[ Billede: Undervisningsministeriets logo ]

Indhold

 

 

 

Forord

1. Indledning

2. Hvorfor arbejde med praktik i udlandet?

3. Udstationering eller skoleudsendelse?

4. Hvor ligger arbejdet?

Det opsøgende arbejde
Motivering, sortering og forberedelse af elever
Serviceringen af elever og virksomheder i udlandet
Serviceringen af lokale virksomheder i forbindelse med udstationeringsprojekter

5. Kvalitetssikring af praktikophold i udlandet

Den personlige kvalitetssikring
Den faglige kvalitetssikring

6. Hvilke faktorer indgår i udarbejdelsen af en strategi for PIU-arbejdet?

På hvilke uddannelser skal PIU udbydes?
Hvor skal eleverne sendes hen?
Hvor mange elever skal sendes ud?
Hvor længe skal eleverne være ude?
Hvilke serviceydelser skal skolen tilbyde elever på praktikophold i udlandet?

7. Hvilke ressourcer fordrer arbejdet med praktik i udlandet?

Tid
Penge
Kvalifikationer

8. PIU-arbejdets organisering internt på skolen

Den informerende funktion
Den udførende funktion
Den strategiske/overordnet koordinerende funktion

9. PIU-arbejdets organisering eksternt

Samarbejde mellem danske skoler
Samarbejde med erhvervsskoler i udlandet
Samarbejde med lokale virksomheder

10. Samspil med andre internationaliseringsaktiviteter

Andre mobilitetsaktiviteter
Udviklingsprojekter
Internationale klasser
Samspillet mellem PIU-ordningen og skolens internationale vejledning

11. Hvilken støtte og hjælp kan skolen få til PIU-arbejdet?

Information, rådgivning og praktisk bistand
Økonomisk støtte

12. Anneks

Fakta om PIU-ordningen
PIU-kalender

Hele publikationen uden grafik

 



Forsiden | Kolofon