Forrige kapitel Forsiden  Næste kapitel
[ Undervisningsministeriets logo ]

6. Afdækning af kompetencer





Når man arbejder med udvikling af elevernes kompetence, tager man udgangspunkt i, at alle elever kommer med forskellige potentialer og forudsætninger, og at de har forskellige mål med deres uddannelsesforløb. Der kan være stor forskel på, hvad den helt unge elev, der lige er kommet fra folkeskolen, ønsker at få ud af sin uddannelse, og hvad den erfarne voksne elev, der både har erhvervs- og anden uddannelseserfaring, vil have og kan give. Der kan være stor forskel på, hvad den målrettede VVS-elev ønsker, og hvad den uafklarede elev, der "gerne vil være noget med design" ønsker. Det, der er vigtigt ved at tage udgangspunkt i udvikling af elevernes kompetencer er, at eleverne selv bliver bevidste om deres egne potentialer, og hvad de mangler for at nå deres mål.

  
Jens' personlige kompetencer:

VVS-eleven Jens ved, han har hænderne skruet rigtigt på. Han kan sagtens skifte pakninger, så blandingsbatteriet bliver tæt. Han ved også med sig selv, at han er god til at finde på kreative løsninger, hvis der sker noget uventet, og vandet alligevel fosser ud. Det har han prøvet flere gange.

Men Jens bliver helt tør i munden, når han skal forklare, hvorfor han gjorde, som han gjorde. Han har også svært ved deltage i samtalen med læreren og de andre elever om forskellige løsninger. Han synes ikke, de hører, hvad han siger. Han bliver nervøs og kommer altid til at glemme det, han ville sige. Sådan har han altid haft det. Men på teknisk skole har de talt om, hvilke kompetencer en VVS'er skal have. Læreren fortalte, at man ud over det faglige også skulle kunne vejlede kunderne ved valg af forskellige løsninger. Jens vil gerne blive en dygtig VVS'er og kan godt se fornuften i det, læreren fortalte om. Han kan også godt se, at hans svage side er det med ordene. Han vil gerne kunne vejlede kunderne og udtrykke sig om faglige ting. Derfor har han lavet en aftale med sin kontaktlærer om, at det, han især skal arbejde med, er de personlige og sociale kompetencer. De har lavet en aftale om, at Jens skal være en af dem, der fremlægger det næste projekt. Det øver Jens sig på sammen med sin kammerat Ole. De skiftes til at forklare hinanden, hvordan man har lavet en opgave, og fortælle, hvad man ellers kunne have gjort.

Hvad er Jens stærk til? Hvordan kan Jens bygge videre på sine stærke sider? Hvordan motiveres Jens til at udvikle sin kompetence til at kommunikere med kunderne?
   

Der har i projektet været arbejdet med at fremme eksempelvis Jens' læringskompetence, gøre ham selvstændig og i stand til at arbejde på egen hånd. At arbejde med kompetence drejer sig først og fremmest om at få Jens til at se på sig selv og blive bevidst om sine egne potentialer - og dernæst få ham til at være med til at beslutte, hvilke sider der skal udvikles. Erfaringerne i projektet tyder på, at selve det at afdække sin egen læringsstil er motiverende for eleverne. En elev siger: "I sidste uge skulle jeg sy min bluse færdig og skrive en rapport. Men så blev jeg syg, så jeg kunne ikke sy min bluse. Men altså, så har vi ligesom et ansvar, selv om vi er syge og bliver hjemme. Så kan vi godt lave lidt på en anden måde. Rapporten kan man da godt begynde at skrive på derhjemme."

På forskellig vis er der blevet arbejdet med at gøre eleverne bevidste om, hvilke kompetencer de skal udvikle. På nogle skoler har man brugt læringsstiltest, der især belyser elevens individuelle læringsstil. På andre skoler har man arbejdet med afdækning af elevernes forskellige intelligensprofiler (se boksen).

