Forrige kapitel  Forsiden  Næste kapitel
[ Undervisningsministeriets logo ]

Forord





Hensigten med dette hæfte er at give inspiration til øget brug af projektorganiseret undervisning i kemi i gymnasiet og på hf samt til fornyet inspiration til samarbejde med erhvervslivet.

De konkrete undervisningsforløb er udarbejdet af kemilærere, som var inviteret til at deltage i et produktionskursus i november 2000. Formålet med produktionskurset var, at arbejdsgruppen skulle beskrive nogle konkrete forslag til, hvordan projektorganiseret undervisning i kemi kan tilrettelægges og organiseres på baggrund af opnåede erfaringer.

I hæftet er der givet eksempler på korte og længere forløb, der er baseret på projektorganiseret undervisning. Der er eksempler på forløb såvel inden for det obligatoriske pensum som til valgfrie forløb, og der er eksempler på forløb, der er baseret på samarbejde med erhvervslivet.

Hæftet indledes med et afsnit, der giver gode råd til projektorganiseret undervisning i kemi.

Det næste afsnit omhandler "Eksempler på undervisningsforløb i kemi", som er omtalt i "Undervisningsvejledning for gymnasiet. Kemi. Maj 1999". I afsnittet gives eksempler på undervisningsforløb, der er organiseret systematisk, tematisk og i projekter. Der er eksempler på de forskellige måder at organisere undervisning på til hvert niveau i kemi i gymnasiet. Eksemplerne er blevet diskuteret i den arbejdsgruppe, der udarbejdede vejledningshæftet.

Derefter følger afsnit, som beskriver erfaringer fra konkrete forløb med projektorganiseret undervisning, heriblandt projekter der inddrager virksomheder.

Hæftets sidste afsnit giver eksempler på web-baserede værktøjer, som kan støtte og smidiggøre forskellige aspekter af projekt- og gruppearbejde. Afsnittet giver en grundig vejledning i brug af værktøjerne.

Produktionskurset og dette hæfte er blevet til i tæt samarbejde med Kemilærerforeningen.

Uddannelsesstyrelsen og Kemilærerforeningen takker alle, der har udført pionerarbejdet og bidraget til dette hæfte. En speciel tak skal lyde til IKT-gruppen, som endnu engang har ydet en stor indsats ved udarbejdelse af dette hæfte.

Inge Kaufmann
Fagkonsulent i kemi
Området for gymnasiale uddannelser
Uddannelsesstyrelsen
Maj 2001

Arbejdsgruppen, som har udarbejdet dette hæfte, bestod af følgende kemilærere:

Helge Blom Andersen, Kolding Amtsgymnasium og HF-Kursus
Søren Hauge Andersen, Esbjerg Statsskole
Hans Christian Jensen, Frederikssund Gymnasium
Knud Ole Reffstrup, Odense Katedralskole
Vibeke Axelsen, Midtfyns Gymnasium
Dorthe Christensen, Dronninglund Gymnasium
Palle Christensen, Borupgaard Amtsgymnasium
Vivi Gammelgaard Nielsen, Aarhus Statsgymnasium
Margit Christiansen, Randers Statsskole
Hanne Verge Larsen, Marie Kruses Skole
Annette Nyvad, Thisted Gymnasium og HF-kursus
Henrik Parbo, Aarhus Katedralskole
Trine Kofoed Romanini, Randers Statsskole
Karen Schou, Mulernes Legatskole
Lone Schmidt, Dronninglund Gymnasium
Tine Spanggaard, Mulernes Legatskole
Jørgen Voigt, Kalundborg Gymnasium og HF
Jette Nellemann, formand for Kemilærerforeningen
Inge Kaufmann, fagkonsulent i kemi

Bidragene til hæftet er blevet redigeret af IKT-gruppen i samarbejde med Jette Nellemann og Inge Kaufmann

IKT-gruppen består af:

Helge Blom Andersen, Kolding Amtsgymnasium og HF-Kursus
Søren Hauge Andersen, Esbjerg Statsskole
Hans Christian Jensen, Frederikssund Gymnasium
Knud Ole Reffstrup, Odense Katedralskole

 


Denne side indgår i publikationen "Projektarbejde i kemi" som forord
© Undervisningsministeriet 2001

 Forrige kapitel  Forsiden  Næste kapitel
Til sidens top