Forrige kapitel Forsiden  Næste kapitel
[ Undervisningsministeriets logo ]

Forløb om salt i 1.g





Trine Kofoed Romanini, Randers Statsskole

Forarbejdet

Forløbet er blevet til ud fra et ønske om at prøve noget andet end traditionel klasseundervisning og forstå den daglige undervisning som en del af en større sammenhæng. Det blev udnyttet, at den nye skemastruktur giver bedre mulighed for at komme ud af huset.

I Mariager ligger Danmarks Saltcenter, som er et besøgscenter (http://www.saltcenter.com/index.php). Det indeholder en permanent udstilling om salt og dets historie og en sydehytte, hvor saltets sydning vises, samtidig med at sydemesteren holder et foredrag. Desuden er der et laboratorium, hvor eleverne (maksimalt 14 ad gangen) har mulighed for at arbejde. Det eksperiment, der tilbydes, er bestemmelse af saltindhold vha. titrering med sølvnitrat, og eleverne kan undersøge forskellige saltkrystaller i mikroskop. Kontaktpersonen på stedet er åben over for muligheden for at udføre andre eksperimenter end det permanente.

Indholdet

Projektet omfatter

  • Teorigennemgang
  • Søgning på internettet om salt
  • Eksperimenter med natriumchlorid og andre salte
  • Besøg på Danmarks Saltcenter
  • Rapportskrivning
  • Evaluering

Tidsforbruget

Eleverne var opdelt i grupper på 4 personer, som jeg havde sammensat. Arbejdet i klassen bestod af tre dele: Grupperne skulle gennemarbejde teori om emnet, de skulle selv søge information om salte, og der skulle udføres fire eksperimenter med salte.

Eksperimenterne var

  • Fremstilling af natriumchlorid ud fra natriumcarbonat og saltsyre
  • Omkrystallisation af kaliumnitrat
  • Et stofs opløselighed i vand.
  • Selvtænkt eksperiment med salt

Herefter fulgte endags-ekskursionen til Danmarks Saltcenter. Eleverne skulle arbejde med en række spørgsmål vedr. den permanente udstilling, udføre et eksperiment i laboratoriet og se, hvordan sydningen af saltet fandt sted. Som sidegevinst havde de mulighed for at bade i "det døde hav".

Afslutningsvis skulle der udarbejdes en grupperapport, som omfattede sammenskrivning af forløbet, og forløbet skulle evalueres.

Til hele forløbet blev der i alt brugt 10 lektioner (14 timer). Det fordelte sig således:

Indhold Tidsforbrug Bilag nummer
Laboratoriearbejde og teori 6 lektioner 1-4
Besøg på Danmarks Saltcenter 2 lektioner
(endagsekskursion)
5
Opsamling, rapportskrivning og evaluering 2 lektioner 6


Lærerevaluering

Søgningerne på internettet om salt gav meget sparsomme resultater. Der blev fundet links til virksomheder, men indholdsmæssigt var det mere information om produkter end om selve emnet. Det kan være en god idé at udvide med søgninger på internationale søgemaskiner.

Besøget på Danmarks Saltcenter var velstruktureret, da hver enkelt gruppe havde en plan. Hver gruppe havde en halv time til at se den permanente udstilling og besvare spørgsmålene vedr. udstillingen. Det var ikke tid nok. Ligesom tiden i laboratoriet ikke slog til.

En mulig model for et besøg på Saltcenteret kunne være:

  • En times arbejde i laboratoriet
  • Mulighed for at bade i Det Døde Hav
  • En halv times foredrag i sydehytten
  • Resten af tiden til rådighed til at besvare spørgsmål vedr. udstillingen.

Eleverne havde mulighed for at se på forskellige saltkrystaller i mikroskop. Det ville have været en god idé om de kunne se og sammenligne med andre krystalstrukturer.

Det er vigtigt, at der er god tid til arbejdet vedr. den permanente udstilling.

Følgende bilag blev udleveret:

1. Fremstilling af natriumchlorid ud fra natriumcarbonat og saltsyre
2. Omkrystallisation af kaliumnitrat
3. Et stofs opløselighed i vand
4. Selvtænkt forsøg om eller med salt
5. Spørgsmål vedr. den permanente udstilling
6. Evalueringsark

 


Denne side indgår i publikationen "Projektarbejde i kemi" som kapitel 7 af 17
© Undervisningsministeriet 2001

 Forrige kapitel Forsiden  Næste kapitel
Til sidens top