Organisk kemi i
1.g
- tværfagligt samarbejde med biologi
Margit Christiansen, Randers Statsskole
Projektet er udviklet i samarbejde med Ulla Frederiksen (biologi)
Baggrunden for projekterne er et ønske om ved tværfagligt samarbejde at vise
eleverne, hvordan kemisk sprogbrug anvendes i biologi, og hvordan kemi kan hente mange af
sine eksempler fra biologi. Vi har tidligere oplevet, at elever ikke altid formår at
overføre kemisk viden til biologi og omvendt. Vi ønsker endvidere at lægge vægt på at
indøve gode arbejdsvaner i de to fag og at afprøve projektarbejdsformen.
I løbet af 1.g vil vi lave tre tværfaglige projektforløb. Det første projekt
placeres i starten af skoleåret og handler om mad. Det næste, der tænkes placeret i
november-december, har emnet kemisk påvirkning af kroppen (alkohol, cigaretrøg,
smertestillende medicin, doping og ecstasy). Det tredje og sidste er et miljøemne, som
tænkes placeret sidst i skoleåret.
Vi har tilstræbt en progression i arbejdsformer og frihedsgrader. Det første forløb
er et emnearbejde, tilrettelagt af lærerne, hvor gruppearbejdskompetencer indøves. I det
næste forløb er emnet valgt af lærerne, mens eleverne selv skal formulere
problemstillingen. I det sidste projekt er det tanken, at eleverne selv vælger emne for
projektarbejdet. I det følgende er de to første projekter, der omhandler organisk kemi,
beskrevet. Tidligere erfaringer, der ligger til grund for udviklingen af de her beskrevne
forløb, vil blive omtalt.
Der er tale om et tværfagligt emnearbejde, som samtidig er et introduktionsforløb.
Målet er at introducere gode arbejdsvaner både i undervisningen, i forberedelsen og i
laboratoriet, og der stilles fælles krav til rapportskrivning.
Emnet er valgt, fordi man i biologi ofte starter med emnet "Krop og sundhed",
dækkende blandt andet kostens bestanddele, fordøjelse og sund kost. I kemi er emnet
velegnet, fordi det giver mulighed for at indøve nogle gode laboratorievaner med stoffer,
som ikke er ukendte for eleverne.
Organisering og eksperimentelt arbejde
Forløbet placeres i august. I kemi bruges 8 lektioner (à 75 minutter), mens biologi
bruger omkring 10 lektioner. Arbejdsformen er en blanding af læreroplæg og
gruppearbejde. Vi lægger vægt på at indøve gode arbejdsformer i gruppearbejdet med
henblik på det næste projektforløb.
Eleverne udfører eksperimentet: "Analyse af kostens bestanddele: fysiske og
kemiske egenskaber" i en dobbeltlektion, hvor begge lærere er til stede. I biologi
arbejdes blandt andet med kostberegning ved hjælp af computer. Desuden fremstiller
eleverne en hudcreme til belysning af opløselighedsforhold og emulsioner.
Fagligt indhold
Følgende emner fra kemis bekendtgørelse indgår i projektet:
- Indøvelse af god laboratoriepraksis
- Kendskab til carbon-, hydrogen- og oxygenatomet og disses placering i det periodiske
system
- Tilstandsformer
- Homogene og heterogene blandinger (opløselighed)
- Forbrændingsreaktioner
- Eksempler på stoffer fra den organiske kemi: Glucose, saccharose, stivelse,
stearinsyre, glycerol, fedtstoffer, ethanol, aminosyrer og proteiner
I forløbet kan man øve en "læsning" af strukturformler, hvor der lægges
vægt på helhedsforståelsen. Ved at postulere at stoffer med overvægt at CH-bindinger
er upolære, og at stoffer med mange OH-grupper er polære, kan man forklare de udførte
opløselighedsforsøg ud fra stoffernes strukturformler.
