![[ Billede: Undervisningsministeriets logo ]](http://www.uvm.dk/images/uvmlogo.gif)
Indledning
PIU-ordningen har eksisteret siden 1992 og er siden da vokset eksponentielt
i volumen. I skoleåret 1998/99 vil antallet af elever på længerevarende
praktikophold i udlandet efter alt at dømme passere de 1100, hvilket
er ganske mange; særligt når der sker på baggrund af en
situation med faldende ungdomsårgange. Om det er nok, er derimod en
anden sag. Organisationerne og institutionerne bag PIU-ordningen - dvs.
Undervisningsministeriet, arbejdsmarkedets parter og erhvervsskolernes organisationer
- har sat som ét af succeskriterierne for ordningen, at et praktikophold
i udlandet skal være et realistisk tilbud til alle de elever i erhvervsuddannelserne,
der ønsker det, og som er egnede til det. Set ud fra det perspektiv
er der stadigvæk et stykke vej at gå.
Som nævnt i forordet arbejder næsten alle erhvervsskoler
aktivt med PIU-ordningen, men der er selvfølgelig store forskelle
i aktivitetsniveauet. Én af barriererne for en fortsat vækst
er en manglende overordnet planlægning af aktiviteterne på PIU-området.
På en række skoler - selv på skoler med et meget højt
antal elever på praktikophold i udlandet - hænger ansvaret på
enkeltpersoner i de enkelte afdelinger. Uden en passende forankring i strukturen
er PIU-arbejdet sårbart, og uden en overordnet koordination på
tværs af skolens afdelinger risikerer man at spilde ressourcer, ved
at arbejdet gøres dobbelt, eller ved at værdifulde erfaringer
og kontakter tabes på gulvet.
Dette inspirationskatalog er ment som en håndsrækning til
skolernes ledelse og bestyrelser i forbindelse med arbejdet med den strategiske
tilrettelæggelse af PIU-arbejdet. Formålet er ikke at docere,
hvad man skal gøre, men gennem en fremlægning af ideer
og erfaringer at give et indspark til, hvad man kan gøre.
Den er blevet til på baggrund af en besøgsrunde, der har omfattet
næsten alle landets erhvervssskoler, samt erfaringerne og synspunkterne
fra en lang række andre aktører på området.
Konceptet for publikationen blev oprindeligt opstillet af det tidligere
Center for Praktik i Udlandet (CEPU) og havde som sådan kun adresse
til handelsskolerne. Efter dannelsen af en enhedsstruktur for både
handelsskoler og tekniske skoler er arbejdet imidlertid blevet omredigeret,
så også de tekniske skolers erfaringer er kommet ind.
Projektet er blevet økonomisk støttet gennem
Undervisningsministeriets FoU-midler samt af Foreningen til Unge Handelsmænds
Uddannelse (FUHU).
Forsiden | Forrige kapitel
| Næste kapitel |