|
![[ Billede: Undervisningsministeriets logo ]](http://www.uvm.dk/images/uvmlogo.gif)
Kvalitetssikring af praktikophold i udlandet
Hvis praktik i udlandet skal være en integreret del af vores erhvervsuddannelsessystem,
er det nødvendigt, at opholdene til stadighed kvalitetssikres. I
forbindelse med kvalitetssikring af praktikophold i udlandet taler man om
to former for kvalitetssikring: den personlige kvalitetssikring, der handler
om udvælgelsen og forberedelsen af den enkelte elev; og den faglige
kvalitetssikring, der går på kvaliteten af den faglige læring
under udlandsopholdet.
Den personlige kvalitetssikring
I udvælgelsen af elever skal der fokuseres på, om eleven
har den nødvendige personlige, faglige og sproglige ballast til at
klare de udfordringer, et praktikophold i udlandet byder. I forberedelsen
gælder det om at optimere disse sproglige, personlige, kulturelle
og praktiske forudsætninger bedst muligt og om at sikre, at elevens
forventninger og de faktiske forhold er i nogenlunde balance med hinanden.
Dette aspekt af kvalitetssikringen er indgående beskrevet i publikationen
"Forberedelse til praktikophold i udlandet" (FoU-publikation nr.
29, UVM 1997) og skal derfor ikke nærmere beskrives her.
Den faglige kvalitetssikring
Den danske uddannelseslovgivnings gyldighed stopper ved grænsen.
Hvis en udenlandsk virksomhed ikke lever op til det oplæringsansvar,
den har påtaget sig med underskrivelsen af forhåndsgodkendelsesskemaet,
er der intet tvistighedsnævn, hvor virksomheden kan stilles til regnskab
for sine undladelsessynder. Heldigvis forekommer det meget sjældent,
at en udenlandsk værtsvirksomhed tager en elev udelukkende som billig
arbejdskraft. I langt de fleste tilfælde har virksomheden den bedste
vilje til at give eleven et godt ophold, og i de tilfælde, hvor der
opstår problemer på det faglige område, sker det ofte
på grund af manglende kendskab til de danske erhvervsuddannelser.
Men indtil der kommer et tværeuropæisk initiativ på
området, er værtsvirksomhedernes gode vilje i virkeligheden
den eneste garanti for et fagligt forsvarligt ophold. Hvis et ophold går
skævt, er den eneste udvej at hente eleven hjem eller finde en anden
virksomhed, der kan tage ham/hende i den resterende del af perioden. Men
det er ikke alene kemien, der er afgørende. Der er en række
skruer, der kan justeres på før og under opholdet, der kan
være med til at give den nødvendige faglige kvalitet.
Eleven må i bogstaveligste forstand tage ansvar for sin egen
læring
Det er ganske normalt, at elever i starten sættes til at udføre
enkle og ukomplicerede opgaver, fordi man fra virksomhedens side ikke véd,
hvad de i grunden kan. Det er i denne situation vigtigt, at eleven efter
en tid af sig selv er udfarende og gør opmærksom på sin
tilstedeværelse og sine kvalifikationer og ikke bare afventer, at
de interessante opgaver kommer dumpende af sig selv. Danske elever har ofte
nogle fordele i forhold til andre landes tilsvarende elever/lærlinge
(sprogfærdighed, bredere basis i uddannelsen), der sætter dem
i stand til at løse andre typer af opgaver, men de har selv ansvaret
for, at de bliver gjort synlige.
Informationen til de udenlandske virksomheder må være
optimal
De udenlandske værtsvirksomheder ved i de fleste tilfælde
intet eller kun meget lidt om, hvilke oplæringskrav der stilles til
dem. Derfor må de informeres så grundigt og præcist som
overhovedet muligt om den oplæring, der skal indgå i opholdet.
Der findes for de fleste fags vedkommende forhåndsgodkendelsesskemaer
på hovedsprogene, hvor oplæringskravene er anført. Desuden
er der i mange tilfælde udarbejdet supplerende materiale, der nøjere
beskriver uddannelsen og dens indhold. Disse materialer produceres af de
faglige udvalg, hvorfra de også kan rekvireres. Det skal dog siges,
at en del af det foreliggende materiale stort set består af direkte
oversættelser af de danske beskrivelser, og de kan være svære
at forstå for en udlænding uden den nødvendige baggrundsviden.
Derfor er det vigtigt, at der også foregår en mundtlig kommunikation
mellem virksomheden og elevens skole om dette aspekt, så eventuelle
tvivlsspørgsmål kan ryddes af vejen.
Genbrug af virksomheder
En udenlandsk virksomhed, der én gang har haft en dansk elev,
har erhvervet sig en viden, der kan gøre den faglige tilværelse
meget nemmere for den næste i pladsen. Også derfor giver genbrug
af praktikpladser mening, når det gælder om at kvalitetssikre
opholdet.
Besøg på værtsvirksomheder
Skolen kan få tilskud fra AER til opsøgende arbejde og har
dermed en mulighed for ved selvsyn at undersøge virksomheden, inden
eleven sendes afsted. Disse personlige besøg er desuden næsten
uomgængelige i arbejdet med at skabe det tillidsforhold mellem skole
og virksomhed, som PIU-arbejdet må bygge på. AER yder maksimalt
til opsøgende arbejde kr. 15.000 pr. år pr. skole, og beløbet
gives som et tilskud, der dækker 50% af de afholdte omkostninger til
rejse, ophold og fortæring.
Kvalitetscheck under skoleperioder
Hvis der er et skoleophold indlagt under elevens praktiktid i udlandet,
er der her en god mulighed for at sammenligne elevens faglige niveau med
andre elever fra samme årgang i danske virksomheder. Hvis det kan
konstateres, at der er væsentlige "huller", kan dette meddeles
virksomheden, så der kan sættes ind over for det.
Selv med den bedste vilje og den mest præcise information vil det
imidlertid aldrig være muligt at give helt den samme oplæring,
som finder sted i en dansk virksomhed. Og det er selvfølgelig heller
ikke meningen. En væsentlig værdi ved opholdet er jo netop,
at eleven kommer ud og oplever andre måder at gøre tingene
på og - i tilgift til de sproglige, interkulturelle og personlige
kvalifikationer - får nogle faglige indspark fra en anden vinkel end
normalt. Meningen med den faglige kvalitetssikring er at sikre, at eleven
på de væsentlige områder i hvert fald ikke kommer længere
bagud, end at han/hun kan indhente det efterfølgende.
Forsiden | Forrige kapitel
| Næste kapitel |
|