[ Billede: Undervisningsministeriets logo ]




Forord

 

Denne publikation er blevet til på baggrund af to forsøgs- og udviklingsprojekter, der er gennemført i samarbejde mellem Teknisk Skole Slagelse, Roskilde Tekniske Skole og Danmarks Erhvervspædagogiske Læreruddannelse (DEL).

Projekterne havde som mål at undersøge, hvorledes der kan skabes en bedre sammenhæng mellem undervisningsform og bedømmelsesform. Der er i løbet af projektgennemførelsen afprøvet konkrete, helhedsorienterede undervisningsforløb med efterfølgende evaluering.

Grundfagene biologi og naturfag har været centrale fag i de beskrevne modeller og afprøvninger.

Udviklingsarbejdet har haft fokus særligt på landbrugsuddannelsen, og eksempler, værktøjer, beskrivelser af forløb mv. præsenteret i denne publikation er udviklet hertil. Det er imidlertid Erhvervsskoleafdelingens opfattelse, at en række af forfatternes overvejelser, eksempler og erfaringer vil kunne inspirere i flere andre erhvervsuddannelser. Erhvervsskoleafdelingen har derfor anmodet DEL om at udarbejde publikationen.

Erhvervsskoleafdelingen har finansieret de bagvedliggende FoU-projekter samt udarbejdelse og udgivelse af denne publikation. Afslutningsvis skal bemærkes, at meninger og synspunkter i publikationen helt står for forfatternes egen regning og ikke overalt er sammenfaldende med Erhvervsskoleafdelingens opfattelse.

 

Lars-Jørgen Conrad
Fagkonsulent
Undervisningsministeriet
Erhvervsskoleafdelingen
Juni 1998



Forsiden | Næste kapitel