 |
 |
Loven om Den Fri Ungdomsuddannelse blev vedtaget i 1994, og de første FUUelever
startede deres uddannelse i 1995.
Det direkte initiativ til det, som skulle blive til Den Fri Ungdomsuddannelse, kan
lokaliseres til daværende undervisningsminister Ole Vig Jensens kronik i Politiken i
begyndelsen af 1993, hvori ministeren sætter "restgruppeproblematikken" højest
på den uddannelsespolitiske dagsorden5 .
I forlængelse af denne kronik blev der igangsat et tværministerielt
udredningsarbejde, som skulle lægge grunden til ny lovgivning på
ungdomsuddannelsesområdet. Det tværministerielle udvalg barslede i 1993 med den
såkaldte UTA-redegørelse "Uddannelse til alle"6
. Sigtet i UTA-redegørelsen var at pege på indsatsområder, der kunne reducere
frafaldet i de eksisterende ungdomsuddannelser, samt at finde nye attraktive løsninger,
som kunne fastholde de unge i uddannelsessystemet. I forlængelse af det sidste punkt
indeholdt redegørelsen et forslag til introduktionen af Den Fri Ungdomsuddannelse.
Den Fri Ungdomsuddannelse, som forvaltes af Undervisningsministeriet, har sit udspring
i folkeoplysningstraditionen, hvor vægten traditionelt er på den brede, livslange og
ikke nødvendigvis direkte kompetencegivende uddannelse. Den folkeoplysende tradition kan
spores særligt i bemærkningerne til loven, hvor nøgleord som "frivillighed",
"ansvarlighed", "udvikle den unges personlighed og forudsætninger for en
rig voksentilværelse" går igen flere steder. Det understreges ligeledes i
bemærkningerne, at uddannelsen "skal ikke være en specialiseret uddannelse, selvom
den er tilrettelagt specielt for hver enkelt, og skolen skal blandt andet sikre, at den
unges personlige kompetence og kvalifikationer udvikles bredt, både inden for det
sociale, praktiske, kreative og intellektuelle område". Et væsentligt
omdrejningspunkt for Den Fri Ungdomsuddannelse er dog, at der forsøges skabt så brede
muligheder for at meritoverføre så mange af uddannelsesdelene under FUU som muligt,
således at uddannelsen umiddelbart kan lede til videre uddannelse eller beskæftigelse.
Et andet væsentligt omdrejningspunkt for Den Fri Ungdomsuddannelse er stor vægt på
vejledning af FUU-eleverne. Den unge skal dels vejledes inden FUU-forløbet om, hvorvidt
eleven vil stå sig bedst med at gennemføre en uddannelse under FUU eller i det øvrige
uddannelsessystem. Dernæst skal den unge have en grundig og tæt vejledning under hele
FUU-forløbet med støtte til opstilling af uddannelsesmål og afklaring af, hvordan disse
mål bedst nås. Dernæst skal den unge vejledes om, hvordan han eller hun bedst kommer
videre efter afslutningen af FUU. Vejledningen kræver derfor et godt kendskab til den
enkelte elev og stort overblik over uddannelseselementer, der kan indgå i et FUUforløb.
En fri ungdomsuddannelse starter på en skole, der er godkendt som uddannelsesansvarlig
af Undervisningsministeriet. De uddannelsesansvarlige skoler er primært ungdomsskoler,
ungdomshøjskoler, folkehøjskoler, daghøjskoler, produktionsskoler, efterskoler,
håndarbejds- og husholdningsskoler. Desuden er der en del tekniske skoler,
voksenuddannelsescentre og skoler under folkeoplysningsloven, der er godkendt til at være
uddannelsesansvarlig skole.
Baggrunden for, at FUU primært er forankret hos de folkeoplysende skoler, er, at man
inden etableringen af FUU var klar over, at en del af restgruppen blandt de unge netop
findes her, dvs. at de er i gang med højskoleophold eller lignende. Ideen har derfor
været, at man ved at forankre indgangen til FUU på disse skoler ville have bedre
muligheder for at nå målgruppen.
