Forrige kapitel  Forsiden  Næste kapitel
[ Undervisningsministeriets logo ]

Forord





Kompetenceudvikling bygger på evne til at tilegne sig ny indsigt og viden og ikke på undervisning. Begrebet handler om kvalificering i bredere forstand. Det vil sige ikke kun at beherske f.eks. en klippeteknik, men også at kunne anvende denne faglige viden eller kvalifikation i hverdagssituationer og nye situationer, der måske ofte er både stressede og uforudsigelige.

Kompetence er altså evnen til at benytte og udnytte de lærte kvalifikationer. Dette temahæfte indeholder bud på, hvorfor kompetencebegrebet - efter reformen i 2000 - er kommet i fokus i erhvervsuddannelserne.

Hæftet bygger på de erfaringer, som de to forfattere fra Danmarks Erhvervspædagogiske Læreruddannelse har opsamlet fra forsøgs- og udviklingsarbejde på fire sjællandske erhvervsskoler. Forfatterne giver ideer og forslag til, hvordan vi kan beskrive, planlægge, udvikle og evaluere forskellige branchespecifikke faglige, sociale og personlige kompetencer på en helhedsorienteret måde og i forhold til den enkelte elevs behov og ønsker.

Hæftet sætter fokus på, hvad opgaven så bliver for at kvalificere arbejdet på erhvervsskolerne - for lærere, ledere og eleverne.

Den enkelte erhvervsskole kan anvende hæftets ideer, forslag og gode eksempler i deres egne aktuelle initiativer og arbejde med at udvikle og dygtiggøre lærere og mellemledere i det fortsatte arbejde med at realisere intentioner og mål i erhvervsuddannelserne efter reformen i 2001. Hæftet vil dog også kunne inspirere inden for andre uddannelsesområder.

Undervisningsministeriet har finansieret det bagvedliggende forsøgs- og udviklingsarbejde, udarbejdelsen og udgivelsen af dette temahæfte.

Afslutningsvis skal bemærkes, at meninger og synspunkter i hæftet står for forfatternes egen regning.

Philip Pedersen
Undervisningsministeriet
Uddannelsesstyrelsen
Område for de erhvervsfaglige uddannelser
April 2002

 


Denne side indgår i publikationen "Jeg kan noget, ved noget og jeg er noget" som forord
© Undervisningsministeriet 2002

 Forrige kapitel  Forsiden  Næste kapitel
Til sidens top