Næste kapitel
[ Undervisningsministeriets logo ]

Jeg kan noget, ved noget og jeg er noget

- erfaringer med kompetenceudvikling på erhvervsskoler



[Billede: Her ses publikationens forside.] Hæftet giver bud på, hvorfor kompetencebegrebet efter reformen i 2000 - er så centralt i erhvervsuddannelserne, og på, hvad vi forstår ved kompetence.

Der er ideer og forslag til, hvordan vi kan beskrive, planlægge, udvikle og evaluere forskellige branchespecifikke faglige, sociale og personlige kompetencer på en helhedsorienteret måde og i forhold til den enkelte elevs behov og ønsker.

Hæfter sætter fokus på, hvad opgaven så bliver for det professionelle arbejde - for elever, lærere og ledere på skolerne.

Denne serie af hæfter indeholder inspiration, praktiske eksempler og værktøjer til skolernes arbejde med at udvikle og dygtiggøre lærere og mellemledere på erhvervsskolerne.

Indhold:

Forord
1. Indledning
2. Hvorfor er kompetencebegrebet kommet i fokus?
3. Kompetence, hvad er det?
4. Hvordan udvikles og erhverves kompetencer?
5. Hvordan motiveres og ansvarliggøres eleverne for egen kompetenceudvikling?
6. Afdækning af kompetencer
7. Løbende og afsluttende vurdering af kompetencer?
8. Kompetencer, lærerrollen og lærersamarbejdet
9. Kontaktlærerens opgaver og kompetenceudvikling
10. Perspektivering: Den kompetenceudviklende erhvervsskole
Litteratur

Kolofon
Hele publikationen uden grafik
Hele publikationen i printervenligt format (Adobe Acrobat)

Undervisningsministeriet
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Telefon 33 92 50 00

© Undervisningsministeriet 2002
Teksten må med kildeangivelse frit anvendes.


TILBAGE TIL UNDERVISNINGSMINISTERIETS STARTSIDE
 Næste kapitel
Til sidens top