelte lærer til at deltage i de internationale aktiviteter, i hvert fald ikke af økonomisk karakter. Arbejdet med at forberede og planlægge en international aktivitet må typisk foregå i fritiden, da den enkelte underviser har faste undervisningsplaner at opfylde. Når lærerne rejser ud, oppebærer de den samme løn, som de får på skolen. Det er altså begrænset, hvad der gives af tillæg for aften- og weekendarbejde, der kan henføres til det internationale arbejde. Denne manglende kompensation fastholder det eksisterende system, som er bygget op om ildsjæle, der deltager i internationale aktiviteter, simpelthen fordi de ikke kan lade være. Således er det et gennemgående udsagn fra de internationale projektledere, at de internationale projekter gennemføres "på trods"

snarere end på grund af belønning og opbakning.

"Det går bedre med de internationale projekter i dag. Det skyldes, at det er blevet mere almindeligt."

Der er grænser for, hvor langt man kan nå med det internationale, når det ikke er legalt, og når der ikke er opbakning fra lærerkollegiet."

"Diktater er dødsdømt. Med diskussion, forslag etc. kan man komme meget langt."

"Der er 8 - 10 mennesker, der brænder for det internationale arbejde på skolen. Desværre er de ikke gode nok til at sætte sig sammen."

"Man er ikke så gode til at bruge hinandens erfaringer internt på skolen"

Eleverne

Billedet af elevernes indstilling til internationaliseringen er uklart og dækker over to tilsyneladende modstridende opfattelser.

Den ene opfattelse går på, at eleverne, allerede inden de kommer på skolen, er blevet mere og mere internationalt orienterede.

Rejser, interrail, fjernsyn og Internet er blevet velkendte begreber, hvilket er med til at gøre, at de nye elever er langt mere internationalt orienterede end tidligere - ofte betydeligt mere internationalt indstillede end de lærere, der skal undervise dem.

I modstrid med denne type udsagn står, at eleverne er fuldstændig ligeglade og upåvirkede af internationaliseringen. At de, selv om de måske er mere internationale og mindede for at bruge Internet, fortsat har det samme snævre fokus med deres uddannelse som "i gamle dage": At få en helt normal praktikplads i et helt normalt dansk firma, tæt på mor, far, familie, venner og kæreste. Et miljø, hvor det måske betragtes som unødvendigt besvær at tilegne sig internationale kompetencer.

Derfor er interessen, når det kommer til stykket, for at engagere sig i udvekslinger, praktik i udlandet og andre "besværlige" projekter med udlændinge, ikke særlig stor. Kurser på engelsk og med deltagelse af udlændinge er ikke så eftertragtede, som man kunne håbe. Studieture i starten af uddannelsen er attraktive, men formentlig mere til adspredelse og social sammenhæng internt mellem eleverne end som led i en egentlig international kompetenceudvikling.

Denne holdning synes at pege i retning af, at meget lidt er ændret til trods for de internationale projekter. En medvirkende årsag til denne reaktive holdning skal måske søges i, at erhvervsuddannelserne fortsat af mange elever betragtes som noget andenrangs - noget man tager, fordi man ikke er klog nok til gymnasiet. Hvis man er i stand til at gøre erhvervsuddannelserne mere attraktive, "smarte", er der en mulighed for at gøre uddannelserne mere fremtidsorienterede og dynamiske.

Erhvervsuddannelsesreform 2000 kan være et skridt i den retning.

Internationale aktiviteter kan også være et middel til at give erhvervsuddannelserne et mere attraktivt image.

"Eleverne har fattet det. De ved godt, hvad det drejer sig om, og hvad der kræves"

"Der er ikke altid særlig stor interesse. Hos os har internationale kurser været en fiasko. Eleverne vælger det ganske enkelt ikke."

"Det er helt klart et konkurrenceparameter at have internationale aktiviteter på skolen."

"Eleverne synes altid, det er meget spændende med de internationale aktiviteter i starten af skoleåret, men når det så bliver aktuelt, falder mange fra."

