[ Billede: Undervisningsministeriets logo ]




 

Indhold

 

Forord

Indledning

Kapitel 1: Resumé og Projektets grundlag

Resumé
Projektets grundlag

Kapitel 2: Den teoretiske undersøgelse

Behov for en ændret pædagogik
Udarbejdelsen af handlings- og helhedsorienterede mål
Pædagogiske overvejelser bag målstyring af uddannelser
Om »pædagogiske modeord«
Helhedsorientering
Undervisningsdifferentiering
Ansvar for egen læring

Kapitel 3: Udarbejdelsen af mål

Fra »Handlingsorienteret mål« til »Kvalifikationsbeskrivelse
Bearbejdning af grundfagsmålene
Revision af målene for »Biologi«
Formelle krav til kvalifikationsbeskrivelserne
Landbrugsuddannelsens kvalifikationsbeskrivelser
»Varetage markarbejde«
»Varetage dyrepasning«

Kapitel 4: Tilrettelæggelse af undervisningen

Fra »Kvalifikationsbeskrivelse« til afsluttende evaluering
Undervisningen i Klasse L22 i efteråret 1996

Kapitel 5: Evalueringen

Den formative evaluering
Den summative evaluering
Eksempler på eksamensspørgsmål.
Eksaminators rapport vedr. eksamensforløbet
Censors rapport vedr. eksamens forløbet
DEL-konsulentens rapport vedr. eksamensforløbet
Elevernes bedømmelse af undervisningen
Opsummering af elevernes oplevelse af skoleperioden:
Bedømmelse af undervisningen
En kommentar til evalueringsskemaet
Renskrift af elevernes tilføjelser til de enkelte besvarelser

Kapitel 6: Konklusion

Udviklingsarbejdets resultat

Kapitel 7: Epilog

Pædagogikken i de erhvervsfaglige uddannelser

Bilag 1: »Krydsreferenceskemaer«

Biologi - Varetage dyrepasning
Naturfag - Varetage dyrepasning
Biologi - Varetage markarbejde
Naturfag - Varetage markarbejde

Bilag 2: »Støtteskemaer«

»Observere og registrere sundhedstilstand og adfærd«
»Udføre ukrudtsregulering«

Noter

Kolofon
Hele publikationen uden grafik



Forsiden