 |
 |
Resumé
De tekniske skoler har gennem de seneste 10 - 15 år gradvist indarbejdet flere
internationale elementer i undervisningen.
Internationaliseringen af uddannelserne er en forudsætning for at sikre tidssvarende
undervisning og konkurrencedygtige medarbejdere på arbejdsmarkedet. Derfor er det
væsentligt at sikre fortsat udvikling af den internationale dimension på skolerne.
De tekniske erhvervsuddannelser står over for at professionalisere brugen af
internationaliseringen. Fra sporadiske aktiviteter skal internationaliseringen fremover
blive et mere integreret element, en naturlig og indarbejdet del af hverdagen på linie
med andre elementer i den faglige og personlige uddannelse af eleverne - og lærerne.
Internationaliseringen er imidlertid ikke let at have med at gøre. Emnet opleves ofte
som diffust og vanskeligt at håndtere.
Derfor er det afgørende at have en gennemarbejdet og bredt accepteret international
strategi, som kan sikre kontinuitet og sammenhæng i de internationale aktiviteter.
Formålet med denne publikation er at give inspiration og hjælp til erhvervsskoler,
som vil komme videre i deres internationalisering.
Ideen er at opstille en model for en proces, som kan føre frem til formulering af en
levedygtig og fremtidssikret internationaliseringsstrategi. Modellen er udarbejdet på
baggrund af konkrete erfaringer fra fire tekniske skoler, som i løbet af 1999 og starten
af år 2000 sammen har taget hul på den internationale udfordring. I samarbejde med
Oxford Research har skolerne gennemført et projekt om udformning af nye
internationaliseringsstrategier på hver af skolerne.
Modellen hviler med andre ord på konkrete erfaringer fra skoler, som har gennemført
et projekt med udvikling af strategier for internationalisering af uddannelser, lærere,
organisation og ledelse. Modellen præsenteres trin for trin gennem fem faser:
- I fase 0 afdækkes behovet og målsætningen for projektet.
- I fase 1 afdækkes den hidtidige og aktuelle internationalisering på skolen med hensyn
til omfang, karakter, erfaringer, økonomi, mv.
- I fase 2 undersøges forventede udfordringer til de enkelte uddannelser på 5 - 10 års
sigt. Præsentation, formidling og diskussion af dette "verdensbillede" med
eksterne og interne interessenter på skolen (lærere, topledelse, bestyrelse,
repræsentanter fra lokalt erhvervsliv og organisationer).
- I fase 3 diskuteres mulige og ønskelige målsætninger for
internationaliseringstiltagenes indhold og omfang, organisering, markedsføring og
finansiering.
- I fase 4 skal der udarbejdes vision, målsætninger og handlingsplan for
internationaliseringsstrategien. Strategien iværksættes.
Hele processen baserer sig i høj grad på skabelse af konsensus gennem
delagtiggørelse af så mange aktører som muligt i interview, seminarer mv. De anvendte
teknikker og metoder beskrives, og problemer, barrierer og forskellige løsningsmodeller,
som kan dukke op i processen, beskrives. Modellen kan bruges af alle erhvervsskoler, som
ønsker at udforme en internationaliseringsstrategi, eller som ønsker at revidere den
hidtidige strategi.
Fase 0: Opstart af
projektet |
I fase 0 skal projektet besluttes og startes op.
- trin: Beslut at lave en ny international strategi
- trin: Projektbeskrivelse udarbejdes
- trin: Projektet forelægges bestyrelsen, og der informeres bredt om projektet
|
Fase 1: Dokumentation af
hidtidige og aktuelle internationaliseringstiltag |
I fase 1 afdækkes den hidtidige og aktuelle
internationalisering på skolen med hensyn til omfang, karakter, erfaringer, mv.
- trin: Dokumenter om internationaliseringen fra starten frem til nu gennemgås
- trin: Interview med udvalgte medarbejdere fra forskellige afdelinger
- trin: Der udarbejdes et papir om skolens internationaliseringshistorie, omfang, udbytte,
mv.
- trin: Der afholdes seminar med en bred skare af skolens interessenter
|
Fase 2: Fremtidige
udfordringer |
I fase 2 undersøges forventede udfordringer til
de enkelte uddannelser på 5-10 års sigt. Præsentation, formidling og diskussion af
dette verdensbillede med eksterne og interne interessenter på skolen
(lærere, topledelse, bestyrelse, repræsentanter fra lokalt erhvervsliv og
organisationer).
- trin: Fagspecifikke udfordringer undersøges
- trin: Seminar om udfordringerne til skolen og uddannelserne
- trin: Formidling af viden
|
Fase 3: Vision og
målsætninger |
I fase 3 diskuteres mulige og ønskelige
målsætninger for internationaliseringstiltagenes indhold og omfang, organisering,
markedsføring og finansiering.
- trin: Brainstorm om målsætninger
- trin: Målsætningerne konkretiseres
- trin: Seminar med diskussion af vision og målsætninger
|
Fase 4: Strategien
iværksættes |
I fase 4 skal der udarbejdes vision,
målsætninger og handlingsplan for internationaliseringsstrategien. Strategien
iværksættes.
- trin: Der udarbejdes strategiforslag med vision, målsætninger og delmål for
internationaliseringen
- trin: Strategiforslaget bringes til diskussion i skolens bestyrelse. Aktiviteter
iværksættes.
|
Denne side indgår i
publikationen "Internationaliseringsstrategi for erhvervsskoler" som kapitel 11
af 12
© Undervisningsministeriet 2000
|
 |