 |
 |
Bilag. Forslag til
styrende spørgsmål og emner i seminarer
Nedenfor er givet en række forslag til spørgsmål og emner, som kan bruges på overheads
på seminarer i løbet af processen.
Aktuelle og fremtidige udfordringer
- Mere internationalisering i fremtiden? Hvorfor/hvorfor ikke?
- Hvor langt vil internationaliseringen kunne gå? Hvilke uddannelser? Hvilke aktiviteter?
- Hvordan berøres den enkelte medarbejder?
- Organisering af internationalisering? Central eller decentral?
- Bred opbakning i lærerstaben? Normeringer, rekruttering, krav?
- Opbakning i ledelse og bestyrelse?
- Opbakning blandt aftagerne?
- Finansiering?
Hvilke krav er der? Lever vi op til dem?
- Hvilke specifikke internationaliseringskrav stiller omverdenen til den enkelte
uddannelse?
- Lever den enkelte uddannelse op til kravene?
- Hvad skal der til, for at den enkelte uddannelse fortsat kan leve op til de
internationale krav?
- udviklingsarbejde/undervisningsmaterialer
- nye undervisningsformer
- lærerudvikling/-efteruddannelse
- rekruttering
- organisationsudvikling
- virksomhedssamarbejde
Interne udfordringer
- Ressourcer - internationaliseringen baseres i høj grad på frivilligt initiativ og er
forankret i ildsjælene
- Integration af de internationale aktiviteter
- Erfaringsspredning
- Skærpelse af organisering og strategi - fælles målsætninger
- Risikoen for social slagside
- Udnyttelse af de internationale aktiviteter som konkurrenceparameter
Eksterne udfordringer
- Erhvervslivets internationalisering stiller krav om udviklingen af "nye"
kompetencer hos eleverne
- Bedre dialog med erhvervslivet for at formulere og imødekomme kravene til fremtidens
arbejdskraft
- Styrkelse af internationale netværk
- Finansieringen af internationaliseringen?
- Styrkelse af uddannelsernes image blandt de unge
Hvorfor vision og mål?
- Uden vision og mål kan der ikke formuleres strategi, og uden strategi bliver
udviklingen præget af tilfældigheder
- For at skabe forandring - for at bevæge noget fra A til B og for at være med
til at præge forandringerne
- For at tilpasse os til en foranderlig verden
- For at konsolidere internationaliseringen i undervisningsaktiviteterne
Oplæg til diskussion
- Hvilke målsætninger skal vi have?
- Hvordan kan målene realiseres?
- Hvem skal være ansvarlig for målopfyldelsen?
- Hvad skal skolen opnå med de internationale aktiviteter?
- Hvor international skal skolen være om 5 år og om 15 år?
- Hvilken type internationale aktiviteter skal skolen satse på og hvornår?
- Hvilke målsætninger kan der opstilles for de internationale aktiviteters indflydelse
på lærere, elever og organisationen på skolen?
- Hvordan skal aktiviteterne organiseres og finansieres?
Mål for organisering
- Internationalisering på forretningsordenen i lokale uddannelsesudvalg
- Stop-in kontor i forbindelse med international afdeling
- Afdelingerne som initiativtager for intern udvikling ud fra International Tjekliste
- Udpegning af én ansvarlig pr. afdeling
- Erfaringsspredning gennem Internationalt Forum
Mål for indhold og omfang
- Alle lærere skal ud i fire uger hvert femte år
- Fagligt indhold i alle internationale aktiviteter
- Fast netværk med skoler i udlandet for merit
- I alle aktiviteter overvejes udbredelse blandt eleverne
- Valgfrihed i udveksling (også mhp. profilering)
Mål for afdelingerne
- International Tjekliste
- antal elevpraktikker
- antal elevudvekslinger
- antal udenlandske elever i afdelingen
- antal studieture
- antal undervisningstimer med internationale aspekter
- antal lærere der kan tackle internationale opgaver
- opfølgning på internationale kontakter
- udenlandske gæstelærere
- Sidemandsordninger - mere end to pr. projekt
- Internationalt skolenetværk med kontaktpersoner
- Lokalt og internationalt virksomhedsnetværk for PIU
Mål for finansieringen
- Omorganisering og mobilisering af kræfter - indtænkning af internationalisering i
almindelig budgetplanlægning
- Større projekter: Andre typer EU-programmer og nye internationale organisationer
- Virksomhedsnetværk til medfinansiering af lærer- og elevudvekslinger
- Internationaliseringsfond
- Elevernes egenfinansiering ved uddannelsens start
Mål for markedsføringen
- Alle nystartede elever skal være bevidste om den internationale dimension
- Alle medarbejdere skal være bevidste om internationaliseringsstrategien
- Påvirkning af omverdenen:
- Certificering
- Uddannelsesbekendtgørelserne
- Kortlægning af kompetencekrav på de enkelte uddannelser.
Denne side indgår i
publikationen "Internationaliseringsstrategi for erhvervsskoler" som kapitel 10
af 12
© Undervisningsministeriet 2000
|
 |