Hvorfor er der to så modstridende typer af udsagn? Årsagen skal formentlig søges i en kombination af flere forhold:

  • Traditionerne er forskellige fra uddannelse til uddannelse, hvilket naturligvis også smitter af på eleverne. Hvis man som kokkeelev fra starten ved, at det er i Frankrig eller London, "det sner", så er det også både naturligt og "smart" at rejse ud og deltage i internationale aktiviteter i øvrigt. Modsat findes der andre områder, som slet ikke har nogen tradition for internationale aktiviteter.
  • Internationalt erfarne og engagerede lærere er meget vigtige for at skabe en stemning, en begyndende tradition for internationale aktiviteter på de enkelte uddannelser. Uden disse er det begrænset hvor megen påvirkning og inspiration, eleverne modtager i retning af det internationale. På dette punkt adskiller de tekniske uddannelser sig i bund og grund ikke fra alle mulige andre uddannelser - inklusive de videregående. Tilstedeværelsen af internationalt engagerede ildsjæle har i nogle tilfælde været stærkt medvirkende til at få iværksat et internationalt aktivitetsniveau - også på uddannelser, hvor der ikke ellers er tradition for det.

Bestyrelsen

Generelt er skolernes bestyrelser med repræsentanter for organisationer og lokalt erhvervsliv måske en anelse tættere på strømningerne i samfundet og kravene til nyuddannede. Derfor kunne man måske forvente, at bestyrelserne vil være tilbøjelige til at være venligt stemt over for internationaliseringen på skolerne. Ellers ville internationaliseringen vel heller ikke være nået så langt, som den er.

Bestyrelserne synes dog også at være splittede mellem to synspunkter:

Enten "internationalisering er nødvendigt - det er vejen frem, det skal vi satse på", eller "uddannelserne foregår

som tidligere inden for skolens fire vægge - alt det andet er ikke interessant". Det er derfor ikke med udelt entusiasme, at bestyrelserne samlet set ser på internationaliseringen.

"Hvis vi ikke arbejder internationalt, så mister vi eleverne –de vil søge andre steder hen."

"Bestyrelsen er positiv over for det internationale, men der sidder altså også nogle, som synes, at det overhovedet ikke er interessant."

"Der fokuseres meget på, at udbyttet for eleverne er mere almen dannelse end faglig uddannelse. Men almen dannelse er en forudsætning for faglig uddannelse."

"Når eleverne er færdige, vil mange af dem komme til virksomheder, hvor koncernsproget er engelsk - måske skal de også udstationeres. Det er vigtigt, at de ved det."

På den ene side står de bestyrelsesmedlemmer, som selv er en del af en international virksomhed. Flere store produktionsvirksomheder, som også udøver deres virke uden for Danmarks grænser, indfører engelsk som arbejdssprog. De selv samme virksomheder udstationerer medarbejdere til datterselskaber i andre lande eller hos samarbejdspartnere. Bestyrelsesmedlemmer beskæftiget i et sådant miljø giver klart udtryk for, at eleverne bør introduceres til dette arbejdsliv allerede på skolebænken.

Fra den side efterspørges således en større fokusering på sproglige kompetencer og i nogen grad en oplæring i, hvordan man begår sig i andre kulturer.

På den anden side er der en række bestyrelsesmedlemmer, som ikke selv har berøring med det store udland, og derfor har sværere ved at få øje på nødvendigheden af de internationale aktiviteter. Den gruppe medlemmer er mere fokuseret på at allokere de i forvejen knappe ressourcer over i en konkret, mere traditionel forbedring af elevernes rammebetingelser på skolen. Det være sig nyt maskinel mv.

Et problem i denne forbindelse er, at bestyrelserne sjældent får et dybere indblik i de konkrete internationale aktiviteter og den faglige og menneskelige kompetenceudvikling, som det bibringer elever, undervisere og uddannelser på skolerne.

Bestyrelserne er ikke en del af det daglige liv på skolerne, og udover overordnede planer når erfaringerne sjældent frem til bestyrelsesmøderne.

