|
![[ Billede: Undervisningsministeriets logo ]](http://www.uvm.dk/images/uvmlogo.gif)
Samspil med andre internationaliseringsaktiviteter
Selve begrebet "internationalisering" er ikke noget fast udtryk,
der betegner en række bestemte aktiviteter. Ordet dækker over
en proces, som hele samfundet - og herunder altså også erhvervsuddannelserne
- p.t. gennemgår, og som i disse år trænger ind og påvirker
en lang række faktorer. Om føje år vil der ikke være
tale om "internationalisering" længere, for på det
tidspunkt vil der være en international dimension i næsten alt,
og den vil indgå som en ganske naturlig bestanddel, som ingen finder
på at tage ud og give et særskilt navn.
I erhvervsskolesammenhæng har der dog udkrystalliseret sig en række
aktiviteter, som i den almene forståelse udgør faste elementer
af internationaliseringen af erhvervsskolerne. Det gælder især
mobilitetsaktiviteter (hvoraf PIU udgør én variant), tværnationale
udviklingsprojekter (typisk med EU-støtte) samt internationale klasser,
der kendetegnes ved, at undervisningen foregår på fremmedsprog
(eller med et meget højt indhold af fremmedsprog). I det følgende
gennemgås disse aktiviteter enkeltvis og kortfattet, og det beskrives,
hvordan de hver især kan spille sammen med PIU-ordningen.
Det største problem i forbindelse med at få de forskellige
internationaliseringsaktiviteter til at spille sammen er ofte, at skolens
internationaliseringsstrategi ikke er kommunikeret tilstrækkeligt
bredt ud. Eksempelvis er lærere fra én afdeling, der skal på
studiebesøg i udlandet, hvor der indgår virksomhedsbesøg,
ofte ikke klar over, at en anden afdeling energisk prøver på
at skabe kontakt til værtsvirksomheder i samme land, der kan aftage
elever i praktik under PIU-ordningen. Derved tabes værdifulde kontakter
på gulvet, eller ressourcer gives ud to gange til det samme formål.
Andre mobilitetsaktiviteter
Blandt mobilitetsaktiviteterne (dvs. aktiviteter, der indebærer,
at personer bevæger sig over landegrænser) finder vi de korte
uddannelses- og praktikophold (på en erhvervsskole eller en virksomhed
i udlandet), studieture (for både elever og lærere) og gæstelærere
(både udlændinge til Danmark og den anden vej). Disse aktiviteter
er brugbare i regi af PIU-ordningen i sammenhæng med det opsøgende
arbejde (etableringen af praktikpladser i udlandet) og forberedelsen af
elever til et længerevarende praktikophold i udlandet. Især
studieturene omfatter ofte flere virksomhedsbesøg, og det ville være
oplagt at benytte lejligheden til at prøve at etablere en praktikplads
her, når der nu er en repræsentant for skolen på besøg.
En række skoler er begyndt at bruge korte uddannelses- og praktikophold
i udlandet målrettet i forbindelse med motivationen, sorteringen og
forberedelsen af elever til længerevarende praktikophold i udlandet.
Elever, der deltager på sådanne ture, får et klart billede
af, hvad et sådant ophold indebærer, og om dette er noget for
dem. Besøg af gæstelærere fra udlandet kan - især
hvis det drejer sig om et land, hvor skolen råder over praktikpladser
- være meget effektive i forberedelsesarbejdet, idet man dermed har
direkte adgang til førstehåndsviden om sprog, kultur og mentalitet
samt viden om en masse praktiske forhold i øvrigt. Samme rolle kan
skolens egne lærere spille, når de selv har været gæstelærere
i udlandet.
De virksomheder, man bruger som værter for elever på praktik
under PIU-ordningen, kan omvendt ofte også bruges til kortere uddannelses-
og praktikophold, der ikke finansieres under PIU-ordningen - eller som praktiksteder
for en af skolens lærere, der skal have opfrisket sit sprog og kendskab
til arbejdsmarkedet i udlandet. Under de korte studieture, som de fleste
skoler arrangerer for deres elever, ville det desuden være oplagt
at besøge de virksomheder, hvor skolen selv har elever anbragt på
længerevarende praktikophold.
Udviklingsprojekter
Under de EU-programmer, der er relevante i erhvervsuddannelsessammenhæng,
gives der støtte til fælles udviklingsprojekter mellem erhvervsskoler,
virksomheder og evt. arbejdsmarkedsorganisationer i min. tre forskellige
EU-lande. Disse projekter kan have en lang række forskellige formål:
Fra udviklingen af fælles uddannelsesmoduler og materialer til erfaringsudveksling
og opbygningen af netværk på specifikke områder. Ofte
bliver danske skoler bedt om at indgå som partnere i disse projekter
og netværk, og mange af disse udgør et godt springbræt
for etableringen af praktikpladser. Især fordi skolerne ofte bliver
bedt om at levere ydelser til projektet, hvor modydelsen passende kunne
bestå af et antal egnede virksomhedskontakter til brug i det opsøgende
arbejde. I de tilfælde, hvor skolen selv står for et tværnationalt
udviklingsprojekt, kan de udenlandske værtsvirksomheder muligvis indgå
som partnere, hvis kontakten og tillidsforholdet er tilstrækkeligt
tæt.
