| Bilag 1: | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| Arbejdsdiscipliner Biologi mål | Observere sundheds-tilstand og adfærd. | Flytte dyr | Medicinere dyr | Aflive dyr | Vurdere staldklima og opstaldningssyst. | Vedligeholde og rengøre stalde. | Fodre en besætning | Vurdere og vælge foder | Udvælge avlsdyr | Følge en avlsplan | 
| Eleven opnår kendskab til biologisk tankegang og metode. | X | X | ||||||||
| Eleven kan redegøre for og anvende arbejdsmetoder til belysning af biologiske systemer. | X | X | ||||||||
| Eleven kan udføre enkle biologiske undersøgelser eller forsøg | X | X | ||||||||
| Eleven kan formidle sine overvejelser, resultater og konklusioner vedrørende biologiske undersøgelser eller forsøg. | X | X | ||||||||
| Eleven kan vurdere forskellige teknologiske udviklingsmuligheder og deres betydning for natur, samfund, økonomi og individ. | X | X | X | |||||||
| Eleven kan forstå de biologiske sammenhænge og kan forholde sig til miljø-, etik- og livskvalitetsdebatten. | X | X | X | X | ||||||
| Eleven kan redegøre for et eller flere af følgende områder: - centrale økologiske sammenh., | X | |||||||||
| - principper for nedarvning, | X | X | ||||||||
| - planters anatomi og fysiologi, | ||||||||||
| - dyrs anatomi og fysiologi, | X | X | X | |||||||
| - insekters anatomi og fysiologi, | ||||||||||
| - mikroorganismers anatomi og fysiologi samt mikroorganismers brug i bioteknologiske sammenhænge. | X | |||||||||
| Arbejdsdisciplinerne: »Udføre malkningen«, »Betjene malkeanlæg« og »Tolke mælkeafregningen« er ikke medtaget i skemaet | ||||||||||
Krydsreference - skema 2: Mål for grundfaget naturfag indarbejdet i undervisningsfaget "Varetage Dyrepasning"
| Arbejdsdiscipliner Naturfagsmål | Vurdere staldklima og opstaldnings-systemer | Vedlige-holde og rengøre stalde | Fodre en besætning | Vurdere og vælge foder | Udvælge avlsdyr | Følge en avlsplan | Udføre malkningen | Betjene malkeanlæg. | Tolke mælkeafregningen | 
| Eleven kan arbejde med grundlæggende fysiske, kemisk og matematiske begreber som finder anvendelse i erhverv eller dagligdag. | X | X | X | X | X | X | X | ||
| Eleven kan arbejde med elementære fysiske, kemiske og matematiske begreber og fagets eksperimentelle arbejdsmetode til at belyse simple erhvervs- og samfundsmæssige problemstillinger. | X | X | X | X | X | ||||
| Eleven kan anvende kemikalier og udstyr på en korrekt, sikkerheds- og miljømæssig forsvarlig måde. | X | X | X | X | X | ||||
| Eleven kan udtrykke sig både skriftligt og mundtligt om enkle fysiske, kemiske og matematiske problemstillinger. | X | X | |||||||
| Eleven opnår øvelse i at udføre forsøg. | X | X | X | ||||||
| Arbejdsdisciplinerne: »Observere sundhedstilstand og adfærd«, »Flytte dyr«, »Medicinere dyr« og »Aflive dyr« er ikke medtaget i skemaet | |||||||||
Krydsreference - skema 3: Mål for grundfaget biologi indarbejdet i undervisningsfaget "Varetage markarbejdet"
| Arbejdsdiscipliner Biologi mål | Fastlæg. sædskifte | Udføre fældning | Spredn. af gødning | Udføre såbeds-harvning | Udføre såning | Føre tilsyn med afgrøden | Udføre ukrudts-regule. | Udføre reg. af skadedyr og sygd. | Høste afgrøder | Lagre afgrøder | Foretage stubbe. og halmned-muldning | Udføre pløjning | 
| Eleven opnår kendskab til biologisk tankegang og metode. | X | X | X | X | X | X | X | X | ||||
| Eleven kan redegøre for og anvende arbejdsmetoder til belysning af biologiske systemer. | X | X | X | X | X | X | ||||||
| Eleven kan udføre enkle biologiske undersøgelser eller forsøg | X | |||||||||||
| Eleven kan formidle sine overvejelser, resultater og konklusioner vedrørende biologiske undersøgelser eller forsøg. | X | X | ||||||||||
| Eleven kan vurdere forskellige teknologiske udviklingsmuligheder og deres betydning for natur, samfund, økonomi og individ. | X | |||||||||||
| Eleven kan forstå de biologiske sammenhænge og kan forholde sig til miljø-, etik- og livskvalitetsdebatten. | X | X | X | |||||||||
| Eleven kan redegøre for et eller flere af
følgende områder: - centrale økologiske sammenh., | X | X | X | X | X | X | X | |||||
| - principper for nedarvning, | X | X | ||||||||||
| - planters anatomi og fysiologi, | X | X | X | X | X | X | X | X | X | X | X | |
| - dyrs anatomi og fysiologi, | ||||||||||||
| - insekters anatomi og fysiologi, | X | X | X | X | ||||||||
| - mikroorganismers anatomi og fysiologi samt mikroorganismers brug i bioteknologiske sammenhænge | X | X | X | X | X | X | ||||||
| Arbejdsdisciplinerne: »Betjene traktorer m.v.«, »Betjene redskaber«, »Foretage dagligt eftersyn«, »Foretage periodisk eftersyn«, »Foretage reparations- og vedligeholdelsesarbejder«, »Udføre stensamling« samt »Udføre tromling« er ikke medtaget i skemaet | ||||||||||||
Krydsreference - skema 4: Mål for grundfaget naturfag indarbejdet i undervisningsfaget "Varetage markarbejdet"
| Arbejdsdiscipliner Naturfagsmål | Betjene traktorerm.v. | Betjene redskaber | Foretage dagligt eftersyn. | Foretage periodisk eftersyn. | Foretage reparation og vedligeh. | Sprede gødning | Udføre såbeds-harvning | Udføre såning | Føre tilsyn med afgrøden | Udføre ukrudtsre-gulering | Udføre reg. af skadedyr og sygd. | Lagre afgrøder | Udføre pløjning | 
| Eleven kan arbejde med grundlæggende fysiske, kemisk og matematiske begreber som finder anvendelse i erhverv eller dagligdag. | X | X | X | X | X | X | X | X | X | X | X | ||
| Eleven kan arbejde med elementære fysiske, kemiske og matematiske begreber og fagets eksperimentelle arbejdsmetode til at belyse simple erhvervs- og samfundsmæssige problemstillinger. | X | X | X | ||||||||||
| Eleven kan anvende kemikalier og udstyr på en korrekt, sikkerheds- og miljømæssig forsvarlig måde. | X | X | X | X | X | ||||||||
| Eleven kan udtrykke sig både skriftligt og mundtligt om enkle fysiske, kemiske og matematiske problemstillinger . | X | X | X | ||||||||||
| Eleven opnår øvelse i at udføre forsøg. | X | X | X | ||||||||||
| Arbejdsdisciplinerne: »Fastlægge sædskifte«, »Udføre fældning«, »Udføre stensamling«, »Udføre tromling« og »Høste afgrøder« er ikke medtaget i skemaet | |||||||||||||