Da bestyrelserne således er sammensat af såvel fortalere som skeptikere over for internationalisering, skal man derfor ikke forvente et samlet pres fra bestyrelserne om at internationalisere skolens aktiviteter fremover.

Der skal skabes fælles forståelse

Forskellige opfattelser mellem de forskellige aktører på skolerne er naturlig. Det vil til enhver tid være de nære opgaver og indsatsområder, som optager folk, ikke de store linier. Men det er vigtigt at tage hensyn til disse forskelle, både i det daglige og i forbindelse med gennemførelse af eventuelle ændringer.

Måske er der en tendens til, at man i for høj grad ser tingene ud fra en egen forståelse. Ledelsen lægger vægt på, at der ER en nedskrevet international strategi, men det hjælper ikke meget, hvis kendskabet hertil enten er begrænset, eller at formuleringerne er så generelle, at der i praksis ikke er nogen, som finder mening i dem. Måske præsenterer skolerne sig udadtil med et højt internationalt aktivitetsniveau, men mange elever vil opleve at komme til afdelinger, hvor internationaliseringen endnu ikke er kommet i gang.

Selvom skolerne har en international strategi, er der stor forskel på opfattelsen af, hvordan denne strategi gennemføres.

Det er nødvendigt at tage disse forskellige udgangspunkter og synsvinkler i betragtning, både i det daglige arbejde på skolerne og i forbindelse med omstruktureringer eller ændringer i internationaliseringsstrategien. Ellers er der en risiko for, at internationaliseringen fortsat vil foregå i mindre, lukkede cirkler, og dermed ikke bliver et fasttømret element i erhvervsuddannelserne.

Skolernes omverden

I forbindelse med udvikling af internationaliseringsstrategier på de fire tekniske skoler i Attak-projektet, blev der foretaget en undersøgelse af erhvervslivets krav til uddannelserne. En del af undersøgelsen omfattede interview med hovedaktører nationalt, herunder DA, LO, Dansk Industri samt med en række fagforbund. Desuden blev der gennemført en række interview med udvalgte private virksomheder i skolernes omegn.

Erfaringerne fra undersøgelsen giver nogle interessante indtryk af, hvordan internationaliseringen betragtes af de forskellige hovedaktører. To gennemgående aspekter har vist sig særligt iøjnefaldende i afdækningen:

  • Der mangler direkte kommunikation mellem skolerne og deres aftagere. Kun på et meget overordnet plan, nemlig gennem de faglige udvalgs bidrag til uddannelsesbekendtgørelser, kommunikerer erhvervslivet sine mål og visioner for uddannelserne. I det daglige er der en manglende direkte kommunikation mellem skolerne og deres aftagere. Dermed ikke sagt, at skolerne ikke i det store hele lever op til kravene fra deres aftagerne. Men den påfaldende mangel på direkte kommunikation mellem skolerne og virksomhederne – udbyder og efterspørger - indebærer, at de ansatte på skolerne mangler indsigt og forståelse for de fremtidige krav til medarbejderne, som virksomhederne vil stille. Man kan sige, at erhvervsskolernes "sandwich-model" savner harmoni mellem de forskellige lag.
  • Det er vanskeligt at komme med uddannelsesspecifikke udsagn om de internationale krav til uddannelserne. I vid udstrækning indebærer internationaliseringen da også udfordringer, som er generelle for erhvervslivet, og dermed for alle uddannelser. Alligevel er det påfaldende, hvor vanskeligt det er at sætte ord på de mere specifikke krav på de enkelte uddannelser. Der er udarbejdet meget godt materiale om internationaliseringen, f.eks. gennem ACIU’s projekt "God praksis for internationalisering af de erhvervsrettede uddannelser", ligesom der på konferencer er forsøgt at sætte fokus på emnet. Alligevel mangler der mere systematiske forsøg på at tegne et billede af internationaliseringens betydning for det enkelte fagområde. Selv om der måske er forståelse for den generelle betydning af internationaliseringen, finder mange det vanskeligt at sætte ord på de fagspecifikke perspektiver. Det gælder fra fagforbund til den enkelte ansatte på skolerne. Der mangler tilsyneladende en helt grundlæggende indsigt i, hvilke uddannelsesspecifikke internationale kompetencer, som virksomhederne vil efterspørge i de kommende år.

