|
![[ Billede: Undervisningsministeriets logo ]](http://www.uvm.dk/images/uvmlogo.gif)
Hvor ligger arbejdet?
Der er mange forskellige måder at arbejde med PIU på og også
mange forskellige måder, hvorpå man kan gøre arbejdet
henholdsvis lettere og sværere for sig selv. I dette kapitel findes
en oversigt over, hvilke arbejdsopgaver der ligger i såvel etableringen
af et beredskab på PIU-området som den daglige drift af aktiviteterne.
Der findes også anvisninger på, hvordan arbejdet kan organiseres
bedst muligt, så ressourcerne udnyttes optimalt. Dette overblik er
nødvendigt for at kunne lægge en strategi på PIU-området
og sikre, at denne strategi harmonerer med skolens internationaliseringsbestræbelser
i øvrigt.
Det gælder også for arbejdet med PIU-ordningen, at al begyndelse
er svær. Derfor er det en god idé at opstille opnåelige
delmål og arbejde sig trinvis og over en længere periode hen
imod det niveau i arbejdet, som man ønsker.
Det opsøgende arbejde
For mange skoler udgør det at finde egnede praktikpladser i udlandet
den største barriere for en satsning på praktik i udlandet.
Det kan være vanskeligt nok at finde praktikpladser herhjemme (selv
om det er blevet lettere i de seneste år), men hvordan skal man så
bære sig ad i udlandet, hvor der ud over sprogbarrieren også
er mentalitetsforskellene og en anderledes uddannelsestradition at tage
højde for? Erfaringerne viser da også, at det gerne tager minimum
tre måneder at etablere en frugtbar kontakt - og at det langt fra
er ualmindeligt, at processen varer både et halvt og et helt år.
Desuden kan den være meget omkostningskrævende; alt efter hvordan
man griber processen an, og hvilke krav man stiller til praktikpladsen.
Det er ikke denne publikations opgave at give en beskrivelse af selve
det håndværksmæssige i at finde en praktikplads i udlandet.
Det er beskrevet andetsteds, nemlig i den PIU-håndbog, der er udgivet
af PIU-Centret, og som står ude på alle skoler, og som også
kan findes på Internettet (www.piu-centret.dk). PIU-Centret kan desuden
bistå i processen med at finde pladserne i udlandet gennem sit europæiske
netværk og via andre kanaler. På det strategiske plan er der
imidlertid nogle overvejelser, man med fordel kan gøre sig, inden
man begynder arbejdet.
- Koncentration af praktikpladserne på geografisk afgrænsede
områder: Det bedste argument i forbindelse med fremskaffelsen
af praktikpladser er ofte at kunne henvise til en virksomhed i nærheden,
som allerede har en dansk elev. Desuden er det meget nemmere at servicere
virksomhederne, når man kan nå rundt til dem alle på
en kortvarig rejse.
- Genbrug af pladserne fra år til år: Når det
er lykkedes at etablere en god praktikplads i udlandet, er det spild af
ressourcer ikke at bruge samme plads til andre elever senere. Også
fordi man i den udenlandske virksomhed nu har erfaring med danske elever
og derfor bedre er i stand til at give dem den oplæring, de er kommet
for. Ved genbrug af pladserne kan man desuden bruge erfaringerne fra sidste
års elever i forberedelsen af de nye, der skal ud, ligesom det ofte
er muligt at genanvende bolig.
- Aktiv udmeldelse af konkrete praktikpladser til eleverne i god tid:
På mange skoler arbejdes der reaktivt med PIU-ordningen, dvs. at
PIU-koordinatoren afventer, at eleverne skal fremkomme med deres ønsker
vedrørende praktikpladser i udlandet, og så prøver
på at opfylde dem. Ud over at denne arbejdsform gør det meget
vanskeligt at forudsige omfanget af arbejdet fra år til år,
er problemet med denne fremgangsmåde, at eleverne ofte fremkommer
med deres ønsker meget sent på skoleåret (marts/april),
hvor det i realiteten er umuligt at nå at finde en plads; og at deres
ønsker på grund af et begrænset kendskab til området
kan være urealistiske. Hvis man som skole ønsker aktivitet
på PIU-området, er det derfor bedre at udmelde et antal konkrete
pladser i god tid (dvs. allerede i begyndelsen af skoleåret).
- Samarbejde med andre skoler i ind- og udland om praktikpladsformidling:
Det hænder, at skoler ikke har mulighed for at besætte
en praktikplads i udlandet et år. I stedet for at lade den stå
tom og derved risikere at miste den, er det bedre at låne den ud
til en anden skole, der på den måde får mulighed for
at sende en elev mere ud, end det ellers ville have været tilfældet.
Skoler kan også gå sammen i mere formaliserede netværk
og opdyrke forskellige geografiske og/eller faglige områder, der
så tilbydes begge (alle) skolernes elever, der derved får større
valgmuligheder. Handelsskoler og tekniske skoler kan udnytte hinandens
kontakter, da værtsvirksomhederne i udlandet ofte har elever inden
for begge uddannelsesområder. En del skoler er desuden indgået
i netværk med skoler i udlandet, hvor man gensidigt hjælper
hinanden med at finde praktikpladser (se mere om dette punkt under kapitlet
"PIU-arbejdets organisering eksternt").
