Forrige kapitel Forsiden  Næste kapitel
[ Undervisningsministeriets logo ]

Fase 0. Opstart og forberedelse





Fase 0: Opstart af projektet
I fase 0 skal projektet besluttes og startes op.
1. trin Beslut at lave en ny international strategi
2. trin Projektbeskrivelse udarbejdes
3. trin Projektet forelægges bestyrelsen, og der informeres bredt om projektet

Inden det egentlige arbejde med at udvikle en ny internationaliseringstrategi kan gå i gang, skal projektet defineres og konkretiseres, en forberedelse som siden hen vil lette arbejdet.

1. trin: Beslut at lave en ny international strategi

"Internationaliseringsstrategi - det lyder spændende, men jeg har så travlt med reformarbejdet…" Det er en typisk reaktion fra mange ansatte på skolen under arbejdet med internationaliseringsstrategier på de fire deltagende skoler. Med erhvervsuddannelsesreform 2000, der skal implementeres i løbet af år 2000 og 2001, er der allerede fuld gang i møde- og omlægningsaktiviteterne på skolerne.

For den enkelte lærer og for ledelsen på den enkelte skole kan behovet for udviklingsopgaver som følge af forandringer i omverdenen virke uoverskuelige. Man kan blive fristet til helt at lukke forandringerne ude og koncentrere sig om den daglige drift. Men i et længere perspektiv er det ikke tilstrækkeligt. For nogle af forandringerne i omverdenen rammer med 100 procent sikkerhed og med fuld kraft. Det gælder blandt andet internationaliseringen af dansk erhvervsliv.

Derfor er udformning og implementering af en internationali seringsstrategi på enhver erhvervsskole en væsentlig udviklingsopgave, der kommer sideløbende med mange andre opgaver på erhvervsskolerne. Behovet for en grundlæggende internationalisering af erhvervsuddannelserne forstærkes samtidig af de aktuelle profilerings-, motiverings- og rekrutteringsudfordringer i forhold til stadig mindre ungdomsårgange.

Udfordringen til de tekniske skoler er derfor dobbelt: På den ene side skal skolerne udvikle deres uddannelser, så eleverne opnår både faglige og internationale kompetencer og kan begå sig på det internationaliserede arbejdsmarked. På den anden side skal skolerne udvikle deres lærere, deres organisation og deres ledelse, så de lever op til deres hovedopgave: at uddanne kompetente medarbejdere til erhvervslivet. Hvis ikke skolerne udvikler deres lærere, organisation og ledelse, vil de ikke kunne tiltrække elever og dermed overleve som uddannelsesinstitutioner på sigt.

Det er de væsentligste argumenter for, at enhver erhvervsskole bør have en gennemarbejdet internationaliseringsstrategi. Yderligere inspiration kan søges i de talrige publikationer, som er udgivet om emnet i de senere år. Flere af disse nævnes senere i hæftet.

2. trin: Projektbeskrivelse udarbejdes

Projektbeskrivelsen udarbejdes på baggrund af modellen beskrevet her. I hver af faserne 1 - 4 anbefales det at fastlægge hvor mange møder (arbejdsgrupper, følgegrupper, seminarer, interview mv.), der skal afholdes, og hvem der skal deltage.

Der bør også være en tidsplan, som tager højde for travle perioder på skolen. Det er vigtigt, at tidsplanen eventuelt kan justeres undervejs. At springe trin over eller gøre nogle dele halvt giver et mindre godt resultat. Så er det bedre, at processen kommer til at tage lidt længere tid end forventet.

Projektbeskrivelsen skal også tage stilling til, hvem der skal stå for arbejdet i projektet, for at drive processen og skrive det, der skal skrives. Det er helt afgørende, at der er en 'tovholder' i processen - en der legitimt kan bruge tid på at formulere og igangsætte møder, delanalyser mv. Det skal være en eller to personer, som brænder for sagen, og som er i stand til at motivere andre til at deltage.

Det skal også overvejes, hvem der i praksis skal stå for at lave interview, seminarer, skrive delrapporter, formulere strategien mv. Her kan det være uhensigtsmæssigt, at det er en intern person. Det kan ikke undgås, at interne personer har en individuel ballast, som måske vil give et skævt billede af nogle elementer.

En ekstern vil bl.a. have nemmere ved at spørge skarpere til såvel positive som negative sider af skolens internationalisering.

Denne person kan være en ekstern konsulent eller måske en person fra en anden erhvervsskole.

3. trin: Projektet forelægges bestyrelsen, og der informeres bredt om projektet

At skolens ledelse godkender igangsættelse af projektet, er en formel nødvendighed. Men det er samtidig en glimrende lejlighed til at introducere projektet for skolens bestyrelse. Skolens bestyrelse og ledelse skal under alle omstændigheder deltage i seminarer undervejs i processen og har også ansvaret for at vedtage og iværksætte strategien, når den er færdig.

Det er vigtigt fra starten at skabe opmærksomhed om projektet.

Alle afdelinger og faglige udvalg skal informeres om projektet og eventuelt spørges til råd om særlige ønsker til projektet.

Allerede på dette tidspunkt er det væsentligt at sørge for, at alle er klar over, at der sker noget nyt på det internationale område - at projektet er i gang og i større eller mindre grad kræver alles deltagelse. Reelt vil langt de fleste medarbejdere på skolen kun skulle bruge ganske begrænset tid til deltagelse i seminarer og eventuelt interview. Ikke desto mindre er det vigtigt for projektets levedygtighed og gennemslagskraft, at alle fra starten gøres bekendt med projektet.

Herefter går fase 1 i gang.

[Billede: Tre ruller papir.]

Denne side indgår i publikationen "Internationaliseringsstrategi for erhvervsskoler" som kapitel 4 af 12
© Undervisningsministeriet 2000

 Forrige kapitel Forsiden  Næste kapitel
Til sidens top