Forsiden  Næste kapitel
[ Undervisningsministeriets logo ]

Indholdsfortegnelse




Forord
 
1. Indledning
1.1. Rapportens opbygning
1.2. Evalueringens kommissorium
1.2.1. Evalueringens formål
1.2.2. Mål og evalueringskriterier
1.3. Evalueringens metode og datagrundlag
1.3.1. Den elevrettede dataindsamling
1.3.2. Den vejlederrettede dataindsamling
1.3.3. Aftagerundersøgelse
1.3.4. Opinionsundersøgelser
1.3.5. Panelmøder med FUU-elever, vejledere og eksterne eksperter
  
2. Konklusioner
2.1. Rekruttering og tilgang til Den Fri Ungdomsuddannelse
2.1.1. Den Fri Ungdomsuddannelses målgruppe og elevsammensætning
2.1.2. Hvorvidt tiltrækker Den Fri Ungdomsuddannelse unge, som er "spekulanter"?
2.1.3. Reduktion af restgruppen
2.1.4. Rekruttering til Den Fri Ungdomsuddannelse
2.2. Organisering og implementering af Den Fri Ungdomsuddannelse
2.2.1. Den Fri Ungdomsuddannelses organisering
2.2.2. Vejledernes arbejdsopgaver og kompetenceudvikling
2.2.3. Vejledningsprocessen
2.2.4. Udbudet og kvaliteten af tilbud til FUU-elever
2.2.5. FUU-elevers udlandsophold
2.2.6. FUU-elevers trivsel på Den Fri Ungdomsuddannelse
2.2.7. Frafaldet på Den Fri Ungdomsuddannelse
2.2.8. Kompetencer og færdigheder hos FUU-eleverne
2.3. Resultat og effekt af Den Fri Ungdomsuddannelse
2.3.1. Videre uddannelse efter Den Fri Ungdomsuddannelse
2.3.2. Videre beskæftigelse efter Den Fri Ungdomsuddannelse
 
3. Præsentation af Den Fri Ungdomsuddannelse
3.1. Uddannelsens baggrund, formål og målgruppe
3.1.1. Uddannelsens baggrund
3.1.2. Formålet med Den Fri Ungdomsuddannelse
3.1.3. Målgruppen for Den Fri Ungdomsuddannelse
3.2. Uddannelsens struktur
3.3. Økonomi
3.4. Uddannelsens udvikling frem til i dag
3.4.1. Antal uddannelsesplaner
3.4.2. FUU-elevernes uddannelsesmæssige baggrund
3.4.3. Uddannelsesplanernes fordeling på skoletyper
3.4.4. Uddannelsesplanernes geografiske fordeling
3.4.5. Elevugernes fordeling på undervisningsformer
 
4. Deltageranalyse
4.1. Motiver for deltagelse i FUU: Tilvalg kontra fravalg?
4.1.1. FUU-elevernes begrundelser for at vælge FUU
4.1.2. Vejledernes vurdering af elevernes motiver for valget af FUU
4.1.3. De unges alternativer til Den Fri Ungdomsuddannelse
4.2. FUU-elevers studieskift - findes der "spekulanter"?
4.2.1. Datagrundlag
4.2.2. Hvilke uddannelser blev afbrudt?
4.2.3. Hvornår blev uddannelsen afbrudt?
4.2.4. Sammenhæng mellem kendskab til FUU, karaktergennemsnit og beslutning om at afbryde uddannelsen?
4.3. Rekruttering til FUU
4.3.1. Information om FUU
4.3.2. De unges påvirkning i forbindelse med valg af FUU
4.4. Karakteristik af FUU-eleverne
4.4.1. FUU-elevernes sociale baggrund
4.4.2. FUU-elevernes boglige styrke
4.4.3. FUU-elevernes køn og aldersprofil
4.4.4. FUU-elevernes holdninger til uddannelse og fremtiden
4.4.5. Eksempler på forskellige profiler af FUU-elever
4.5. Når FUU-målgruppen?
4.5.1. FUU-elever sammenlignet med unge i de ordinære ungdomsuddannelser og "restgruppen"
4.5.2. FUU-vejlederes vurdering af målgruppen
4.5.3. FUU-eksterne vejlederes vurdering af målgruppen
  
5. Den Fri Ungdomsuddannelses image
5.1. FUU-elever
5.2. Den øvrige del af målgruppen
5.3. Vejledere uden for FUU
5.4. Den offentlige opinion
 
6. Vejledningen af FUU-eleverne
6.1. Samarbejdet mellem elever og vejledere
6.1.1. Vejledning og udformning af uddannelsesplan.
6.2. Elevernes udbytte af vejledningen
 
7. Organisations- og administrationsanalyse
7.1. Uddannelsens organisation og administration.
7.2. Udviklingen i Den Fri Ungdomsuddannelses lovgrundlag
7.3. Uddannelsesansvarlige skolers oplevelse af vilkårene for at udbyde Den Fri Ungdomsuddannelse
7.3.1. Forslag til forbedring af de uddannelsesansvarlige skolers vilkår
7.3.2. Øvrige faktorer der påvirker udbudet af FUU
7.4. FUU-vejledernes arbejdsgrundlag
7.4.1. Vejlederes arbejdsopgaver og tidsforbrug
7.4.2. Vejledernes vurdering af regelgrundlaget for FUU
7.4.3. Udbud og samarbejde med underleverandører
7.4.4. Det lokale FUU-samarbejde
7.4.5.  Vejledernes efteruddannelsesbehov
  
8. Gennemførelsesanalyse
8.1. De unges uddannelsesplaner
8.2. Vurdering af delforløb og uddannelsesaktiviteter
8.3. Skift af uddannelsesaktivitet.
8.4. Udlandsophold
8.5. FUU-elevers sociale netværk
 
9. Kompetence- og kvalifikationsanalyse
9.1. Elevernes vurdering af opnåede kompetencer og kvalifikationer
9.2. Vejledervurderinger af kompetencer og kvalifikationer
9.3. Aftagervurderinger af kompetencer og kvalifikationer
9.3.1 Metodiske forbehold vedrørende aftagerundersøgelsen
9.3.2. Aftagernes kendskab til Den Fri Ungdomsuddannelse
 
10. Frafaldsanalyse
10.1. De frafaldnes beskæftigelse inden Den Fri Ungdomsuddannelse
10.2. De frafaldnes begrundelse for valget af Den Fri Ungdomsuddannelse
10.3. De frafaldnes oplevelse af vejledningen
10.4. De frafaldnes begrundelser for frafald
10.5. De frafaldnes beskæftigelse efter afbrydelsen af FUU
10.6. De frafaldnes sociale og skolemæssige baggrund
 
11. Resultat- og effektanalyse
11.1. FUU-elevers beskæftigelse efter endt uddannelse
11.1.1. Hvad laver FUU-eleverne efter endt uddannelse
11.1.2. FUU-elevernes beskæftigelse sammenlignet med andre grupper af unge
11.2. Betydning af FUU-forløbet
11.2.1. FUU-forløbets betydning for videre uddannelse
11.2.2. FUU-forløbets betydning for beskæftigelse
11.2.3. Anvendelse af kompetencer og kvalifikationer
11.2.4. Aftagervurderinger af FUU's betydning

 


Denne side indgår i publikationen "Evaluering af Den Fri Ungdomsuddannelse Slutrapport" som indhold
© Undervisningsministeriet 2001

Forsiden  Næste kapitel
Til sidens top