[ Billede: Undervisningsministeriets logo ]

Indledning

 

 

PIU-ordningen har eksisteret siden 1992 og er siden da vokset eksponentielt i volumen. I skoleåret 1998/99 vil antallet af elever på længerevarende praktikophold i udlandet efter alt at dømme passere de 1100, hvilket er ganske mange; særligt når der sker på baggrund af en situation med faldende ungdomsårgange. Om det er nok, er derimod en anden sag. Organisationerne og institutionerne bag PIU-ordningen - dvs. Undervisningsministeriet, arbejdsmarkedets parter og erhvervsskolernes organisationer - har sat som ét af succeskriterierne for ordningen, at et praktikophold i udlandet skal være et realistisk tilbud til alle de elever i erhvervsuddannelserne, der ønsker det, og som er egnede til det. Set ud fra det perspektiv er der stadigvæk et stykke vej at gå.

Som nævnt i forordet arbejder næsten alle erhvervsskoler aktivt med PIU-ordningen, men der er selvfølgelig store forskelle i aktivitetsniveauet. Én af barriererne for en fortsat vækst er en manglende overordnet planlægning af aktiviteterne på PIU-området. På en række skoler - selv på skoler med et meget højt antal elever på praktikophold i udlandet - hænger ansvaret på enkeltpersoner i de enkelte afdelinger. Uden en passende forankring i strukturen er PIU-arbejdet sårbart, og uden en overordnet koordination på tværs af skolens afdelinger risikerer man at spilde ressourcer, ved at arbejdet gøres dobbelt, eller ved at værdifulde erfaringer og kontakter tabes på gulvet.

Dette inspirationskatalog er ment som en håndsrækning til skolernes ledelse og bestyrelser i forbindelse med arbejdet med den strategiske tilrettelæggelse af PIU-arbejdet. Formålet er ikke at docere, hvad man skal gøre, men gennem en fremlægning af ideer og erfaringer at give et indspark til, hvad man kan gøre. Den er blevet til på baggrund af en besøgsrunde, der har omfattet næsten alle landets erhvervssskoler, samt erfaringerne og synspunkterne fra en lang række andre aktører på området.

Konceptet for publikationen blev oprindeligt opstillet af det tidligere Center for Praktik i Udlandet (CEPU) og havde som sådan kun adresse til handelsskolerne. Efter dannelsen af en enhedsstruktur for både handelsskoler og tekniske skoler er arbejdet imidlertid blevet omredigeret, så også de tekniske skolers erfaringer er kommet ind.

Projektet er blevet økonomisk støttet gennem Undervisningsministeriets FoU-midler samt af Foreningen til Unge Handelsmænds Uddannelse (FUHU).



Forsiden | Forrige kapitel | Næste kapitel