|
![[ Billede: Undervisningsministeriets logo ]](http://www.uvm.dk/images/uvmlogo.gif)
Anneks
Fakta om PIU-ordningen
I udgangspunktet består PIU-ordningen, som den blev etableret i
1992, af to elementer:
En ændring i lov om erhvervsuddannelser, der gør det muligt
for unge under erhvervsuddannelse at gennemføre en eller flere af
uddannelsens obligatoriske praktikperioder i udlandet og efterfølgende
få opholdet godkendt som en del af deres danske uddannelse.
Og en støtteordning via Arbejdsgivernes Elevrefusion, der sigter
imod at ophæve de økonomiske ulemper for eleverne (udenlandske
elevlønninger er som hovedregel betydeligt lavere end de danske),
samt en tilskudsordning, der gør det økonomisk muligt og mere
attraktivt for danske arbejdsgivere at tilbyde deres elever/lærlinge
et ophold i udlandet, mens disse er under uddannelse.
Ved siden af disse regelsæt har der siden ordningens indførelse
eksisteret flere forskellige strukturer til at støtte og udvikle
PIU-arbejdet. Siden april 1997 har PIU-Centret varetaget disse opgaver for
såvel handelsskoler som tekniske skoler, der ønsker at arbejde
selvstændigt med PIU-ordningen.
For erhvervsuddannelseseleverne er der to muligheder for at komme på
praktik i udlandet:
- Skoleudsendelser foregår i et samarbejde mellem eleven,
erhvervsskolen og en udenlandsk praktikvært. Eleven indgår
med skolens hjælp/mellemkomst en aftale med den udenlandske arbejdsgiver,
som regel for en periode på ca. et år. Inden afrejse til jobsamtale
ansøger eleven AER om støtte til rejsen ved at indsende en
skriftlig indkaldelse til jobsamtale samt en forhåndsgodkendelse
fra skolen, således at der foreligger dokumentation for, at det reelt
drejer sig om jobsøgning. Til jobsamtalen skal eleven medbringe
en såkaldt "forhåndsgodkendelse" eller "checkliste",
som virksomheden skal udfylde, hvorefter det faglige udvalg for den pågældende
uddannelse blåstempler opholdet som meritgivende, såfremt de
opstillede mål (som angivet i checklisten) er opnået. Når
eleven vender hjem, skal det faglige udvalg endeligt godkende opholdet,
og eleven kan så gennemføre restlæretiden i en dansk
virksomhed. Eleven kan via AER opnå støtte til rejse- og flytteomkostninger
i forbindelse med ud- og hjemrejse samt til husleje og enkelte andre poster.
Støtten opnås ved, at eleven indsender dokumentation for afholdte
udgifter, hvorefter støtten udbetales bagud.
- Udstationeringer er forbeholdt elever, der allerede har en dansk
uddannelsesaftale, og støtten fra AER er forbeholdt den danske arbejdsgiver
i det omfang, denne afholder elevens udgifter til rejse, flytning osv.
Derudover kan den danske arbejdsgiver få refunderet lønforskellen
mellem den udenlandske elevløn og den danske, overenskomstmæssige
elevløn. Såfremt den udenlandske arbejdsgiver udbetaler (den
udenlandske) elevløn, vil den danske arbejdsgiver således
ingen omkostninger have i forbindelse med udstationeringer, mens der vil
være en omkostning svarende til den udenlandske elevløn, såfremt
den udenlandske arbejdsgiver ikke udbetaler løn i praktikperioden.
Uanset aflønningsform bærer den danske arbejdsgiver uddannelsesansvaret
for eleven/lærlingen også under det udenlandske praktikophold,
og der er således ingen forpligtelse for arbejdsgiveren til at tage
kontakt til det faglige udvalg. Omvendt ses det ofte, at faglige udvalg
og arbejdsgivere får et særdeles frugtbart samarbejde om udstationeringer.
Under alle omstændigheder vil de relevante faglige udvalg oftest
kunne give virksomheden råd og vejledning om udstationeringer.
Fælles for de to typer af udlandspraktik er, at der ydes støtte
til ud- og hjemtransport i forbindelse med danske skoleophold samt elevgodtgørelse
under danske skoleophold - den eneste forskel er som nævnt ovenfor,
at ved skolebaserede udsendelser har eleven ret til støtte,
mens arbejdsgiveren er støtteberettiget i forbindelse med
udstationeringer, såfremt denne betaler elevens transport frem og
tilbage. PIU-ordningens unikke kendetegn er, at den gør det muligt
for erhvervsuddannelseselever at opholde sig i udlandet under uddannelse
og få fuld merit for opholdet, dvs. at deres uddannelse ikke forlænges
tilsvarende.
