Forrige kapitel Forsiden  Næste kapitel
[ Undervisningsministeriets logo ]

Resumé





De tekniske skoler har gennem de seneste 10 - 15 år gradvist indarbejdet flere internationale elementer i undervisningen.

Internationaliseringen af uddannelserne er en forudsætning for at sikre tidssvarende undervisning og konkurrencedygtige medarbejdere på arbejdsmarkedet. Derfor er det væsentligt at sikre fortsat udvikling af den internationale dimension på skolerne.

De tekniske erhvervsuddannelser står over for at professionalisere brugen af internationaliseringen. Fra sporadiske aktiviteter skal internationaliseringen fremover blive et mere integreret element, en naturlig og indarbejdet del af hverdagen på linie med andre elementer i den faglige og personlige uddannelse af eleverne - og lærerne.

Internationaliseringen er imidlertid ikke let at have med at gøre. Emnet opleves ofte som diffust og vanskeligt at håndtere.

Derfor er det afgørende at have en gennemarbejdet og bredt accepteret international strategi, som kan sikre kontinuitet og sammenhæng i de internationale aktiviteter.

Formålet med denne publikation er at give inspiration og hjælp til erhvervsskoler, som vil komme videre i deres internationalisering.

Ideen er at opstille en model for en proces, som kan føre frem til formulering af en levedygtig og fremtidssikret internationaliseringsstrategi. Modellen er udarbejdet på baggrund af konkrete erfaringer fra fire tekniske skoler, som i løbet af 1999 og starten af år 2000 sammen har taget hul på den internationale udfordring. I samarbejde med Oxford Research har skolerne gennemført et projekt om udformning af nye internationaliseringsstrategier på hver af skolerne.

Modellen hviler med andre ord på konkrete erfaringer fra skoler, som har gennemført et projekt med udvikling af strategier for internationalisering af uddannelser, lærere, organisation og ledelse. Modellen præsenteres trin for trin gennem fem faser:

  • I fase 0 afdækkes behovet og målsætningen for projektet.
  • I fase 1 afdækkes den hidtidige og aktuelle internationalisering på skolen med hensyn til omfang, karakter, erfaringer, økonomi, mv.
  • I fase 2 undersøges forventede udfordringer til de enkelte uddannelser på 5 - 10 års sigt. Præsentation, formidling og diskussion af dette "verdensbillede" med eksterne og interne interessenter på skolen (lærere, topledelse, bestyrelse, repræsentanter fra lokalt erhvervsliv og organisationer).
  • I fase 3 diskuteres mulige og ønskelige målsætninger for internationaliseringstiltagenes indhold og omfang, organisering, markedsføring og finansiering.
  • I fase 4 skal der udarbejdes vision, målsætninger og handlingsplan for internationaliseringsstrategien. Strategien iværksættes.

Hele processen baserer sig i høj grad på skabelse af konsensus gennem delagtiggørelse af så mange aktører som muligt i interview, seminarer mv. De anvendte teknikker og metoder beskrives, og problemer, barrierer og forskellige løsningsmodeller, som kan dukke op i processen, beskrives. Modellen kan bruges af alle erhvervsskoler, som ønsker at udforme en internationaliseringsstrategi, eller som ønsker at revidere den hidtidige strategi.

Fase 0: Opstart af projektet
I fase 0 skal projektet besluttes og startes op.
  1. trin: Beslut at lave en ny international strategi
  2. trin: Projektbeskrivelse udarbejdes
  3. trin: Projektet forelægges bestyrelsen, og der informeres bredt om projektet
Fase 1: Dokumentation af hidtidige og aktuelle internationaliseringstiltag
I fase 1 afdækkes den hidtidige og aktuelle internationalisering på skolen med hensyn til omfang, karakter, erfaringer, mv.
  1. trin: Dokumenter om internationaliseringen fra starten frem til nu gennemgås
  2. trin: Interview med udvalgte medarbejdere fra forskellige afdelinger
  3. trin: Der udarbejdes et papir om skolens internationaliseringshistorie, omfang, udbytte, mv.
  4. trin: Der afholdes seminar med en bred skare af skolens interessenter
Fase 2: Fremtidige udfordringer
I fase 2 undersøges forventede udfordringer til de enkelte uddannelser på 5-10 års sigt. Præsentation, formidling og diskussion af dette ‘verdensbillede’ med eksterne og interne interessenter på skolen (lærere, topledelse, bestyrelse, repræsentanter fra lokalt erhvervsliv og organisationer).
  1. trin: Fagspecifikke udfordringer undersøges
  2. trin: Seminar om udfordringerne til skolen og uddannelserne
  3. trin: Formidling af viden
Fase 3: Vision og målsætninger
I fase 3 diskuteres mulige og ønskelige målsætninger for internationaliseringstiltagenes indhold og omfang, organisering, markedsføring og finansiering.
  1. trin: Brainstorm om målsætninger
  2. trin: Målsætningerne konkretiseres
  3. trin: Seminar med diskussion af vision og målsætninger
Fase 4: Strategien iværksættes
I fase 4 skal der udarbejdes vision, målsætninger og handlingsplan for internationaliseringsstrategien. Strategien iværksættes.
  1. trin: Der udarbejdes strategiforslag med vision, målsætninger og delmål for internationaliseringen
  2. trin: Strategiforslaget bringes til diskussion i skolens bestyrelse. Aktiviteter iværksættes.

 

Denne side indgår i publikationen "Internationaliseringsstrategi for erhvervsskoler" som kapitel 11 af 12
© Undervisningsministeriet 2000

 Forrige kapitel Forsiden  Næste kapitel
Til sidens top