![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() Forløb om salt i 1.g
Trine Kofoed Romanini, Randers Statsskole ForarbejdetForløbet er blevet til ud fra et ønske om at prøve noget andet end traditionel klasseundervisning og forstå den daglige undervisning som en del af en større sammenhæng. Det blev udnyttet, at den nye skemastruktur giver bedre mulighed for at komme ud af huset. I Mariager ligger Danmarks Saltcenter, som er et besøgscenter (http://www.saltcenter.com/index.php). Det indeholder en permanent udstilling om salt og dets historie og en sydehytte, hvor saltets sydning vises, samtidig med at sydemesteren holder et foredrag. Desuden er der et laboratorium, hvor eleverne (maksimalt 14 ad gangen) har mulighed for at arbejde. Det eksperiment, der tilbydes, er bestemmelse af saltindhold vha. titrering med sølvnitrat, og eleverne kan undersøge forskellige saltkrystaller i mikroskop. Kontaktpersonen på stedet er åben over for muligheden for at udføre andre eksperimenter end det permanente. IndholdetProjektet omfatter
TidsforbrugetEleverne var opdelt i grupper på 4 personer, som jeg havde sammensat. Arbejdet i klassen bestod af tre dele: Grupperne skulle gennemarbejde teori om emnet, de skulle selv søge information om salte, og der skulle udføres fire eksperimenter med salte. Eksperimenterne var
Herefter fulgte endags-ekskursionen til Danmarks Saltcenter. Eleverne skulle arbejde med en række spørgsmål vedr. den permanente udstilling, udføre et eksperiment i laboratoriet og se, hvordan sydningen af saltet fandt sted. Som sidegevinst havde de mulighed for at bade i "det døde hav". Afslutningsvis skulle der udarbejdes en grupperapport, som omfattede sammenskrivning af forløbet, og forløbet skulle evalueres. Til hele forløbet blev der i alt brugt 10 lektioner (14 timer). Det fordelte sig således:
|
![]() |
||||||||||||
![]() ![]() ![]() Til sidens top |