I det følgende gives en kort karakteristik af synspunkter i forhold til internationaliseringen og de fremtidige krav til uddannelserne, som de ses af de forskellige aktører inden for og omkring erhvervsuddannelserne.

Virksomhederne

Virksomhederne har generelt et tydeligt billede af egne kompetencekrav. Og også en klar opfattelse af, om disse krav opfyldes af deres medarbejdere i dag. Der er forskelle i graden af virksomhedernes internationalisering og dermed også i deres behov for internationale kompetencer. Men samtidig er det tydeligt for langt flertallet af virksomhederne, at internationaliseringens primære drivkraft: ny teknologi og øget konkurrence, allerede påvirker virksomhederne uanset størrelse og branche. Mange virksomheder er nået meget langt i internationaliseringen og er meget bevidste om de ændrede kompetencekrav. Det giver sig blandt andet helt konkret udslag i forbindelse med rekruttering af nye medarbejdere.

Virksomhederne har en tosidet holdning til den nye arbejdskraft.

På den ene side mener de fleste, at danske erhvervsuddannelseselever er blandt de bedste i verden, hvilket ikke mindst skyldes vores erhvervsskolesystem. På den anden side er der alligevel en vis utilfredshed med niveauet, hvilket i høj grad skyldes ændrede krav fra virksomhedernes side. Det er basale kundskaber som dansk og regning, som mangler. Men det er også sprog, teknologi, kendskab til markedet og kulturforståelse, som er vigtige. Og samtidig er bløde kvaliteter som modenhed og evnen til at overskue og løse opgaver blevet en del af kompetencekravene. Disse aspekter har naturligvis altid været relevante, men forskellen er, at de nu er helt nødvendige, for at de uddannede kan fungere på arbejdspladsen.

Virksomhedernes direkte engagement i uddannelserne er imidlertid begrænset. Nogle virksomheder deltager i lokale uddannelsesudvalg, men generelt er der tale om en forholdsvis overfladisk berøringsflade, som måske savner substans og samspil i dybden. Måske er det helt naturligt. Men desværre er der en vis barriere mellem uddannelserne og virksomhederne.

Organisationer og arbejdsmarked

Faglige organisationer, forbund og arbejdsmarkedets parter har en fod både i erhvervslivet og i uddannelsessystemet. De er med til at udforme erhvervsuddannelserne, blandt andet gennem deltagelse i de faglige udvalg. Samtidig har disse organisationer et godt overblik over efterspørgslen på efteruddannelseen indikator, som siger noget om de akutte krav til kompetenceændringer.

Som sådan sidder disse aktører nok med det bedste samlede overblik. Deres holdning er klar: Der bør arbejdes mere målrettet med internationalisering på de tekniske skoler.

Der er imidlertid en kløft mellem virksomhedernes internationaliseringskrav og de kompetencer, der arbejdes på i uddannelserne.

Og det er en kløft, som kan blive større i de kommende år. Problemet er, at også organisationerne og arbejdsmarkedets parter har vanskeligt ved at sætte ord på de uddannelsesspecifikke behov i uddannelserne. Og det er nu engang lettere at indføre nye elementer i uddannelserne, hvis der er tale om et klart defineret og afgrænset nyt område. En øget internationalisering af uddannelserne må imidlertid indtænkes på alle niveauer og områder i uddannelserne. Samtidig er der en selverkendelse af, at det er vanskeligt for alvor at præge internationaliseringsprocessen på skolerne. Blot konstateres det af organisationerne, at det går alt for langsomt i forhold til virksomhedernes behov.

