Bilag 2:
|
Observere og registrere sundhedstilstand og adfærd |
Navn: |
Nøglepunkter | Kvalifikationsbeskrivelse | Nøglepunkter |
Eleven kan skelne imellem og gøre rede for dyrenes adfærdsformer herunder territorialadfærd, brunstadfærd, yngelplejeadfærd, fødesøgningsadfærd, og afvigende adfærd osv. Eleven skal kunne reagere hensigtsmæssigt på afvigende adfærd. Eleven kan gøre rede for forskellige staldsystemer og deres indflydelse på dyrenes adfærd. |
||
Evaluering | Karakter | Lærer signatur | Dyr Biologi |
|
Litteraturhenvisninger: Etik, velfærd og adfærd i husdyrbruget s 7-78. (Hestens adfærd. Simmonsen) |
Øvelser Bestemmelse af hierarki hos enten søer, høns., kvæg eller heste. Se filmen : Grynte ville grisene Beskriv svinets adfærd i natur og i fangenskab. Observationer af adfærdsformer hos udvalgt dyr. Sammenligning med litteraturens beskrivelser. gennemgå dyrenes sundhed dagligt i en periode. observer sygdomstegn og tegn på opstaldning, der hæmmer adfærden Evt ekskursion til Dk- akvarium hvor vi kan lave adfærdsforsøg med teriitorialadfærd, kamp, stimuli og signal hos fisk.: |
Skema: »Arbejdsplan« m.v. | Begyndt dato | Slut dato |
Sammen med: |
Dato | Arbejdsplan |
| |
Dato | Dagbog: (side __ af __ sider) |
Udføre ukrudtsregulering |
Navn: |
Nøglepunkter | Kvalifikationsbeskrivelse | Nøglepunkter |
Eleven kan vurdere hvilken reguleringsmetode der skal anvendes, samt hvornår reguleringen bør foretages. Eleven kan under opsyn udføre mekanisk/kemisk ukrudtsregulering, fagligt, sikkerhedsmæssigt og ergonomisk rigtigt, samt indsamle relevante data om arbejdet.
|
||
Evaluering | Karakter | Lærer signatur |
Fag: Biologi Naturfag Teknik Sundhed |
|
Litteraturhenvisninger: Markens maskiner - LIK 89 Økologisk Landbrug - LIK 95 Planteproduktion - LIK 96 Håndbog for sprøjteførere |
Øvelser: Samle ukrudts herbarium Køre med ukrudtsstrigle Sprøjteøvelser |
Skema: »Arbejdsplan« m.v. | Begyndt dato | Slut dato |
Sammen med: |
Dato | Arbejdsplan |
|
|
Dato | Dagbog: (side __ af __ sider) |
|