3.1.2. Formålet med Den Fri Ungdomsuddannelse
Formålet med uddannelsen kan ligeledes læses ud af loven og bemærkningerne til
lovforslaget. I lovens §1 beskrives formålet således: "Formålet med Den Fri
Ungdomsuddannelse er at give unge mulighed for at gennemføre et individuelt tilrettelagt
uddannelsesforløb, der giver alsidige kvalifikationer og udvikler den unges personlige
kompetence."
Af bemærkningerne fremgår det, at FUU skal "bidrage til at udvikle den unges
personlighed og forudsætninger for en rig voksentilværelse", ligesom
bemærkningerne til § 1 fremhæver, at "i den personlige kompetence indgår
egenskaber som ansvarlighed (for sig selv og andre), selvstændighed, evne til at
planlægge, formulere sig og til at samarbejde. Udvikling af den personlige kompetence
indebærer også udvikling af et spektrum af evner på det musisk-kreative område."
I de interview PLS RAMBØLL Management har gennemført med blandt andet FUUvejledere
fremhæves mulighederne for at få livserfaring gennem FUU. "At blive klog på
livet" og "at blive klog på sig selv, på sine egne ønsker, muligheder og
begrænsninger", ses af repræsentanter for FUU-vejlederne som centrale potentielle
bidrag fra FUU til elevernes personlige kompetencer.
Af bemærkningerne til loven fremgår det, at uddannelsen skal være:
- Et alternativ til de eksisterende ungdomsuddannelser
- En indgang til eksisterende ungdomsuddannelser, eller
- En direkte uddannelse til beskæftigelse.
For at sikre at uddannelsen virkelig kan være et alternativ eller lede direkte til
beskæftigelse, er der lagt stor vægt på at skabe mulighed for at meritoverføre så
mange uddannelsesdele som muligt. Den uddannelsesansvarlige skole skal vejlede eleven om
mulighederne for godskrivning af uddannelsesdele, og der opfordres i betænkningens § 7
til, at oplysninger om muligheden for godskrivning af uddannelsen eller de enkelte
uddannelsesdele opføres i FUU-elevens uddannelsesplan.
3.1.3. Målgruppen
for Den Fri Ungdomsuddannelse
Som det formuleres i lovforslagets "almindelige bemærkninger", udgør Den
Fri Ungdomsuddannelse en del af en samlet indsats for, at alle unge gennemfører en
ungdomsuddannelse. På daværende tidspunkt gennemførte ca. en fjerdedel af en
ungdomsårgang ikke en ungdomsuddannelse. Disse unge vil være ringere stillet, end hvis
de havde en uddannelsesmæssig baggrund at leve deres voksentilværelse på. Uddannelse er
ikke en garanti for beskæftigelse men specielt de unge, der ikke gennemfører en
ungdomsuddannelse, risikerer passivitet og isolation fra fællesskabet. Disse unge vil i
mange tilfælde være mere sårbare i et samfund med beskæftigelsesmæssige problemer.
Målgruppen for FUU er således de unge, der ikke benytter eller fuldfører de
eksisterende ungdomsuddannelser. Af bemærkningerne fremgår det, at man ikke
udelukkende ser bogligt svage som målgruppe for Den Fri Ungdomsuddannelse, idet det
fremhæves at uddannelsen skal "kunne rumme udfordringer for både
"stærke" og "svage" unge.
Af bemærkningerne til de administrative og økonomiske konsekvenser fremgår, at man
forventede, at yderligere 2% af en ungdomsårgang ville tage en ungdomsuddannelse efter
vedtagelsen af FUU. Dette svarer til en årlig tilgang af 1500-2000 FUUelever.
I nedenstående figur er indhold og forløbet af Den Fri Ungdomsuddannelse gengivet.
