Forord
Erhvervsuddannelsernes internationaliseringsproces er gået ind i en ny fase. Hvor der før var fokus på de enkelte aktivitetstyper, og hvor aktørerne var "ildsjælene", der - ofte mere eller mindre på egen foranledning - satte gang i en vidunderlig mangfoldighed af internationaliseringsprojekter, er initiativet nu overgået til skolernes ledelse, der ud fra institutionens særlige forudsætninger prøver på at skabe en overordnet plan for, hvordan den internationale udfordring tackles dér bedst muligt. Mange skoler er nået langt i denne proces; andre er først
lige begyndt. Sådan må det naturligvis være, men vi kan
i alle tilfælde på nuværende tidspunkt konstatere, at
faktisk alle Denne publikation skal ses som et led i dette arbejde, og den har som formål at give skolernes ledelse og bestyrelser et overblik over de elementer, der indgår i en strategi for PIU-arbejdet. Samtidig skal den give idéer og inspiration til, hvordan denne kan passes ind i institutionens overordnede internationaliseringsstrategi. Undervisningsministeriet har finansieret udarbejdelsen og udgivelsen af dette temahæfte. Afslutningsvis skal bemærkes, at meninger og synspunkter i hæftet står for forfatterens egen regning. Jens Pehrson Lise Skanting Jørgen Andersen December 1998 Forsiden | Indholdsfortegnelse | Næste kapitel |