PIU-kalender
Denne PIU-kalender er et forslag til, hvordan arbejdet med skoleudsendelser
i PIU-ordningen (dvs. udsendelse uden dansk uddannelsesaftale) rent tidsmæssigt
kan planlægges. Kalenderen skal opfattes som en oversigt over, hvilke
aktiviteter skolen kan planlægge, samt et forslag til, på hvilke
tidspunkter af skoleåret aktiviteterne kan lægges. Videre er
der med tidsangivelserne givet et fingerpeg om, hvor lang tid de enkelte
aktiviteter faktisk kræver - særligt i forbindelse med information
til eleverne er det en meget stor logistisk hjælp allerede et halvt
års tid før praktikperiodens begyndelse at være klar
over, hvilke elever der reelt er interesserede og egnede.
Året før! |
De første kontakter til udenlandske virksomheder med henblik
på etablering af faste pladser. Rejseaktivitet. |
August |
Information til elever om, hvilke praktikpladser der er etableret
hvor (eller påregnes etableret). Informationsmøder, klassebesøg,
temadage etc. |
September - oktober |
Udvælgelsesinterview. Eleverne informeres enkeltvis eller i
små grupper om, hvad et udenlandsk praktikophold faktisk indebærer.
De fagligt eller personligt for svage elever frarådes opholdet - anbefales
evt. at lægge praktikopholdet senere i uddannelsesforløbet
(som udstationeringer). |
November |
Forberedelse. De elever, der skal afsted, samles i hold (afhængigt
af antal) og gennemgår de planlagte forberedelsesforløb. Der
kan være tale om forløb, som skolen særligt har tilrettelagt
for disse elever - eksempelvis særlig sprogundervisning etc. Forløbene
kan også indebære, at eleverne får hjælp til at
omlægge deres skema, således at de får mulighed for at
følge bestemte fag.
I forbindelse med forberedelsen er det imidlertid vigtigt, at eleverne fx
en gang om ugen samles og forberedes praktisk, psykologisk og fagligt. Inspiration
til sådanne forløb kan findes i Globus-seriens håndbog
om forberedelse til længerevarende praktikophold i udlandet (se også
kapitel 4). |
December |
Planlægning af jobsamtaler. På dette tidspunkt bør
der være indgået faste aftaler med udenlandske arbejdsgivere,
således at det kan planlægges, hvornår eleverne skal afsted.
Det er hér, fordelen ved at koncentrere indsatsen om særlige
geografiske områder for alvor viser sig, da skolen kan sende eleverne
afsted i samlet flok og evt. sammen med en ledsager (PIU-koordinator el.
lign.).
Husk skriftlig indkaldelse fra virksomhederne samt forhåndsgodkendelse
fra skolen, da disse papirer er forudsætningen for, at eleverne kan
opnå støtte fra AER til rejse til jobsamtale. |
Februar - marts |
Gennemførelse af jobsamtaler. Det forekommer måske tidligt,
men der skal tages hensyn til elevernes afsluttende eksaminer i forårsmånederne.
Samtidig skal der tages højde for, at virksomheder og/eller elever
springer i målet, og der skal skaffes nye pladser og/eller elever. |
Marts |
Sygesikring etc. Så snart ansættelseskontrakterne er
skrevet under, skal eleverne/skolen i gang med papirarbejdet: Sygesikring,
personforsikring, arbejdsskadeforsikring etc. Det meste af arbejdet er formalia,
men der kan være ekspeditionstid, og en horisont på 3-4 måneder
er ikke urealistisk.
På samme tidspunkt vil det være oplagt at begynde boligsøgningen,
ligesom eleverne nu bør kontakte skattemyndighederne i deres danske
bopælskommune for at få udstedt korrekte skattekort. |
Juni - juli |
Afsluttende møde for at få klarhed over de sidste praktiske
detaljer mv. |
August |
Langt de fleste PIU-elever påbegynder deres ophold i tidsrummet mellem
1.8 - 1.10. |
September |
Efter en måneds tid kan PIU-koordinatoren eller en anden person kontakte
PIU-eleverne i deres nye omgivelser for at høre, om de er faldet
til, om der er praktiske problemer etc. |
I løbet af året |
... skal mange PIU-elever hjem på skoleophold. Hvis det er
muligt, kan man vælge at samle eleverne en aften eller eftermiddag
til udveksling af erfaringer. Selv om eleverne har kontakt til hinanden
under udlandsopholdet, kan deres erfaringer være guld værd for
en PIU-koordinator, der skal have et nyt hold elever afsted til de samme
praktikværter. |
Juli |
PIU-eleverne vender hjem, og igen kan man vælge at samle dem for at
gøre brug af deres erfaringer. Særligt skal man være
opmærksom på muligheden for at bruge PIU-eleverne som ressourcepersoner
i forbindelse med de PIU-aktiviteter, der skal i gang i august måned. |
Forsiden | Forrige kapitel |
|