Forløb om salt
i 1.g
Trine Kofoed Romanini, Randers Statsskole
Forløbet er blevet til ud fra et ønske om at prøve noget andet end traditionel
klasseundervisning og forstå den daglige undervisning som en del af en større
sammenhæng. Det blev udnyttet, at den nye skemastruktur giver bedre mulighed for at komme
ud af huset.
I Mariager ligger Danmarks Saltcenter, som er et besøgscenter
(http://www.saltcenter.com/index.php).
Det indeholder en permanent udstilling om salt og dets historie og en
sydehytte, hvor saltets sydning vises, samtidig med at sydemesteren
holder et foredrag. Desuden er der et laboratorium, hvor eleverne (maksimalt
14 ad gangen) har mulighed for at arbejde. Det eksperiment, der tilbydes,
er bestemmelse af saltindhold vha. titrering med sølvnitrat,
og eleverne kan undersøge forskellige saltkrystaller i mikroskop.
Kontaktpersonen på stedet er åben over for muligheden for
at udføre andre eksperimenter end det permanente.
Projektet omfatter
- Teorigennemgang
- Søgning på internettet om salt
- Eksperimenter med natriumchlorid og andre salte
- Besøg på Danmarks Saltcenter
- Rapportskrivning
- Evaluering
Tidsforbruget
Eleverne var opdelt i grupper på 4 personer, som jeg havde sammensat. Arbejdet i
klassen bestod af tre dele: Grupperne skulle gennemarbejde teori om emnet, de skulle selv
søge information om salte, og der skulle udføres fire eksperimenter med salte.
Eksperimenterne var
- Fremstilling af natriumchlorid ud fra natriumcarbonat og saltsyre
- Omkrystallisation af kaliumnitrat
- Et stofs opløselighed i vand.
- Selvtænkt eksperiment med salt
Herefter fulgte endags-ekskursionen til Danmarks Saltcenter. Eleverne skulle arbejde
med en række spørgsmål vedr. den permanente udstilling, udføre et eksperiment i
laboratoriet og se, hvordan sydningen af saltet fandt sted. Som sidegevinst havde de
mulighed for at bade i "det døde hav".
Afslutningsvis skulle der udarbejdes en grupperapport, som omfattede sammenskrivning af
forløbet, og forløbet skulle evalueres.
Til hele forløbet blev der i alt brugt 10 lektioner (14 timer). Det fordelte sig
således:
Indhold |
Tidsforbrug |
Bilag nummer |
Laboratoriearbejde og teori |
6 lektioner |
1-4 |
Besøg på Danmarks Saltcenter |
2 lektioner
(endagsekskursion) |
5 |
Opsamling, rapportskrivning og
evaluering |
2 lektioner |
6 |
Søgningerne på internettet om salt gav meget sparsomme resultater. Der blev fundet
links til virksomheder, men indholdsmæssigt var det mere information om produkter end om
selve emnet. Det kan være en god idé at udvide med søgninger på internationale
søgemaskiner.
Besøget på Danmarks Saltcenter var velstruktureret, da hver enkelt gruppe havde en
plan. Hver gruppe havde en halv time til at se den permanente udstilling og besvare
spørgsmålene vedr. udstillingen. Det var ikke tid nok. Ligesom tiden i laboratoriet ikke
slog til.
En mulig model for et besøg på Saltcenteret kunne være:
- En times arbejde i laboratoriet
- Mulighed for at bade i Det Døde Hav
- En halv times foredrag i sydehytten
- Resten af tiden til rådighed til at besvare spørgsmål vedr. udstillingen.
Eleverne havde mulighed for at se på forskellige saltkrystaller i mikroskop. Det ville
have været en god idé om de kunne se og sammenligne med andre krystalstrukturer.
Det er vigtigt, at der er god tid til arbejdet vedr. den permanente udstilling.
Følgende bilag blev udleveret:
1. Fremstilling af natriumchlorid ud fra natriumcarbonat og saltsyre
2. Omkrystallisation af kaliumnitrat
3. Et stofs opløselighed i vand
4. Selvtænkt forsøg om eller med salt
5. Spørgsmål vedr. den permanente udstilling
6. Evalueringsark
Denne side indgår i publikationen "Projektarbejde i kemi" som kapitel 7 af
17
© Undervisningsministeriet 2001
|