Decentralisering af PIU-koordinatorfunktionen Aalborg tekniske skole har som en af de større tekniske skoler et ønske om, at alle PIU-informationer kommer hurtigt ud til de fem selvstændige skoleområder: Bygge og Anlæg, Jordbrug/Grafisk/Service, Teknikerområdet og HTX, El/Metal/Transport samt Levnedsmiddel. Derfor har skolen fem decentrale PIU-kontaktpersoner, som via en central PIU-koordinator får materialer og informationer sendt ud til det løbende arbejde. |
PIU-koordinatorerne er udpeget blandt mange forskellige faggrupper ude på skolerne. De ligger typisk enten i LOP/praktikpladsafdelingen, i den internationale afdeling (hvis skolen har en sådan), i en bestemt faglig afdeling med særlige traditioner på området, hos en sproglærer eller en vejleder. Hvis skolen har en klar strategi på området, og koordinatoren har den nødvendige entusiasme, de nødvendige kvalifikationer og har etableret det nødvendige samarbejde mellem alle de berørte personer på skolen til at kunne udføre sit arbejde, er den organisatoriske placering for så vidt underordnet. Omvendt kan den organisatoriske placering af PIU-funktionen imidlertid spille afgørende ind, fordi der i de forskellige roller og afdelinger på en dansk erhvervsskole ligger forskellige værdier, kvalifikationer og prioriteringer. Det typiske problem i koordinatorfunktionen er ofte, at den isoleres på en enkelt afdeling og ikke rækker ud til hele skolen, eller at den begrænses i sit virke, fordi koordinatoren foretrækker en bestemt måde at arbejde med ordningen på og sorterer informationerne derefter.
Den person, som bærer ansvaret for det mere udfarende PIU-arbejde, kunne vi i mangel af bedre udtryk kalde den PIU-ansvarlige - dvs. den person, der igangsætter, koordinerer og styrer et PIU-forløb i alle dets praktiske aspekter (dvs. opsøgende arbejde, motivering/sortering/forberedelse, løbende servicering af elever og virksomheder, evaluering).
Den PIU-ansvarlige (der i en del tilfælde er identisk med PIU-koordinatoren) forestår ikke nødvendigvis selv alle opgaverne, men det er ham/hende, der har ansvaret for, at de bliver gennemført på en tilfredsstillende måde. De enkelte opgaver er som regel uddelegeret: Sortering hører til vejledningsfunktionen, forberedelsen ligger hos sproglærere og andre med specialviden, det opsøgende arbejde varetages af faglærere eller den internationale afdeling osv. Fordi varetagelsen af denne funktion kræver faglig indsigt, er den i reglen placeret ude på den enkelte afdeling. Den PIU-ansvarlige arbejder med direkte reference til en afdelingsleder, fordi det er nødvendigt med en person i en lederposition, der har mulighed for at iværksætte den nødvendige uddelegering af opgaverne, og som kan disponere over den nødvendige tid og økonomi, og som også kan disponere over de nødvendige kvalifikationer (egne eller hos medarbejdere) i form af sproglig og interkulturel kompetence. Ofte varetages denne funktion af en fag- eller sproglærer.
Personen i denne funktion skal træffe de overordnede beslutninger om, hvorledes arbejdet med PIU-ordningen på skolen skal koordineres, hvilke uddannelser og hvor mange elever der skal satses på, hvilke ressourcer der skal afsættes, og hvilke kvalifikationsbehov der evt. skal dækkes. Samtidig skal denne funktion skabe den nødvendige sammenhæng med skolens øvrige internationaliseringsaktiviteter, således at kontakter og erfaringer kan genbruges og ressourcer (økonomi og kvalifikationer) anvendes mest hensigtsmæssigt. Samtidig er det også den strategiske/overordnet koordinerende funktion, der skal sikre, at arbejdet forankres i organisationens struktur og indskrives i en egentlig strategi, der er kendt og accepteret af hele skolens personale, således at arbejdet ikke bliver for personafhængigt og forsvinder, når ildsjælen skifter job eller brænder ud.
Denne funktion varetages af skolernes ledelse og bestyrelse og er målgruppen for denne publikation.