Figur 3.1: Indhold og forløbet af Den Fri Ungdomsuddannelse for den unge
![[Billede: grafik: Figur 3.1: Indhold og forløbet af Den Fri Ungdomsuddannelse for den unge]](images/f3.1.gif)
De følgende afsnit uddyber figur 3.1 nærmere.
Adgang til Den Fri Ungdomsuddannelse Kravet til den unge, der ønsker at benytte
Den Fri Ungdomsuddannelse, er, at vedkommende har afsluttet grundskolen.
Den Fri Ungdomsuddannelse indledes med, at den unge får kontakt med en vejleder ved en
uddannelsesansvarlig skole. Hvis den indledende kontakt med vejlederen munder ud i, at den
unge påbegynder et FUU-forløb, får den unge tilknyttet en personlig vejleder, der
følger ham eller hende igennem hele uddannelsesforløbet - også i de perioder, hvor
eleven ikke modtager undervisning på den uddannelsesansvarlige skole.
Vejledning
Den uddannelsesansvarlige skoles vejledning skal støtte den unge i at opstille
uddannelsesmål, der rummer realistiske udfordringer inden for uddannelsens formål, og i
at nå disse mål gennem uddannelsesforløbet.
Vejledningen vedrører Den Fri Ungdomsuddannelse og de forhold, der er knyttet til den
unges uddannelsesforløb. Det drejer sig bl.a. om:
- Uddannelsestilbud hos mulige samarbejdspartnere
- Tilskuds- og støttemuligheder, herunder SU
- Adgangskrav i eventuel relevant videre uddannelse
- Forventede beskæftigelsesmuligheder med udgangspunkt i det planlagte uddannelsesforløb
- Overgangen til anden uddannelse eller erhverv Afbryder
den unge uddannelsen, skal skolen vejlede om overgangen til anden uddannelse m.v.
Hvis den unge ønsker det, skal den uddannelsesansvarlige skole samarbejde med elevens
særlige rådgiver i handicapspørgsmål, kurator, skolevejleder, pædagogiskpsykologisk
rådgivning eller den kommunale ungdomsvejledning i bopælskommunen.
Vejledningspligten gælder hele uddannelsesperioden. Den enkelte elev skal have en
vejleder, som eleven og de øvrige parter i uddannelsen kan henvende sig til under
uddannelsen, og som løbende følger eleven. Denne vejleder skal være ansat på den
uddannelsesansvarlige skole.
Den uddannelsesansvarlige skoles vejledere skal have deltaget i et af Fællesrådets
grundlæggende kurser for vejledere om Den Fri Ungdomsuddannelse. Det kursus er nu et
internatkursus, der varer 4 døgn.
Uddannelsesplanen
Uddannelsen kan tidligst begynde efter et undervisningsforløb på 4 hele elevuger
(evt.
omregnet til fuldtid) på den uddannelsesansvarlige skole. Baggrunden for denne
bestemmelse er at sikre, at den uddannelsesansvarlige skole kan dokumentere et kendskab
til den unge i forbindelse med formuleringen af målene for dennes FUUforløb. Sammen med
skolen udarbejder den unge sin individuelle uddannelsesplan, der skal indeholde et
formuleret uddannelsesmål og sikre størst mulig udvikling af den unges evner og
kompetence.
Den uddannelsesansvarlige skole er ansvarlig for uddannelsesforløbets sammensætning
og kvalitet i forhold til det aftalte uddannelsesmål. Det er den uddannelsesansvarlige
skoles ansvar at sikre, at uddannelsesplanen er realistisk.
Den uddannelsesansvarlige skole har til opgave at træffe aftaler med andre skoler,
foreninger m.v., der bliver part i uddannelsesforløbet, og at vejlede den unge - både
når planen udarbejdes og efterfølgende gennem hele uddannelsesforløbet.