Lærerne vurderer, at især elever, der har været vant til at blive betegnet som "ukoncentrerede" i folkeskolen, får noget ud af det. En lærer siger: "Jeg synes, de kan formulere ting nu, som jeg ikke er sikker på, de kunne før. Altså Laila formulerer, at hun har brug for ro. Hun har sagt tidligere "Jeg bliver så forstyrret, når døren går op." Nu kan hun sige om sig selv, at hun især er selvklog". Det at få sat positive ord på, hvordan man selv er, kan være med til at styrke det selvværd, der er nødvendigt at arbejde med, når man arbejder med elevernes kompetenceudvikling.

  
Læringsstile:

Forskning om, hvordan vi tilegner os viden1, peger på, at man kan tale om forskellige læringsstile. Mange er enige om, at videnstilegnelse sker i en cirkulær proces, der både inddrager erfaring, refleksion, teoretisk abstraktion og aktiv handlen. Alle fire elementer er nødvendige, hvis læringen skal sætte sig varige spor. Men ved at spørge et stort antal mennesker har man fundet ud af, at man groft set kan inddele mennesker i fire foretrukne læringsstile:

Aktivisten lærer bedst, når han udsættes for her-ognu aktiviteter, hvor han kan involvere sig som f.eks. i rollespil og holdkonkurrencer, hvor der er spænding, drama og hastige ændringer. Han lærer mindst, når han har en passiv rolle, hvis han f.eks. skal iagttage, lytte eller får præcise instruktioner med få udfoldelsesmuligheder.

Teoretikeren lærer bedst, når det, han præsenteres for, er en del af et system, en teori, en model, og han skal anstrenge sig intellektuelt. Han lærer mindst, når han er i en aktivitet uden synligt formål eller skal deltage i situationer, der lægger vægt på følelser.

Den reflekterende type lærer bedst, når han kan iagttage, trække sig lidt tilbage og observere. Når han kan tænke, før han handler. Derimod lærer han mindst, når han "tvinges på scenen", når han kastes ud i situationer uden forberedelse, eller når han får færdiglavede instruktioner om, hvordan ting laves.

Pragmatikeren lærer bedst, når han kan se en klar forbindelse mellem det, han skal lære, og det, han kan bruge det til. Når han kan få lejlighed til at afprøve teknikker med støtte og feedback fra en troværdig ekspert. Han lærer mindst, når indholdet ikke forholder sig til hans umiddelbare behov, og hvis der ikke er klare vejledninger i, hvordan man gør.

En anden vinkel tilføjer Howard Gardner2, når han påpeger, at menneskets intelligens er meget mere mangfoldig, end man tidligere troede.

Man kan tale om:

  • Sproglig intelligens, hvis man især er følsom over for lyde, strukturer og betydninger af ord og sprog.
  • Logisk-matematisk intelligens, hvis man især er god til at opfatte logiske eller talmæssige mønstre og kan håndtere lange tankerækker.
  • Rumlig (spatial) intelligens, hvis man har evne til at opfatte den visuelle rumlige verden.
  • Kropslig intelligens, hvis man er god til at kontrollere sine kropsbevægelser og god med sine hænder.
  • Musikalsk intelligens, hvis man er god til at lave og opfatte rytme, tonehøjder og klangfarver.
  • Interpersonel intelligens, hvis man er følsom over for sindsstemninger, temperamenter og ønsker fra andre mennesker og er god til at reagere hensigtsmæssigt på det.
  • Intrapersonel intelligens, hvis man er god til at lægge mærke til sine egne følelser og kender sine egne styrkesider og svagheder. 

Læringsmiljøet skal understøtte den enkelte elevs læringsstil (se kapitel 4). Hvis man f.eks. ikke har stille-rum, hvor Laila kan arbejde, vil hun have meget svært ved at udvikle sig på sine egne præmisser.

Der advares også mod at stole alt for meget på disse tests. Det er vigtigt, det bliver en øjenåbner, men det må endelig ikke fastlåse eleven i én bestemt selvforståelse. En lærer siger: "De synes, det er lige så morsomt som at læse Familiejournalen. Det er betragtet som noget vældig populærvidenskabeligt.

