[ Billede: Undervisningsministeriets logo ]




Bilag 1:
"Krydsreferenceskemaer"

 

Biologi - Varetage dyrepasning

 

Naturfag - Varetage dyrepasning

 

Biologi - Varetage markarbejde

 

Naturfag - Varetage markarbejde



Krydsreference - skema 1:

Mål for grundfaget biologi indarbejdet i undervisningsfaget "Varetage dyrepasning"

Arbejdsdiscipliner

Biologi mål

Observere sundheds-tilstand og adfærd. Flytte
dyr
Medicinere
dyr
Aflive
dyr
Vurdere staldklima og opstaldningssyst. Vedligeholde og rengøre stalde. Fodre en besætning Vurdere og vælge foder Udvælge avlsdyr Følge en avlsplan
Eleven opnår kendskab til biologisk tankegang og metode. X             X    
Eleven kan redegøre for og anvende arbejdsmetoder til belysning af biologiske systemer.             X X    
Eleven kan udføre enkle biologiske undersøgelser eller forsøg             X X    
Eleven kan formidle sine overvejelser, resultater og konklusioner vedrørende biologiske undersøgelser eller forsøg. X             X    
Eleven kan vurdere forskellige teknologiske udviklingsmuligheder og deres betydning for natur, samfund, økonomi og individ.     X   X X        
Eleven kan forstå de biologiske sammenhænge og kan forholde sig til miljø-, etik- og livskvalitetsdebatten. X   X   X X        

Eleven kan redegøre for et eller flere af følgende områder:

- centrale økologiske sammenh.,

              X    
- principper for nedarvning,                 X X
- planters anatomi og fysiologi,                    
- dyrs anatomi og fysiologi,             X   X X
- insekters anatomi og fysiologi,                    
- mikroorganismers anatomi og fysiologi samt mikroorganismers brug i bioteknologiske sammenhænge.             X      
Arbejdsdisciplinerne: »Udføre malkningen«, »Betjene malkeanlæg« og »Tolke mælkeafregningen« er ikke medtaget i skemaet



Krydsreference - skema 2: Mål for grundfaget naturfag indarbejdet i undervisningsfaget "Varetage Dyrepasning"



Arbejdsdiscipliner

Naturfagsmål

Vurdere staldklima og opstaldnings-systemer Vedlige-holde og rengøre stalde Fodre en besætning Vurdere og vælge foder Udvælge avlsdyr Følge en avlsplan Udføre malkningen Betjene malkeanlæg. Tolke mælkeafregningen
Eleven kan arbejde med grundlæggende fysiske, kemisk og matematiske begreber som finder anvendelse i erhverv eller dagligdag. X X X X     X X X
Eleven kan arbejde med elementære fysiske, kemiske og matematiske begreber og fagets eksperimentelle arbejdsmetode til at belyse simple erhvervs- og samfundsmæssige problemstillinger. X X         X X X
Eleven kan anvende kemikalier og udstyr på en korrekt, sikkerheds- og miljømæssig forsvarlig måde. X X         X X X
Eleven kan udtrykke sig både skriftligt og mundtligt om enkle fysiske, kemiske og matematiske problemstillinger.     X X          
Eleven opnår øvelse i at udføre forsøg. X X   X          
Arbejdsdisciplinerne: »Observere sundhedstilstand og adfærd«, »Flytte dyr«, »Medicinere dyr« og »Aflive dyr« er ikke medtaget i skemaet


Krydsreference - skema 3: Mål for grundfaget biologi indarbejdet i undervisningsfaget "Varetage markarbejdet"



Arbejdsdiscipliner

Biologi mål

Fastlæg. sædskifte Udføre fældning Spredn. af gødning Udføre såbeds-harvning Udføre såning Føre tilsyn med afgrøden Udføre ukrudts-regule. Udføre reg. af skadedyr og sygd. Høste afgrøder Lagre afgrøder Foretage stubbe. og halmned-muldning Udføre pløjning
Eleven opnår kendskab til biologisk tankegang og metode. X   X X X X X X     X  
Eleven kan redegøre for og anvende arbejdsmetoder til belysning af biologiske systemer.     X X X X X X        
Eleven kan udføre enkle biologiske undersøgelser eller forsøg     X                  
Eleven kan formidle sine overvejelser, resultater og konklusioner vedrørende biologiske undersøgelser eller forsøg. X   X                  
Eleven kan vurdere forskellige teknologiske udviklingsmuligheder og deres betydning for natur, samfund, økonomi og individ.     X                  
Eleven kan forstå de biologiske sammenhænge og kan forholde sig til miljø-, etik- og livskvalitetsdebatten.     X X   X            
Eleven kan redegøre for et eller flere af følgende områder:
- centrale økologiske sammenh.,
X X X     X X X     X  
- principper for nedarvning,             X X        
- planters anatomi og fysiologi, X   X X X X X X X X X X
- dyrs anatomi og fysiologi,                        
- insekters anatomi og fysiologi, X         X   X   X    
- mikroorganismers anatomi og fysiologi samt mikroorganismers brug i bioteknologiske sammenhænge X   X     X   X   X X  
Arbejdsdisciplinerne: »Betjene traktorer m.v.«, »Betjene redskaber«, »Foretage dagligt eftersyn«, »Foretage periodisk eftersyn«, »Foretage reparations- og vedligeholdelsesarbejder«, »Udføre stensamling« samt »Udføre tromling« er ikke medtaget i skemaet





Krydsreference - skema 4: Mål for grundfaget naturfag indarbejdet i undervisningsfaget "Varetage markarbejdet"

Arbejdsdiscipliner

Naturfagsmål

Betjene traktorerm.v. Betjene redskaber Foretage dagligt eftersyn. Foretage periodisk eftersyn. Foretage reparation og vedligeh. Sprede gødning Udføre såbeds-harvning Udføre såning Føre tilsyn med afgrøden Udføre ukrudtsre-gulering Udføre reg. af skadedyr og sygd. Lagre afgrøder Udføre pløjning
Eleven kan arbejde med grundlæggende fysiske, kemisk og matematiske begreber som finder anvendelse i erhverv eller dagligdag.  X  X      X  X  X  X  X
Eleven kan arbejde med elementære fysiske, kemiske og matematiske begreber og fagets eksperimentelle arbejdsmetode til at belyse simple erhvervs- og samfundsmæssige problemstillinger.  X  X        X              
Eleven kan anvende kemikalier og udstyr på en korrekt, sikkerheds- og miljømæssig forsvarlig måde.      X    X        X    
Eleven kan udtrykke sig både skriftligt og mundtligt om enkle fysiske, kemiske og matematiske problemstillinger .              X        X  
Eleven opnår øvelse i at udføre forsøg.            X          
Arbejdsdisciplinerne: »Fastlægge sædskifte«, »Udføre fældning«, »Udføre stensamling«, »Udføre tromling« og »Høste afgrøder« er ikke medtaget i skemaet



Forsiden | Forrige Kapitel | Næste kapitel