Uddannelsesplanen skal bl.a. indeholde følgende:
- Beskrivelse af den unges uddannelsesmål og herunder ønsker om eventuel fortsat
uddannelse eller beskæftigelsesønsker efter Den Fri Ungdomsuddannelse
- Angivelse af de enkelte uddannelsesdele, opgjort i elevuger med beskrivelse af, hvordan
de bidrager til opfyldelse af elevens overordnede uddannelsesmål
- Oplysning om uddannelsens samlede varighed, opgjort i elevuger
- Oplysning om, at der er truffet aftale med de enkelte uddannelsesinstitutioner m.v. om
optagelse af eleven, for hvilken periode aftalen er truffet, og hvad en eventuel betaling
forventes at udgøre, herunder elevens egenbetaling
- Angivelse af hvilke uddannelsesdele, der søges SU til
- Oplysning om elevens klageadgang.
Når planen er færdig, underskrives den af eleven og den uddannelsesansvarlige skole.
Hvis eleven er under 18 år, skal forældremyndighedens indehaver godkende
uddannelsesplanen og eventuelle efterfølgende ændringer.
Uddannelsens indhold
De uddannelsesdele, som kan indgå i FUU kan være skolebaseret undervisning,
projektarbejde, foreningsarbejde, arbejdspladserfaring eller pædagogisk tilrettelagte
uddannelsesaktiviteter i øvrigt.
Siden etableringen af FUU er der gennemført en række "opstrammende"
bekendtgørelsesændringer, der præciserer kravene til skolebaseret undervisning. ( Se
afsnit 7.2 for en gennemgang af ændringer i Den Fri Ungdomsuddannelses lovgrundlag)
Den skolebaserede undervisning kan bestå af en eller flere af følgende
uddannelsesaktiviteter:
- Kurser på folkehøjskoler, ungdomshøjskoler, efterskoler, husholdnings- og
håndarbejdsskoler
- Kurser på daghøjskoler og produktionsskoler
- Undervisning på kommunale ungdomsskoler
- Skoler under folkeoplysningsloven Elementer fra andre ungdomsuddannelser
- Kurser på arbejdsmarkedsuddannelser
- Almen voksenuddannelse
- Private uddannelser kan indgå som skolebaseret undervisning, hvis
Undervisningsministeriet efter indstilling fra Fællesrådet har anerkendt dette.
De enkelte forløb skal udgøre et afsluttet forløb i sig selv.
Derudover har Undervisningsministeriet pr. 1. januar 1998 etableret en
kvalitetssikringsenhed, der kontrollerer private uddannelsessteder, der udbyder
skolebaseret undervisning, og som ikke i forvejen er godkendt som uddannelsesansvarlige
skoler. Det kontrolleres herunder, hvorvidt uddannelsesstedet har et tilstrækkeligt
udbygget pædagogisk miljø herunder, at der er en fast lærerstab, at der gennemføres
holdundervisning m.v.
Uddannelsessteder, der opfylder disse kriterier, anerkendes for en periode på indtil 2
år.
Som skolebaseret undervisning anerkendes også undervisning på tilsvarende
skoler i udlandet.
Foreningsarbejde kan være arbejde i idrætsforeninger, politiske foreninger,
spejderbevægelser, elevorganisationer, faglige organisationer, miljøorganisationer,
religiøse foreninger og andre almennyttige organisationer, herunder organisationer, der
driver socialt hjælpearbejde.
Arbejdspladserfaring kan indgå i uddannelsen, hvis det medvirker til
opfyldelsen af uddannelsesmålet. Arbejdspladserfaring kan fås fra ikke-faglige
praktikophold i institutioner, på værksteder, i virksomheder og forretninger og
udenlandske arbejdspladser m.v. "Ikke-faglig" betyder, at praktikken ikke uden
videre kan erstatte praktik i en efterfølgende erhvervsuddannelse.
Projektarbejde kan være kommunalt finansierede uddannelsesprojekter eller
beskæftigelsesprojekter.
Efter den uddannelsesansvarlige skoles bedømmelse kan der også være tale om unges
egne projekter og projekter, der er etableret af foreninger og organisationer, og som er
baseret på frivillig arbejdskraft.