Endelig giver disse udviklingsprojekter og den medfølgende finansiering
også mulighed for at fremstille materialer og udtænke undervisningsmoduler,
der kan bruges direkte i PIU-arbejdet - f.eks. til forberedelsen af elever
eller i forbindelse med den faglige kvalitetssikring.
Udviklingsmidler til PIU-aktiviteter
I 1995 ansøgte det daværende CEPU (Center for Praktik i
Udlandet) om midler fra Europa-Kommissionens Leonardo-program til udvikling
af et multimediebaseret afklarings- og forberedelsesmateriale for elever,
der stod over for et længerevarende praktikophold i udlandet. Materialet
skulle anvendes til handelsskolernes elever og rettede sig mod Tyskland
og Storbritannien, da disse var de mest søgte værtslande. CEPU
dannede et partnerskab, der ud over en tysk forskningsinstitution og en
engelsk arbejdsmarkedsorganisation også omfattede handelsskolerne
i Silkeborg og Ribe samt Niels Brock. Ansøgningen gik igennem udvælgelsesproceduren
i såvel Danmark som Bruxelles, og der blev bevilget en støtte
fra Leonardo-programmet på i alt 1,1 mill. kr. til projektet.
Projektet blev afsluttet i 1998 i regi af PIU-Centret, og de to CD-Rom'er
(en engelsksproget og en tysksproget) kan rekvireres omkostningsfrit af
erhvervsskoler og virksomheder. |
Internationale klasser
De internationale klasser, hvor vægten ligger på fremmedsprog
og på et indgående kendskab til kultur og arbejdsmarkeder i
udlandet, er særdeles velegnede som rekrutteringsgrundlag til længerevarende
praktikophold i udlandet. En række skoler - fortrinsvis på hotel-
og restaurationsområdet - tilbyder sådanne klasser, hvor et
tilbud om et længerevarende praktikophold under uddannelsen indgår
som en integreret del.
Samspillet mellem PIU-ordningen og skolens internationale
vejledning
Skolens vejledere er ofte de første, der kommer i kontakt med
potentielle PIU-elever - enten ved at disse (eller deres forældre)
henvender sig af egen drift, eller ved at vejlederne aktivt opsøger
dem i folkeskolernes 9. og 10. klasser for at orientere om erhvervsuddannelserne.
Muligheden for at komme på praktikophold i udlandet er et tilbud,
der kan være med til at profilere såvel erhvervsuddannelserne
som skolen, og vejlederne skal derfor være orienteret om PIU-ordningen.
I forbrugeroplysningens navn bør de desuden også vide, hvilke
konkrete muligheder skolen tilbyder eleverne inden for rammerne af ordningen
(skoleudsendelser), og hvilket serviceniveau man kan tilbyde - eller om
det er op til eleven selv at arrangere et ophold. I forhold til PIU-ordningen
og de elever, der er på skolen, kan vejlederne desuden spille en vigtig
rolle i motiveringen af elever ved aktivt at foreslå praktikophold
i udlandet til egnede elever i stedet for at vente, til eleverne af egen
drift henvender sig.
I uddannelsesforløbet for erhvervsskolernes vejledere indgår
et internationalt modul, der skal sætte vejlederne i stand til også
at vejlede elever om deres muligheder for at arbejde eller uddanne sig i
udlandet. Heri indgår orientering om PIU-ordningen som en naturlig
del. Imidlertid har ikke alle vejledere gennemgået vejlederuddannelsen,
og der er desuden mange vejledere, der godt nok kan informere om principperne
i ordningen, men som ikke har kendskab til skolens strategi på området,
og som derfor ikke er i stand til at vejlede eleverne effektivt i forhold
til de konkrete muligheder. Dette er ikke kun et problem i forhold til PIU-ordningen,
men også til andre internationaliseringsaktiviteter.
Internationaliseringsudvalg
På Roskilde Tekniske Skole har man udpeget et særligt internationaliseringsudvalg
på tværs af skolens afdelinger for at sikre den overordnede
koordination, og for at en eventuel synergieffekt kan udnyttes optimalt.
I dette udvalg sidder også en repræsentant for vejledergruppen,
der har til opgave at melde tilbage til vejledergruppen om alle elevrettede
internationaliseringstiltag, således at vejlederne kan bruge det aktivt
i deres vejledningsarbejde. |
Forsiden | Forrige kapitel
| Næste kapitel |
|