Forrige kapitel Forsiden  Næste kapitel
[ Undervisningsministeriets logo ]

Model for udvikling af en internationaliseringsstrategi





Erhvervsskolerne er forskellige med hensyn til uddannelser, størrelse og traditioner. Det er samtidig meget forskelligt, hvor langt skolerne er kommet i internationaliseringen. Nogle har en meget bred vifte af internationale aktiviteter - både i udlandet og inden for skolens rammer. Andre skoler har måske kun haft sporadisk berøring med det internationale. Der må derfor helt naturligt være forskellige målsætninger fra skole til skole.

Selvom der kan være tale om vidt forskellige forudsætninger, ønsker og ambitioner for internationaliseringen, og selvom ingen skolers strategiprocesser vil være identiske, kan der opstilles en model over et grundlæggende faseforløb, som udviklingen af en effektiv internationaliseringsstrategi forudsætter - en værdikæde for udviklingen, formuleringen og implementeringen af strategier. Modellen vil i princippet kunne anvendes af alle erhvervsskoler uanset på hvilket niveau i internationaliseringen, skolen befinder sig.

Modellen

Nedenfor vises en oversigt over, hvordan hele processen kan forløbe. Modellen begynder med en opstartsfase, som skal sætte rammerne for og målsætningerne med projektet. Når opstartsfasen er gennemført, følger yderligere fire faser i processen med at udvikle en internationaliseringsstrategi. I hver fase gennemløbes en række trin - aktiviteter, som driver processen fremad.

Fase 0: Opstart af projektet
I fase 0 skal projektet besluttes og startes op.
1. trin Beslut at lave en ny international strategi
2. trin Projektbeskrivelse udarbejdes
3. trin Projektet forelægges bestyrelsen, og der informeres bredt om projektet

 

Fase 1: Dokumentation af hidtidige og aktuelle internationaliseringstiltag.
I fase 1 afdækkes den hidtidige og aktuelle internationalisering på skolen med hensyn til omfang, karakter, erfaringer mv.
1. trin Dokumenter om internationaliseringen fra starten frem til nu gennemgås
2. trin Interview med udvalgte medarbejdere fra forskellige afdelinger
3. trin Der udarbejdes et papir om skolens internationaliseringshistorie, omfang, udbytte, mv.
4. trin Der afholdes seminar med en bred skare af skolens interessenter

 

Fase 2: Fremtidige udfordringer
I fase 2 undersøges forventede udfordringer til de enkelte uddannelser på 5-10 års sigt. Præsentation, formidling og diskussion af dette ‘verdensbillede’ med eksterne og interne interessenter på skolen (lærere, topledelse, bestyrelse, repræsentanter fra lokalt erhvervsliv og organisationer).
1. trin Fagspecifikke udfordringer undersøges
2. trin Seminar om udfordringerne til skolen og uddannelserne
3. trin Formidling af viden

 

Fase 3: Vision og målsætninger
I fase 3 diskuteres mulige og ønskelige målsætninger for internationaliseringstiltagenes indhold og omfang, organisering, markedsføring og finansiering.
1. trin Brainstorm om målsætninger
2. trin Målsætningerne konkretiseres
3. trin Seminar med diskussion af vision og målsætninger

 

Fase 4: Strategien iværksættes
I fase 4 skal der udarbejdes vision, målsætninger og handlingsplan for internationaliseringsstrategien. Strategien iværksættes.
1. trin Der udarbejdes strategiforslag med vision, målsætninger og delmål for internationaliseringen
2. trin Strategiforslaget bringes til diskussion i skolens bestyrelse. Aktiviteter iværksættes.

Hvis strategien skal implementeres og fungere effektivt, stiller dette indirekte nogle krav til processen, der fører til udformningen af strategien. Skolen rummer en lang række forskellige aktører. Deres indflydelse på og accept af en klar idé eller vision for internationaliseringen vil give fornyelsesprocessen den ekstra energi, som er nødvendig for at nå betydelige resultater.

Omvendt: Hvis væsentlige aktører føler sig tilsidesat eller bliver påtvunget en strategi, som de ikke har deltaget i udformningen af, er der en stor risiko for, at internationaliseringsstrategien mister gennemslagskraft. Derfor er bred konsensus om strategien helt afgørende for udviklingen af en levedygtig international strategi.

I det efterfølgende gennemgås faserne mere detaljeret. Hver fase indledes med en oversigtsfigur for, hvordan fasen forløber.

Hensigten og målet med fasen præsenteres, og de enkelte trin gennemgås.

Sidst i hæftet gennemgås, under overskriften "Vær opmærksom på…Tværgående erfaringer", en række problemstillinger og erfaringer, som det kan være gavnligt at tage hensyn til, før man går i gang med projektet. Det drejer sig særligt om forskelle i opfattelserne mellem de forskellige aktører, som er involveret - forskelle, som har en naturlig baggrund, men som kan gøre det vanskeligt at få overblik over projektet og skabe konsensus. Endelig er der et bilag med forslag til spørgsmål og emner, som kan bruges som inspiration ved forberedelse af interview og seminarer i løbet af projektet.

Denne side indgår i publikationen "Internationaliseringsstrategi for erhvervsskoler" som kapitel 3 af 12
© Undervisningsministeriet 2000

 Forrige kapitel Forsiden  Næste kapitel
Til sidens top