Forrige kapitel Forsiden  Næste kapitel
[ Undervisningsministeriets logo ]

Bilag. Forslag til styrende spørgsmål og emner i seminarer





Nedenfor er givet en række forslag til spørgsmål og emner, som kan bruges på overheads på seminarer i løbet af processen.

Aktuelle og fremtidige udfordringer

  • Mere internationalisering i fremtiden? Hvorfor/hvorfor ikke?
  • Hvor langt vil internationaliseringen kunne gå? Hvilke uddannelser? Hvilke aktiviteter?
  • Hvordan berøres den enkelte medarbejder?
  • Organisering af internationalisering? Central eller decentral?
  • Bred opbakning i lærerstaben? Normeringer, rekruttering, krav?
  • Opbakning i ledelse og bestyrelse?
  • Opbakning blandt aftagerne?
  • Finansiering?

Hvilke krav er der? Lever vi op til dem?

  • Hvilke specifikke internationaliseringskrav stiller omverdenen til den enkelte uddannelse?
  • Lever den enkelte uddannelse op til kravene?
  • Hvad skal der til, for at den enkelte uddannelse fortsat kan leve op til de internationale krav?
       - udviklingsarbejde/undervisningsmaterialer
       - nye undervisningsformer
       - lærerudvikling/-efteruddannelse
       - rekruttering
       - organisationsudvikling
       - virksomhedssamarbejde

Interne udfordringer

  • Ressourcer - internationaliseringen baseres i høj grad på frivilligt initiativ og er forankret i ildsjælene
  • Integration af de internationale aktiviteter
  • Erfaringsspredning
  • Skærpelse af organisering og strategi - fælles målsætninger
  • Risikoen for social slagside
  • Udnyttelse af de internationale aktiviteter som konkurrenceparameter

Eksterne udfordringer

  • Erhvervslivets internationalisering stiller krav om udviklingen af "nye" kompetencer hos eleverne
  • Bedre dialog med erhvervslivet for at formulere og imødekomme kravene til fremtidens arbejdskraft
  • Styrkelse af internationale netværk
  • Finansieringen af internationaliseringen?
  • Styrkelse af uddannelsernes image blandt de unge

Hvorfor vision og mål?

  • Uden vision og mål kan der ikke formuleres strategi, og uden strategi bliver udviklingen præget af tilfældigheder
  • For at skabe forandring - for at bevæge noget fra A til B – og for at være med til at præge forandringerne
  • For at tilpasse os til en foranderlig verden
  • For at konsolidere internationaliseringen i undervisningsaktiviteterne

Oplæg til diskussion

  • Hvilke målsætninger skal vi have?
  • Hvordan kan målene realiseres?
  • Hvem skal være ansvarlig for målopfyldelsen?
  • Hvad skal skolen opnå med de internationale aktiviteter?
  • Hvor international skal skolen være om 5 år og om 15 år?
  • Hvilken type internationale aktiviteter skal skolen satse på og hvornår?
  • Hvilke målsætninger kan der opstilles for de internationale aktiviteters indflydelse på lærere, elever og organisationen på skolen?
  • Hvordan skal aktiviteterne organiseres og finansieres?

Mål for organisering

  • Internationalisering på forretningsordenen i lokale uddannelsesudvalg
  • Stop-in kontor i forbindelse med international afdeling
  • Afdelingerne som initiativtager for intern udvikling ud fra International Tjekliste
  • Udpegning af én ansvarlig pr. afdeling
  • Erfaringsspredning gennem Internationalt Forum

Mål for indhold og omfang

  • Alle lærere skal ud i fire uger hvert femte år
  • Fagligt indhold i alle internationale aktiviteter
  • Fast netværk med skoler i udlandet for merit
  • I alle aktiviteter overvejes udbredelse blandt eleverne
  • Valgfrihed i udveksling (også mhp. profilering)

Mål for afdelingerne

  • International Tjekliste
       - antal elevpraktikker
       - antal elevudvekslinger
       - antal udenlandske elever i afdelingen
       - antal studieture
       - antal undervisningstimer med internationale aspekter
       - antal lærere der kan tackle internationale opgaver
       - opfølgning på internationale kontakter
       - udenlandske gæstelærere
  • Sidemandsordninger - mere end to pr. projekt
  • Internationalt skolenetværk med kontaktpersoner
  • Lokalt og internationalt virksomhedsnetværk for PIU

Mål for finansieringen

  • Omorganisering og mobilisering af kræfter - indtænkning af internationalisering i almindelig budgetplanlægning
  • Større projekter: Andre typer EU-programmer og nye internationale organisationer
  • Virksomhedsnetværk til medfinansiering af lærer- og elevudvekslinger
  • Internationaliseringsfond
  • Elevernes egenfinansiering ved uddannelsens start

Mål for markedsføringen

  • Alle nystartede elever skal være bevidste om den internationale dimension
  • Alle medarbejdere skal være bevidste om internationaliseringsstrategien
  • Påvirkning af omverdenen:
       - Certificering
       - Uddannelsesbekendtgørelserne
       - Kortlægning af kompetencekrav på de enkelte uddannelser.

Denne side indgår i publikationen "Internationaliseringsstrategi for erhvervsskoler" som kapitel 10 af 12
© Undervisningsministeriet 2000

 Forrige kapitel Forsiden  Næste kapitel
Til sidens top