Men det bliver meget let statisk og stereotypt, og man får taget de forkerte konsekvenser af det." Det er vigtigt, at man husker, at læringsstile kun viser, hvordan man er i dag, og at intelligensprofilen kun giver en antydning af ens foretrukne måde at gå til tingene på. Alle mennesker indeholder alle intelligenser, og de fleste kan udvikle kompetence inden for hver intelligenstype. Men pointen med at beskæftige sig med intelligensprofiler i denne sammenhæng har været at styrke elevernes selvværd ved at gøre dem bevidste om egne styrkesider. Det kan give overskud til også at turde kaste sig ud på områder, hvor man ellers havde lært, at man ikke var så ressourcestærk. Man kan være intelligent på mange måder inden for hver kategori.

De lærere, der har deltaget i projektet, har afprøvet forskellige metoder for at få eleverne til at få øje på deres egne kompetencer og udviklingsbehov:

Selvafdækning af egen læringsstil

Eleverne kan selv afdække deres foretrukne læringsstil gennem en test. Testens resultat har efterfølgende været udgangspunkt for en samtale med kontaktlæreren, så eleven bevidstgøres om, hvordan han lærer bedst.

  
Eks.: Hvordan lærer du?

Skriv 4 ud for det udsagn, du føler er vigtigst, 3 ud for det, der er næstvigtigst, 2 ud for det, der er tredjevigtigst og 1 ud for det, der er mindst vigtigt for dig.

Jeg kan lide at deltage aktivt Jeg kan lide at give mig god tid, før jeg handler Jeg er meget nøjeregnende med, hvad jeg kan lide Jeg er meget nøjeregnende med, hvad jeg kan lide
Jeg er åben over for nye erfaringer Jeg foretrækker at se en sag fra flere sider Jeg kan godt lide at opdele og analysere en sag Jeg kan lide at gennemprøve ideer og tanker i praksis
  

Afdækning af elevens intelligensprofil

Der kan også tages taget udgangspunkt i, at eleverne selv skal finde ud af, hvilke intelligenser de er stærke i. Dette blev gjort for at åbne elevernes øjne for deres egne potentialer. Mange af eleverne kom på skolen med lavt selvværd, fordi de tidligere havde været ude for, at man kun lagde mærke til, om en elev var god til ord og tal. Når man afdækker sin egen intelligensprofil, får man øje på, hvordan man især løser problemer eller fremstiller produkter. En af eleverne siger: "Det var sjovt. Jeg kan kende mig selv, når jeg laver den der test. Jeg er visuel og sproglig. Og så er jeg intrapersonel, ja indadvendt. Det er godt at vide, hvad man er bedst til." Afdækning af elevens intelligensprofil blev fulgt op af samtaler med kontaktlæreren.

Test din intelligenstype

Sæt kryds ud for de udsagn, du synes passer på dig…

Tæl herefter "x" sammen ud for hvert tal…

Nr. X  ja Spørgsmål
1 du tænker i billeder
2 du lærer ved at røre ved ting
3 du er tjekket
4 du er opmærksom på indre følelser, drømme og ideer
5 du spiller et instrument og går evt. til kor
6 du er god til at stave
7 du elsker din pc

Den personlige uddannelsesplan

Elevens personlige uddannelsesplan er et dynamisk værktøj, der beskriver det forløb, den enkelte elev skal igennem for at nå sit mål. I planen kan eleven og læreren i fællesskab overveje mulighederne, som den enkelte elev har, og opstille mål og succeskriterier for udvikling af elevens kompetencer.

