[ Billede: Undervisningsministeriets logo ]

PIU-arbejdets organisering internt på skolen

 

 

 

I forhold til skolens interne arbejde med PIU-ordningen er der tre funktioner, der skal varetages. Først og fremmest drejer det sig om en informationsfunktion, der dels skal sikre, at information om PIU-ordningen når ud til alle skolens afdelinger og elever, og som dels skal have et overblik over de samlede PIU-aktiviteter på skolen og fungere som kontaktpunkt for PIU-Centret ved henvendelser til skolen. Denne opgave varetages af PIU-koordinatoren (se nedenfor). Dernæst er der en udførendefunktion, der handler om planlægningen og gennemførelsen af konkrete praktikophold i udlandet. Denne funktion varetages ofte af en person med faglig indsigt inden for det område, udsendelsen sker på, og der kan således være flere personer, der varetager denne funktion på den enkelte skole. Dernæst er der en strategisk (eller overordnet koordinerende) funktion, hvor de overordnede beslutninger om allokering af ressourcer træffes, og hvor det sikres, at de forskellige PIU-aktiviteter på skolen spiller sammen - både indbyrdes og i forhold til de andre internationaliseringsaktiviteter, skolen har gang i. Dette er en ledelsesopgave.

Denne opdeling i tre funktioner er ideel og svarer sjældent til virkeligheden ude på den enkelte skole. Således er det meget almindeligt, at PIU-koordinatorens opgaver rækker ud over den informerende funktion til også at omfatte hele eller dele af det praktiske arbejde. Faren ved at samle alt for mange opgaver hos en enkelt person er imidlertid indlysende, hvad enten det sker af nød eller lyst: Skolen risikerer at miste en mængde viden og erfaring ved et jobskifte eller ved langvarig sygdom mv. Ofte ses det, at PIU-arbejdet selv på skoler med et højt aktivitetsniveau hænger på enkelte "ildsjæle", der alene i kraft af et personligt engagement har fået aktiviteterne op at stå, og som tilkæmper sig de nødvendige ressourcer på ad hoc-basis.

 

Den informerende funktion

Ved ordningens start i 1992 blev der på alle erhvervsskoler udpeget en PIU-koordinator, og disse PIU-koordinatorer udgør stadig omdrejningspunktet i skolernes PIU-arbejde. PIU-koordinatorens primære opgave er at sikre, at der kommer information om PIU-ordningen ud til alle skolens afdelinger og til alle skolens elever, og samtidig fungerer PIU-koordinatoren som generel kontaktperson for PIU-ordningen på skolen. PIU-koordinatoren skal vide, hvad der er gang i af PIU-aktiviteter på skolens forskellige afdelinger samt sikre, at information derom distribueres til alle afdelinger, så kontakter og erfaringer kan genbruges i videst muligt omfang. Dette kan ske gennem personlig kontakt eller gennem skriftlige eller elektroniske nyhedsbreve. PIU-koordinatoren er samtidig PIU-Centrets kontakt til skolen og fungerer således som dén kanal, hvorigennem alt materiale og alle meddelelser fra Centret tilflyder skolen. Enkelte større skoler har valgt at udpege flere PIU-koordinatorer, der hver dækker sin afdeling, men i disse tilfælde eksisterer der som regel en aftale om, at én enkelt koordinator varetager kontakten til PIU-Centret.

Decentralisering af PIU-koordinatorfunktionen

Aalborg tekniske skole har som en af de større tekniske skoler et ønske om, at alle PIU-informationer kommer hurtigt ud til de fem selvstændige skoleområder: Bygge og Anlæg, Jordbrug/Grafisk/Service, Teknikerområdet og HTX, El/Metal/Transport samt Levnedsmiddel. Derfor har skolen fem decentrale PIU-kontaktpersoner, som via en central PIU-koordinator får materialer og informationer sendt ud til det løbende arbejde.

PIU-koordinatorerne er udpeget blandt mange forskellige faggrupper ude på skolerne. De ligger typisk enten i LOP/praktikpladsafdelingen, i den internationale afdeling (hvis skolen har en sådan), i en bestemt faglig afdeling med særlige traditioner på området, hos en sproglærer eller en vejleder. Hvis skolen har en klar strategi på området, og koordinatoren har den nødvendige entusiasme, de nødvendige kvalifikationer og har etableret det nødvendige samarbejde mellem alle de berørte personer på skolen til at kunne udføre sit arbejde, er den organisatoriske placering for så vidt underordnet. Omvendt kan den organisatoriske placering af PIU-funktionen imidlertid spille afgørende ind, fordi der i de forskellige roller og afdelinger på en dansk erhvervsskole ligger forskellige værdier, kvalifikationer og prioriteringer. Det typiske problem i koordinatorfunktionen er ofte, at den isoleres på en enkelt afdeling og ikke rækker ud til hele skolen, eller at den begrænses i sit virke, fordi koordinatoren foretrækker en bestemt måde at arbejde med ordningen på og sorterer informationerne derefter.

 

Den udførende funktion

Den person, som bærer ansvaret for det mere udfarende PIU-arbejde, kunne vi i mangel af bedre udtryk kalde den PIU-ansvarlige - dvs. den person, der igangsætter, koordinerer og styrer et PIU-forløb i alle dets praktiske aspekter (dvs. opsøgende arbejde, motivering/sortering/forberedelse, løbende servicering af elever og virksomheder, evaluering).

Den PIU-ansvarlige (der i en del tilfælde er identisk med PIU-koordinatoren) forestår ikke nødvendigvis selv alle opgaverne, men det er ham/hende, der har ansvaret for, at de bliver gennemført på en tilfredsstillende måde. De enkelte opgaver er som regel uddelegeret: Sortering hører til vejledningsfunktionen, forberedelsen ligger hos sproglærere og andre med specialviden, det opsøgende arbejde varetages af faglærere eller den internationale afdeling osv. Fordi varetagelsen af denne funktion kræver faglig indsigt, er den i reglen placeret ude på den enkelte afdeling. Den PIU-ansvarlige arbejder med direkte reference til en afdelingsleder, fordi det er nødvendigt med en person i en lederposition, der har mulighed for at iværksætte den nødvendige uddelegering af opgaverne, og som kan disponere over den nødvendige tid og økonomi, og som også kan disponere over de nødvendige kvalifikationer (egne eller hos medarbejdere) i form af sproglig og interkulturel kompetence. Ofte varetages denne funktion af en fag- eller sproglærer.

 

Den strategiske/overordnet koordinerende funktion

Personen i denne funktion skal træffe de overordnede beslutninger om, hvorledes arbejdet med PIU-ordningen på skolen skal koordineres, hvilke uddannelser og hvor mange elever der skal satses på, hvilke ressourcer der skal afsættes, og hvilke kvalifikationsbehov der evt. skal dækkes. Samtidig skal denne funktion skabe den nødvendige sammenhæng med skolens øvrige internationaliseringsaktiviteter, således at kontakter og erfaringer kan genbruges og ressourcer (økonomi og kvalifikationer) anvendes mest hensigtsmæssigt. Samtidig er det også den strategiske/overordnet koordinerende funktion, der skal sikre, at arbejdet forankres i organisationens struktur og indskrives i en egentlig strategi, der er kendt og accepteret af hele skolens personale, således at arbejdet ikke bliver for personafhængigt og forsvinder, når ildsjælen skifter job eller brænder ud.

Denne funktion varetages af skolernes ledelse og bestyrelse og er målgruppen for denne publikation.



Forsiden | Forrige kapitel | Næste kapitel