Forrige kapitel Forsiden  Næste kapitel
[ Undervisningsministeriets logo ]

10. Perspektivering: Den kompetenceudviklende erhvervsskole





En lærergruppe skriver, at "vi i lærergruppen er enige om, at vi er kommet et skridt på vejen, men vi er dog klar over, at vi stadig har lang vej at gå, før vi kan sige: Det var det! Der forestår stadig et stort arbejde med at omstille den pædagogiske praksis med omdrejningspunkt i udvikling af elevernes kompetencer." Erfaringerne fra projektet peger på, at udviklingen af kompetencer medfører, at mange forhold og måder at organisere tingene på må ses efter i sømmene. Lærerne skriver at:

  • Modulerne må ophæves, og i stedet skal undervisningen opdeles i projekter og måske med baggrund i cases.
  • Der skal arbejdes på forskellige niveauer - det bliver vigtigere og vigtigere.
  • Der skal fra begyndelsen af grundforløbet arbejdes med kompetencer og kompetenceskemaer sammen med uddannelsesbogen.
  • Handlekompetencerne for et givet fag skal fra begyndelsen synliggøres for eleverne og eventuelt ophænges på opslagstavlen.
  • Læringsmiljøet skal organiseres og tilrettelægges på en måde, så alle eleverne kan lære og udvikle kompetencer.
  • Den løbende og afsluttende vurdering er noget af det allervigtigste!
  • Det er uhyre vigtigt at inddrage eleverne fra start til sluttidspunkt.

Men en lærergruppe skriver også, at udvikling af elevkompetencer hænger sammen med det at have forbilleder eller rollemodeller. Lærerne skal være forbilleder for eleverne. De skal være visionære og skabe gejst og virkelyst. Men også ledelsen skal inddrages i udviklingen af elevkompetencerne. De skal støtte lærerne og måske træne lærerne i udvikling af de nye pædagogiske kompetencer, som er nødvendige.

[Billede: Her ses en tegning af en lærer der er unaturligt stor, som står og skriver autografer til de jublende elever.]

Lærerne skal være forbilleder for eleverne!

Og erfaringerne peger på det nødvendige i det tætte lærersamarbejde: "Vores egen-holden-fast-reb, har vi taget i teamet. Vi holdt teammøder hver uge. Af de emner, der var på bordet her, kan vi se, at der er behov for en ændring af mange af de måder, vi hidtil har gjort tingene på."

Sammenfattende kan det konkluderes, at erfaringerne peger i retning af, at hele skolens måde at arbejde med læring og undervisning på må redefineres.

Perspektivet er derfor en kompetenceudviklende erhvervsskole. En skole som tør satse på, at alle lagene i kompetencer udvikles: Færdigheder, kundskaber/viden og selvværd. Ikke som adskilte pædagogiske mål, men som eksplicitte aspekter ved den pædagogiske proces. Dermed lægges der vægt på den personlige stillingtagen i de faglige færdigheder. Der lægges vægt på en kundskab som refleksion, der er forbundet med både faglighed, sociale relationer, og der lægges vægt på, at den enkelte formidler sine egne holdninger og fortolkninger - og bliver respekteret for dem.

Der er tale om en gensidig proces: At blive respekteret - og at tilegne sig selvrespekt.

 


Denne side indgår i publikationen "Jeg kan noget, ved noget og jeg er noget" som kapitel 10 af 11
© Undervisningsministeriet 2002

 Forrige kapitel Forsiden  Næste kapitel
Til sidens top