Pædagogisk tilrettelagte aktiviteter i øvrigt forstås blandt andet som
udlandsophold, herunder pædagogisk tilrettelagte udvekslingsophold, studieture eller
ophold, hvori der indgår frivilligt arbejde.
Den Fri Ungdomsuddannelse er en fuldtidsuddannelse. Det vil sige, eleven skal være
studieaktiv i mindst 35 timer pr. uge inkl. evt. forberedelse. Forberedelsestiden kan
højst udgøre 3 timer pr. undervisningstime. Uddannelsen kan tilrettelægges med
parallelt løbende aktiviteter fx enkeltfagsundervisning eller arbejdspladserfaring
kombineret med skolebaseret undervisning. Tilsammen skal de enkelte dele udgøre fuldtid.
Hvis uddannelsesplanen ændres eller afbrydes, skal den uddannelsesansvarlige straks
underrette SU-styrelsen, Fællesrådet, Undervisningsministeriet og de
uddannelsesinstitutioner, der er truffet aftale med. Afbryder elever under 25 år
uddannelsen, skal skolen underrette den kommunale ungdomsvejledning, hvor eleven er
tilmeldt folkeregistret senest 14 dage efter, at uddannelsen er afbrudt.
Uddannelsesbevis, godskrivning og merit
Efter afslutning af uddannelsesforløbet gennemføres en samtale mellem den
uddannelsesansvarlige skole og den unge om forløbet, og skolen udsteder et
uddannelsesbevis.
Den afsluttende aftale skal normalt finde sted senest 14 dage efter uddannelsens
afslutning. Samtalen skal sætte uddannelsesforløbet i perspektiv i forhold til blandt
andet det overordnede uddannelsesmål og fungere som en tilbagemelding fra den unge til
den uddannelsesansvarlige skole.
Med udgangspunkt i samtalen udarbejdes en fælles skriftlig erklæring om uddannelsens
forløb i forhold til uddannelsesplanen. Den afsluttende aftale skal også indeholde en
vejledning og rådgivning om overgangen til videre uddannelse eller beskæftigelse.
Tilskud til undervisning og vejledning
Staten yder et tilskud pr. elev til uddannelsesansvarlige skoler til rådgivning,
vejledning og administration. Tilskuddet fastsættes på de årlige finanslove og udgør i
2000 11.526 kr. som udbetales i to rater. Første rate udbetales, når uddannelsesplanen
underskrives og anden rate, når den uddannelsesansvarlige skole udsteder
uddannelsesbeviset til den unge.
Undervisning finansieres i henhold til lovgivningen for den pågældende skoleform.
Hvis der i uddannelsesplanen indgår undervisning på skoler i Danmark eller skoler i
udlandet, der ikke modtager tilskud under dansk skolelovgivning, kan den
uddannelsesansvarlige skole søge et særligt tilskud fra Undervisningsministeriet til
betaling af undervisningsafgiften. Tilskuddet ydes pr. elevuge i op til 40 uger inden for
12 mdr. og administreres af den uddannelsesansvarlige skole. Tilskuddet pr. elevuge
fastlægges på de årlige finanslove og udgør 826 kr. pr. uge i 2000. Der ydes ikke
tilskud til praktikophold, og i forbindelse med udlandsophold kan tilskuddet ikke anvendes
til dækning af rejse, forsikring og ophold.
Når der er tale om undervisning på skoler, der får statsstøtte, kan elever, der er
SUberettigede, søge tilskud til betaling af undervisningsafgiften via et SU-stipendium
til nedsættelse af undervisningsafgift. Stipendiet dækker med 85% af elevbetalingen, dog
maksimalt 1548 kr. i de måneder, undervisningen foregår. Dette stipendium kan også
søges til privatundervisning og private skoler.
Beløbet er skattepligtigt og kan ikke søges til ophold i udlandet.