Ansatte på skolerne

I skolernes hverdag er de formelle krav i uddannelsesbekendtgørelserne det dominerende pejlemærke. Det er formuleringerne i bekendtgørelserne, som har betydning for alle ansattes indsats og prioriteringer - fra ledelse til lærere og administrativt personale. Bekendtgørelsen er da også de fastlagte rammer for uddannelserne, påvirket af faglige udvalg med repræsentanter fra organisationer og virksomheder.

Problemet er imidlertid, at for aktørerne internt på skolerne er bekendtgørelserne den dominerende referenceramme, som, groft sagt, ikke forstyrres af andre indtryk fra omverdenen.

Samtidig er uddannelsesbekendtgørelser en meget overordnet ramme, som skal fyldes ud af den enkelte skole. Imidlertid er den typiske reaktion fra lærere på spørgsmålet om fremtidens krav til uddannelserne en direkte henvisning til bekendtgørelsens meget generelle formulering. Lærernes succeskriterie bliver derfor ikke særlig præcist, men snarere, at danske erhvervsuddannelser skal være de bedste i verden. Skolerne inddrager således stort set ikke kunder og markedet direkte i forsøget på at forudsige og tilpasse sig ændrede krav og behov i omgivelserne.

Tilsyneladende er behov og krav hos aftagerne ikke en vigtig faktor i skolernes internationale strategi.

Dette erkendes da også blandt lærerne, som selv mener, at det kan skyldes et ringe kendskab til, hvad der foregår ude i virksomhederne.

Man kan sige, at det er et problem, at vekselvirkningen mellem uddannelser og virksomhedsarbejde kun gælder for eleverne, ikke for underviserne.

Indtrykket er, at der i dag er en meget begrænset berøringsflade mellem virksomheder og uddannelser. Derfor er der et skel mellem den internationaliserede hverdag, som virksomhederne oplever, og de impulser og kvalifikationer, som skolerne kan give videre til deres elever.

Internationaliseringen på skinner

Forskellige opfattelser mellem de forskellige aktører på skolerne er naturlig. Det vil altid være de nære opgaver og indsatsområder, som optager folk, ikke de store linier. Men det er vigtigt at tage hensyn til disse forskelle, både i det daglige og i forbindelse med gennemførelse af eventuelle ændringer. Og navnlig er det vigtigt, at alle involverede har samme forståelse af strategien, så der ikke bliver trukket i forskellige retninger.

Når man taler om kravene til uddannelserne de næste 5 - 10 år, er det helt essentielt at se ud over de dagligdags problematikker, som de tegner sig her og nu. Ellers er der en risiko for, at udfordringerne vil blive imødegået med ad hoc løsninger, som er utilstrækkelige i forhold til kommende krav.

Indtrykkene fra analysen af de fremtidige krav og udfordringer til erhvervsuddannelserne er, at der er en kløft mellem skolernes hverdag og det, der faktisk foregår i det omgivende samfund.

Referencerammen for skolens arbejde er bekendtgørelserne, mens aftagerne af skolens elever - virksomhederne og deres behov og krav - kun i begrænset omfang inddrages direkte. Derfor er skabelse af en fælles forståelse et så afgørende element i processen med at udvikle en internationaliseringsstrategi.

Tempoet i implementeringen af strategien afhænger af den enkelte skole og af de enkelte elementer i strategien. Men hvis udviklingsprojektet er gennemført tilfredsstillende, vil man opleve, at internationaliseringen i et vist omfang går i "selvsving". Mange har været involveret i processen, og der har været mulighed for at diskutere internationaliseringen på skolen - en diskussion, som ellers ofte drukner i daglige gøremål og kortsigtede problemstillinger. Den præsenterede model for udvikling af internationaliseringsstrategi bryder med den vanlige rytme og de sædvanlige værktøjer.

Derfor vil skolen kunne opleve, at internationaliseringen er kommet et godt stykke videre - også selv om strategien endnu ikke er implementeret.

Denne side indgår i publikationen "Internationaliseringsstrategi for erhvervsskoler" som kapitel 9 af 12
© Undervisningsministeriet 2000

 Forrige kapitel Forsiden  Næste kapitel
Til sidens top