Forsiden  Næste kapitel
[ Undervisningsministeriets logo ]

Indholdsfortegnelse





Forord

Gode råd ved projektarbejde
Introduktion
Opgaver/problemformuleringer
Rammer for projektarbejde
Lærerrollen under projektarbejdet
Værktøjer under projektarbejde
Samarbejdsaftale (social kontrakt)
Resuméark (kanaliseringsark)
Afslutning
Bilag

Organisering af undervisningsforløb
Arbejdsformer
Eksempler på undervisningsforløb

Perioden 1750-1800
Indledning
Gruppeinddeling og emnevalg
Materialevalg
Produktkrav
Selve projektet
Evaluering
Bilag

Fyrværkerikemi i 1.g
Indledning
Introduktion til forløbet
Materiale
Produktkrav
Gruppeinddeling og emnevalg
Projektfasen
Fremlæggelsen
Evaluering
Afslutning
Bilag

Projekt Nitrogen
Et første forsøg på projektarbejde
Et senere forsøg på projektarbejde
Overvejelser og spørgsmål om et fremtidigt projekt

1.g projekt om emnet vand
Samarbejde mellem kemi og biologi

Forløb om salt i 1.g
Forarbejdet
Indholdet
Lærerevaluering

Organisk kemi i 1.g - tværfagligt samarbejde med biologi
Baggrunden for projekterne
Det første projekt: Mad
Det andet projekt: Kemisk påvirkning af kroppen
Bilag

Genteknologi
Et årgangsprojekt i 2.g
Forløbets struktur
Kemi på mellemniveau
Kemiprojektet
Elevevaluering
Lærerevaluering

Problemorienteret projektundervisning
Plan for organisering af undervisningen
Første periode
Erfaringer fra første periode
Anden periode
Tredje periode
Evaluering
Første projektperiode - Tema: Vand
Ideer til projektemner i organisk kemi/krop og kemi
Foreløbig plan for anden projektperiode
Arbejdsplan for mellemniveau 1999-2000

Samarbejde med erhvervslivet
Naturvidenskabelige klasser
Organisering af projektarbejdet
Naturvidenskabelig klasse og Aarhus Olie
Kemi-matematikpakke med naturvidenskabelige projektdage samarbejde med Danisco Cultor
Produktet - en rapportering/et foredrag
Udvekslingsrejser med praktikopgaver i England
Chemical Industry Education Centre

Virksomhedsprojekt i 1.g
Formål med virksomhedsprojektet
Praktiske forhold
Elevernes opgave
Evaluering af projektet
Bilag

Kontakt til virksomheder

Samarbejde mellem Novo Nordisk A/S og Marie Kruses Skole
Formålet og baggrunden
Indholdet
Planlægningen
Gennemførelsen
Evaluering

Svovl i den industrielle symbiose
Indledning
Planlægning
Oplæg til projekt
Projektperioden
Evaluering

Brug af web-baserede værktøjer til projektarbejde og gruppesamarbejde
Indledende overvejelser
eGroups
TeamCast
eBoard
TeamNow
Samlet oversigt
Tastevejledning til eGroups
Tastevejledning til eBoard
Tastevejledning til TeamNow
Tastevejledning til TeamCast

Litteraturliste

 


Denne side indgår i publikationen "Projektarbejde i kemi" som indhold
© Undervisningsministeriet 2001

Forsiden  Næste kapitel
Til sidens top