Uddannelsesplanen skal naturligvis bruges i forhold til hele uddannelsen, men den er også et nyttigt redskab i forhold til de enkelte læringsaktiviteter og det daglige arbejde. Det er lærernes erfaring, at nogle elever har det bedst med at lave en plan for en hel læringsaktivitet og så ellers arbejde på egen hånd. Andre elever har brug for at få lavet en plan i samarbejde med læreren dag for dag. En lærer siger: "Vi har fundet ud af, at det skal siges på helt almindelig dansk. Vi har også fundet ud af, at de stærke elever sagtens kan lave deres egen plan, mens de mere usikre elever er glade for, at vi laver en aftale med dem mandag morgen og så følger op om fredagen og løbende gennem hele ugen."

Det at arbejde efter en plan er ikke noget, eleven automatisk kan. Det skal læres, hvis eleven skal udvikle sin læringskompetence. Eleven skal hele tiden være bevidst om, hvorfor, hvad og hvordan der skal arbejdes og læres. Han skal forholde sig til sit arbejde før, under og efter arbejdet. Eleven kan stille sig følgende spørgsmål:

Før arbejdet

Hvad er det, jeg skal i gang med? Hvorfor skal jeg i gang med det?
Hvad ved jeg allerede? Hvordan kan jeg udnytte den viden, jeg allerede har?
Hvad skal jeg skaffe mig mere viden om - og hvordan?
Hvordan skal jeg arbejde med emnet? Har jeg erfaringer? Hvilke?

Under arbejdet

Hvordan hænger dagens undervisning/mit arbejde sammen med igår?
Hvad er det vigtigste?
Hvad er let?  Hvad er vanskeligt?
Nærmer jeg mig målene?
Skal jeg skrive noget ned, så jeg kan huske det?
Har jeg brug for andres hjælp, eller skal jeg prøve selv lidt endnu?
Skal jeg lave noget om - nu?

Efter arbejdet

Hvordan er arbejdet gået?
Hvordan har min indsats været?
Hvornår har det været let/vanskeligt? Har det også været sjovt/træls?
Nåede jeg målene - helt, delvist eller slet ikke?
Hvornår får jeg mest ud af undervisningen/læringen?
Hvad kan jeg gøre for at lære mere?
Hvad kan jeg gøre anderledes næste gang?

Ved at arbejde på den måde får eleven mulighed for at synliggøre sine stærke sider og det, der skal forbedres, for at tydeliggøre sine udviklingsbehov, sin motivation og sine konkrete mål, og gøre sig selv og andre, der er vigtige i uddannelsen, medansvarlige i læringen og læringsmiljøet.

Sammenfatning og anbefaling

Det kan være motiverende for eleverne at arbejde med afdækning af egen intelligensprofil og læringsstil. Det kan give eleven mere selvværd at blive bevidst om sine egne styrkesider. Dette øgede selvværd kan for nogle elever være det nødvendige skub, der skal til for at turde give sig i kast med egen kompetenceudvikling.

Men det er meget vigtigt, når man benytter de skemaer, som er udviklet i denne forbindelse, at de altid knyttes sammen med en samtale med kontaktlæreren. Der skal være en lærer til at vejlede eleven om, hvor usikre sådanne tests kan være, og hvor meget, man kan forandre sig selv over kort tid ved at være i andre situationer. Sådanne tests må endelig ikke blive "kasser", som eleverne placerer sig selv og hinanden i, - eller som læreren placerer eleverne i.

Vi vil anbefale at bruge elevens personlige uddannelsesplan i forbindelse med at udvikle elevens kompetence. Ved at inddrage planerne i dette arbejde opnår man den sidegevinst, at eleven vænner sig til at udtrykke sine refleksioner skriftligt. Det bør indgå i lærernes langsigtede plan at lære den enkelte elev at bruge dette værktøj.


1) Kolb, Honey & Mumford o.a.
  
2) Læs f.eks. Thomas Armstrong, Mange intelligenser i klasseværelset

 


Denne side indgår i publikationen "Jeg kan noget, ved noget og jeg er noget" som kapitel 6 af 11
© Undervisningsministeriet 2002

 Forrige kapitel Forsiden  Næste kapitel
Til sidens top