[ Billede: Undervisningsministeriets logo ]




Indledning


Med nærværende publiceres rapporten vedr. Forsøgs- og udviklingsarbejdet »Helhedsorienteret eksamen i anvendt teori«. Dette projekt blev gennemført i perioden juni 1994 til marts 1997, men den lange proces har - efter projektgruppens opfattelse - været både nødvendig og givende. Så vi synes der er god grund til at være taknemmelige for Erhvervsskoleafdelingens tålmodighed.

Den første hurdle, der måtte overstås, drejede sig om, at »helhedsorienteret eksamen« i sagens natur alene er interessant som afslutning på en »helhedsorienteret undervisning«. Som følge heraf måtte vi til at udvikle vor helhedsorienterede undervisning yderligere.

Vi valgte at gøre det ved at udarbejde helhedsorienterede målbeskrivelser, altså målbeskrivelser, som integrerede grundfagsmål og områdefagsmål i fælles målbeskrivelser.

I 2. skoleperiode valgte vi at arbejde med 2 undervisningsfag: »Varetage markarbejde« og »Varetage dyrepasning«. I disse 2 undervisningsfag er samtlige grund- og områdefag med undtagelse af Informationsteknologi, Sundhed og Førstehjælp integrerede. Da undervisningsfagene er »set« - ikke som »skolefag« - men som kvalificering til det »virkelige liv« i landbruget, har vi valgt at kalde de fælles målbeskrivelser for »kvalifikationsbeskrivelser«.

Projektrapporten indeholder et kapitel 7, som vi har kaldt »Epilog«. Dette kapitel omfatter den artikel af Knud Illeris »Pædagogikken i de erhvervsfaglige uddannelser«, som i 1987 indgik i det pædagogiske grundlag for erhvervsuddannelsesreformen.

Artiklen er direkte kopieret efter Undervisningsministeriets »Betænkning om grundlæggende erhvervsuddannelser«, Betænkning nr. 1112, Juni 1987, side 716 - 736. Vi har ved fodnoter sat detaljer af projektet »helhedsorienteret eksamen« i relation til denne artikel.

 

Teknisk Skole Slagelse i marts 1997

Projektgruppen



Forsiden | Forrige Kapitel | Næste kapitel