Endvidere kan man eksperimentelt iagttage, at fedt, der ekstraheres fra avocado, er
fedtperler, mens kokosfedt er fast. Iagttagelserne forklares ud fra sammenligning med
strukturformlerne.
Forsøget med creme og omtalen af emulsioner giver mulighed for at tale om anvendelse
af emulsioner i madlavning, vask og rengøring samt galdesaltenes betydning ved
nedbrydning af fedtstoffer i tarmsystemet.
Hidtidige erfaringer
Eleverne fandt emnet interessant og vedkommende. En del har fremhævet, at det
forståelsesmæssigt hjalp dem at få det samme stof behandlet i to fag. Eksperimentet
"Analyse af kostens bestanddele" overraskede mange. En del var overraskede over
opløselighederne, og det kom bag på mange, at der ikke er fedt i bananer. Overraskelsen
gav anledning til gode diskussioner. Det opleves som en fordel at arbejde i laboratoriet
med stoffer, der er kendt fra hverdagen.
I rapporten viste eleverne gode evner til at beskrive, hvad de havde gjort, og hvad de
havde observeret, mens det kun var de dygtigste elever, der kunne forklare iagttagelserne
ved at inddrage strukturformlerne.
I biologi er immunforsvaret samt hjernen og nervesystemet gennemgået. I kemi har
eleverne kendskab til carbonatomets bindingsforhold, isomeri og reaktionstyper i den
organiske kemi.
Eleverne arbejder i grupper à 4 personer med ét af følgende emner:
- Smertestillende stoffer
- Doping
- Allergi
- Tilsætningsstoffer
- Alkohol
- Cigaretrøg
- Ecstasy, amfetamin, hash
I kemi drejer det sig om at karakterisere og beskrive de stoffer, der er tale om
(strukturformler, rumlig opbygning, fysiske og kemiske egenskaber). I biologi drejer det
sig om at forklare, hvordan stofferne virker på kroppen (virkninger og bivirkninger),
blandt andet ved at inddrage strukturformler.
Eleverne laver efter en brainstorm og udarbejdelse af et mindmap en problemformulering
i form af nogle spørgsmål, de gerne vil have svar på, og som danner grundlaget for det
efterfølgende arbejde. Der lægges vægt på en skriftlig tilbagemelding fra grupperne
med jævne mellemrum (hvor langt er man kommet, litteraturliste etc). Det er tanken, at
eleverne efterhånden skal skrive disse "tilbagemeldinger" til sig selv.
Produktet er dels en lille folder, som kan tænkes at ligge på et apotek, hos lægen
og lignende steder dels, et mundtligt oplæg. Endelig skrives en rapport over de udførte
forsøg. Enkelte af emnerne giver i sagens natur ikke mulighed for eksperimentelt arbejde
(doping og ecstasy), men her, som ved de øvrige emner, kan molekylerne eventuelt tegnes
ved hjælp af ChemSketch. Eventuelt kan der udføres et eksperiment med ethanols kemiske
egenskaber. Anvendt materiale og mulige eksperimenter: Se bilag 2.
Hidtidige erfaringer
Eleverne får ikke oplevelsen af den systematiske opbygning af den organiske kemi, men
til gengæld får de kendskab til andre stoffer, end dem de typisk møder ved den
traditionelle gennemgang af mættede og umættede carbonhydrider.
Eleverne arbejder engageret og finder emnet vedkommende, og især de dygtige elever
begynder at kunne indse ideen i strukturformler og den information, der ligger gemt her.
Jeg forestiller mig, at man mellem de to projektforløb gennemgår stoffers opbygning
samt den del af den organiske kemi, der skal gennemgås fælles på klassen. Hvis man
ønsker at udføre kvantitative bestemmelser, skal mængdeberegninger desuden være
gennemgået. Eventuelt kan man gøre emnet mere teoretisk og nøjes med kvalitative
(små)forsøg.