Motivering, sortering og forberedelse af elever
Det er langt fra alle de elever, der er egnede til et ophold i udlandet,
der af egen drift aktivt vælger at gå den vej. Hvis man som
skole ønsker et vist volumen i PIU-arbejdet, er det nødvendigt
at motivere eleverne til at tage på praktikophold i udlandet. Det
kan ske gennem informationsbrochurer, artikler eller arrangementer, hvor
f.eks. tidligere elever fortæller om deres oplevelser i udlandet.
Det er heller ikke alle de elever, der melder sig som interesserede i et
ophold i udlandet, der i virkeligheden har de nødvendige mentale
og/eller faglige forudsætninger for at gennemføre det. Disse
elever skal gennem information og vejledningssamtaler sies fra, så
man undgår såvel et unødigt ressourceforbrug som et traumatisk
forløb for både eleven og hans/hendes udenlandske praktikvirksomhed.
Endelig skal de elever, der er både motiverede og egnede, ofte gennemgå
et forberedelsesforløb, der kan sikre, at de både sprogligt,
kulturelt, fagligt, mentalt og praktisk er klædt på til at kunne
møde udfordringerne i udlandet på den bedst mulige måde.
Motiveringen af elever handler om at sørge for, at de har den
nødvendige information om mulighederne for at komme på praktikophold
i udlandet, og at de har den i så god tid, at de kan nå at vende
tanken et par gange inde i hovedet. Det handler også om påvirkning
gennem eksemplets magt, f.eks. ved oplæg fra tidligere PIU-elever
eller artikler om deres ophold. Sorteringen (eller "afklaringen",
som mange foretrækker at kalde det) sker gennem vejledningssamtaler
og ved evt. at indhente udtalelser fra elevens lærere og andre personer
med et nært kendskab til hende/ham. Forberedelsen af eleverne kan
være mere eller mindre omfattende, alt efter behovet. Der kan i nogle
tilfælde være behov for egentlige sprogkurser, men ellers handler
det meget om at afstemme elevens forventninger og realiteterne i praktikvirksomheden,
således at disse er i så god overensstemmelse med hinanden som
muligt. Forberedelsesprocessen kan være meget omfattende eller meget
rudimentær, alt efter hvilke forudsætninger de elever har, som
det drejer sig om.
Hvordan man griber hele processen an vedrørende motivering, sortering
og forberedelse, er nærmere beskrevet i publikationen "Forberedelse
til praktikophold i udlandet", som er udkommet i Undervisningsministeriets
Globus-serie om internationalisering i og af erhvervsuddannelserne (FoU-publikation
nr. 29, 1997).
Serviceringen af elever og virksomheder i udlandet
Ud over arbejdet med at finde praktikpladser og det løbende arbejde
med motivering, sortering og forberedelse af eleverne, ligger der yderligere
en række opgaver i forbindelse med serviceringen af såvel elever
som virksomhederne i udlandet. For elevernes vedkommende drejer det sig
om opgaver som hjælp til ansøgningsskrivning, træning
til jobsamtale, hjælp med alt papirarbejdet (forhåndsgodkendelser,
ansættelseskontrakter, social sikring m.m.) og til at finde bolig
samt varetagelsen af alle de løbende problemer, der måtte opstå
under opholdet. I de tilfælde, hvor kemien mellem elev og virksomhed
ikke passer, eller hvor opholdet af andre årsagen går skævt,
gør nogle skoler desuden også en indsats for at finde en ny
plads til eleven, så denne ikke behøver komme hjem i utide.
Det er opgaver, som skolen ikke er forpligtet til at tage ansvaret for,
men som de fleste skoler i en eller anden udstrækning påtager
sig.
Også værtsvirksomhederne i udlandet kræver en kontinuerlig
indsats. Mange skoler har således indført som fast praksis,
at de besøger "deres" virksomheder ca. en gang om året;
både for at pleje kontakten og holde den vedlige, men også for
ved selvsyn at kunne konstatere evt. forandringer, der kunne påvirke
praktikpladsen i positiv eller negativ retning. Andre skoler nøjes
med at ringe eller skrive. Hvis det er skolen, der har formidlet kontakten
til virksomheden, vil denne i de fleste tilfælde også forvente,
at skolen tager et ansvar for eleven og er med til at løse evt. problemer,
der måtte opstå undervejs. Langt de fleste praktikophold i udlandet
er uproblematiske - men i de tilfælde, hvor noget går skævt
mellem eleven og virksomheden, skal der være taget en beslutning vedrørende
de ressourcer, skolen kan gå ind med for at medvirke til at finde
en løsning.
Serviceringen af lokale virksomheder i forbindelse
med udstationeringsprojekter
En del - især mindre - virksomheder gør brug af den lokale
erhvervsskole som sparringspartner i forbindelse med udstationeringsprojekter.
Som regel er indsatsen fra skolens side begrænset og omfatter i de
fleste tilfælde blot en orientering om AER-støtteordningen
og de regler, der i øvrigt gælder ved praktikophold i udlandet.
I nogle tilfælde er der dog også tale om hjælp til forberedelse
af elever samt - hvis virksomheden ikke selv råder over kontakter
i udlandet - hjælp til identificeringen af en egnet virksomhed i udlandet
og etableringen af en praktikplads.
Forsiden | Forrige kapitel
| Næste kapitel |
|