|
![[ Billede: Undervisningsministeriets logo ]](http://www.uvm.dk/images/uvmlogo.gif)
Hvilke ressourcer fordrer arbejdet med praktik i udlandet?
At arbejde med praktik i udlandet stiller krav om ressourcer. Ressourcer
i form af tid (personaletimer), penge (direkte udgifter ifm. f.eks. opsøgende
arbejde) og kvalifikationer. Omfanget af disse ressourcer afhænger
naturligvis af skolens ambitionsniveau, og fordelingen mellem dem afhænger
af, på hvilken måde man vælger at organisere arbejdet.
Nogle skoler har således valgt at lægge det meste af arbejdet
ud til eksterne samarbejdspartnere, der mod betaling varetager de fleste
opgaver i forbindelse med det praktiske arrangement. Dette begrænser
forbruget af tid og nedsætter behovet for kvalifikationer. Andre skoler,
der bruger praktik i udlandet til at profilere sig i lokalområdet,
og som satser på en stadig ekspansion i aktivitetsniveauet, vælger
at stå for hele processen selv.
Generelt kan det siges, at ressourceforbruget er stort i startfasen,
hvor de nødvendige netværk og relationer skal etableres og
den nødvendige erfaring opbygges. Senere, når strukturen er
etableret og en vis rutine i funktionerne indarbejdet, kan aktiviteterne
gennemføres med færre omkostninger.
Til de enkelte ressourcegrupper kan der knyttes følgende kommentarer:
Tid
Det er de færreste skoler, der har mulighed for at afsætte
personale, der udelukkende beskæftiger sig med planlægningen
og gennemførelsen af praktikophold i udlandet. I de fleste tilfælde
varetages aktiviteterne af personale, der også løser andre
opgaver uden for PIU-regi. Disse personer får på måneds-
eller årsbasis tildelt et antal timer, som de har til rådighed
til at gøre det arbejde, der knytter sig til gennemførelsen
af aktiviteter under PIU-ordningen. Ud over de indledende manøvrer
ifm. etableringen af praktikpladsnetværk er der en række faste
opgaver, der skal løses. Hvor megen tid, der skal afsættes,
afhænger naturligvis af antallet af elever, der udsendes, og af de
strategiske valg i forbindelse med arbejdets organisering, som skolen har
foretaget.
Der skal principielt tages højde for tidsforbrug til følgende
opgaver, fordelt over en række faggrupper og funktioner (PIU-koordinatorer,
vejledere, administrativt personale, ledelse, fag- og sproglærere
m.fl.):
- rejsetid ifm. etablering og vedligeholdelse af praktikpladser i udlandet
- forberedelse og gennemførelse af informationsarrangementer
- forberedelse og gennemførelse af forberedelsesaktiviteter
- samtaler med enkeltelever (udvælgelse/afklaring)
- servicering af elever og udenlandske virksomheder før og under
opholdet
- deltagelse i efteruddannelsesaktiviteter relateret til PIU-arbejdet
- evaluering
- overordnet koordination og strategisk planlægning.
For alle disse arbejdsopgaver gælder det, at tidsforbruget er variabelt,
afhængigt af skolens ambitioner med arbejdet. Nogle skoler overlader
således en stor del af arbejdet til eleverne selv og indskrænker
arbejdet til vejledningssamtaler og bistand i praktikpladssøgningen.
Penge
I det øjeblik man som skole har fastlagt sin strategi for PIU-arbejdet
og defineret konkrete, afgrænsede mål, er det også vigtigt,
at der afsættes det fornødne budget til gennemførelsen
af dem. De direkte omkostninger i forbindelse med PIU-arbejdet knytter sig
til følgende punkter:
- rejse- og opholdsomkostninger i forbindelse med etableringen og vedligeholdelsen
af praktikpladser i udlandet;
- produktionen af informationsmateriale samt evt. omkostninger ifm. informations-
og motivationsarrangementer;
- kommunikation (porto, telefon, telefax, e-mail) samt diverse andre
kontorudgifter (fotokopiering, kontorudstyr, edb osv.)
- evt. efteruddannelsesaktiviteter for personale, der arbejder med praktik
i udlandet.
Hvis man som skole vælger at lægge en del af arbejdet ud
til andre, skal der desuden kalkuleres med betaling til disse. Til gengæld
kan der spares penge på andre områder (f.eks. det opsøgende
arbejde og efteruddannelsesaktiviteter).
I forbindelse med udarbejdelsen af omkostningskalkuler for PIU-arbejdet
er det vigtigt at tage højde for de tilskudsmuligheder, der findes
- f.eks. i sammenhæng med det opsøgende arbejde, hvor hver
skole kan få dækket op til 50% af udgifterne (dog maks. 15.000
kr. pr. kalenderår) fra AER. Hertil kommer den synergieffekt, der
opstår, når PIU-aktiviteterne gennemføres som et led
i en overordnet internationaliseringsstrategi (se særskilt kapitel).
Kvalifikationer
Den nødvendige basisviden til at arbejde med praktik i udlandet
er efterhånden alment tilgængelig gennem PIU-Centrets skriftlige
og elektroniske publikationer. Herudover gennemføres der hvert år
seminarer med fokus på uddannelse og erfaringsudveksling for PIU-koordinatorerne
på alle landets erhvervsskoler. Der har også været gennemført
seminarer for specielle faggrupper - f.eks. vejlederne. Skoler, der ønsker
hjælp i en startfase, kan desuden altid trække på centrets
ekspertise og i en vis udstrækning også på praktisk bistand.
Til det opsøgende arbejde og til den løbende servicering
af de udenlandske værtsvirksomheder kræves det, at den/de ansvarlige
person(er) besidder de nødvendige fremmedsprogskundskaber og et vist
mål af interkulturel kompetence. Hvis disse kvalifikationer ikke er
til stede i fornødent omfang, må de enten tilvejebringes gennem
målrettet rekruttering eller efteruddannelse. Alternativt kan hele
denne opgave udliciteres til andre mod betaling.
Arbejdet med praktik i udlandet repræsenterer imidlertid ikke udelukkende
et dræn i kvalifikationsmæssig sammenhæng. Tværtimod
foregår der også en meget intensiv kvalifikationsopbygning gennem
arbejdet med at etablere og vedligeholde praktikpladser i udlandet. På
grund af deres meget konkrete karakter er det muligt gennem PIU-aktiviteterne
at inddrage en international dimension i det daglige arbejde hos en række
faggrupper, der måske normalt ikke kommer i berøring med dette
aspekt i erhvervsuddannelsessammenhæng. På den måde kommer
PIU-arbejdet i sig selv til at fungere som et efteruddannelsesprogram ("learning
by doing"), og de erhvervede kvalifikationer kan vise sig overordentligt
værdifulde i forbindelse med andre internationaliseringsaktiviteter.
Forsiden | Forrige kapitel
| Næste kapitel |
|