De grupper, der har et emne, hvor der ikke er et relevant temahæfte (fx doping), kan
have sværere ved at komme i gang, og det kan være en fordel at finde artikler til disse
emner. Der findes god information på internettet.
Bilag 1. Analyse af kostens bestanddele: Fysiske og kemiske egenskaber
Før eksperimentet
Overvej risiko- og sikkerhedsforhold ved eksperimentet, samt hvor affaldet skal hen.
Overvej hvilke af nedennævnte egenskaber, der er fysiske, og hvilke der er kemiske.
Organisering
Hvert to-personers hold får udleveret et af følgende stoffer, som skal undersøges og
beskrives med hensyn til nedenstående egenskaber. Efterfølgende udveksles data, og man
skriver rapport om mindst to stoffer.
De udleverede stoffer er følgende: Vand, salt, ethanol, olie, æggehvide, margarine,
mel, græs, druesukker, kartoffelmel, almindeligt sukker, bagepulver, sirup.
Stofferne skal undersøges og beskrives med hensyn til:
- Udseende, herunder om det er tyndtflydende/tyktflydende, kornstørrelse
- Opløselighed i vand, benzin og ethanol. Kan stoffet opløst i vand lede strøm?
- Smeltepunkt, kogepunkt
- Massefylde
- Indhold af fedt, stivelse og glucose
Overvej, om yderligere undersøgelser kunne være relevante. Find dernæst ud af, om
der er fedt, stivelse og glucose i bananer? Og i avocado? Og i eventuelle medbragte
madvarer.
Indikatorer for fedt: (Arbejd i stinkskab). Overhæld lidt af madvaren
med 25 mL benzin i et bægerglas. Rør rundt, og lad opløsningen stå 5-10 minutter.
Filtrer opløsningen ned i en petriskål, og lad skålen stå til benzinen er inddampet.
Evt. fedt vil ligge tilbage i petriskålen. Test metoden på kokosmel.
Indikator for stivelse: Et par dråber iod-opløsning tilsættes
prøven. En blåfarvning angiver, at der er stivelse i prøven.
Indikator for glucose: Brug de udleverede sticks. Et farveskift
angiver, at der er glucose i opløsningen.
Krav til rapporten
Rapporten over forsøget skal indeholde en beskrivelse af, hvad I gjorde, hvad I
iagttog, og hvad I kan konkludere samt en vurdering af, hvor sikre I kan være på jeres
resultater og konklusion.
Bilag 2. Materiale og eksperimentelt arbejde til emnet: Kemisk påvirkning af
kroppen
Lægemiddelkemibogen (Jensen m.fl, Systime 1992): Her er kapitler om allergi og
histaminer og om smertemedicin.
Her er også eksempler på eksperimentelt arbejde egnet til kemi 1.g: Fx eksperiment 2
"renfremstilling af acetylsalicylsyre" og eksperiment 14 "renhedstest på
hovedpinepiller".
Temahæfter om tobak: Tobakkens Kemi, Tobakkens biologi, Hvad gemmer røgen? Hvad gør
cigaretten?
Mygind: Kemi øvelser 1: Tema om ethanol og ascorbinsyre. Eksperiment om nikkelallergi
Mygind: Kemi øvelser 2/3: Levnedsmiddelfarver.
Naturfagsbogen 2 (Halse m.fl., TRIP 1990): Kapitel IV om tilsætningsstoffer.
Henrik Rindom: Rusmidlernes biologi (Gratis rapport fra Sundhedsstyrelsen marts, 2000)
www.sundhedsstyrelsen.dk/publ/publ2000/rus_bio/helepubl.htm
Følgende internetadresser kan anbefales:
www.netdoktor.dk, www.bioweb.dk,
www.mindblow.dk, www.alkoholkampagne.dk, www.astma-allergi.dk, www.helse.dk,
www.doping.dk

Denne side indgår i publikationen "Projektarbejde i kemi" som kapitel 8 af
17
© Undervisningsministeriet 2001
|