Elevens økonomiske støttemuligheder
Elever, der er fyldt 18 år, kan få Statens Uddannelsesstøtte (SU) til Den Fri
Ungdomsuddannelse efter de almindelige regler herom.
SU består af et stipendium og evt. et studielån. Der kan ikke opnås SU, hvis man har
gennemført en af følgende uddannelser: en gymnasial uddannelse, en erhvervsuddannelse,
faglært landmand, en fri ungdomsuddannelse, grundlæggende social- og sundhedsuddannelse,
informatikassistent, maskinskolernes maskintekniske værkstedsskoler, skibsassistent,
skipperskoleuddannelser og vildtforvalter.
Eleven kan tage uddannelsesstøtte (stipendium og studielån) med til udlandsophold,
der indgår som en del af Den Fri Ungdomsuddannelse.
FUU-elever er berettiget til at modtage SU på linie med andre unge i
ungdomsuddannelsessystemet, herunder også støtte til delvis dækning af eventuel
undervisningsafgift. Den Fri Ungdomsuddannelse er en ungdomsuddannelse, der giver ret til
uddannelsesstøtte uden for klippekortet, indtil den første ungdomsuddannelse er
afsluttet.
Uddannelsens organisation og administration
Uddannelsen administreres af Undervisningsministeriet. Til at bistå ministeriet med
den daglige administration af loven er der nedsat et centralt råd, Fællesrådet for Den
Fri Ungdomsuddannelse med et sekretariat til at varetage de daglige opgaver.
Fællesrådet er sammensat af en repræsentant for hver af de 7 skoletyper, der
umiddelbart kan godkendes som uddannelsesansvarlige skoler, samt indtil 6 medlemmer
udpeget af undervisningsministeren. Fællesrådet skal:
- Rådgive Undervisningsministeren
- Fungere som bindeled mellem de uddannelsesansvarlige skoler
- Etablere kontakter mellem de uddannelsesansvarlige skoler og andre
uddannelsesinstitutioner m.v., der modtager elever under FUU
- Forestå kursusvirksomhed for uddannelsesansvarlige skoler og for andre skoler, der
bidrager til FUU
- Behandle klagesager
- Oplyse om FUU overfor bl.a. unge i folkeskolen, arbejdsmarkedets parter og de
uddannelsesinstitutioner, der aftager unge, som har gennemført FUU
- Opsamle viden og udgive informationsmateriale om FUU
- Yde bistand til elever i forbindelse med eventuelle skift af uddannelsesansvarlig skole
- Modtage kopi af alle uddannelsesplaner.
- Godkende nye uddannelsesplaner og uddannelsesbeviser for udbetaling af henholdsvis 1. og
2. del af vejledningstilskuddet.
Fællesrådet har ansvaret for uddannelsen af skolernes ledelse og FUUvejlederne inden
for administration og praktiske forhold. I praksis gennemføres undervisning i
administrative og praktiske forhold af Undervisningsministeriet. Fællesrådet
gennemfører ligeledes et 4-dages (36 timer) grundkursus for vejlederne i vejledning.
Det er en betingelse for at blive godkendt som uddannelsesansvarlig skole, at ledelsen
og vejlederne har gennemgået de ovennævnte kurser.
Den uddannelsesansvarlige skole har følgende opgaver: Vejledning af FUU-eleverne inden for alle aspekter, der har med FUU at gøre
Sikre kvaliteten af det planlagte uddannelsesforløb
Varetage kontakten til andre institutioner, hvis undervisning indgår i FUUforløb
Afholde afsluttende samtaler med FUU-eleverne og udfærdige uddannelsesbeviser til
eleverne efter uddannelsens afslutning.
Tabel 3.1 viser antallet af unge, der i perioden 1. januar 1995 til 1. oktober 2000
har påbegyndt Den Fri Ungdomsuddannelse. Som det fremgår af tabellen har i alt 16.288
unge i perioden påbegyndt uddannelsen. Det årlige antal påbegyndte uddannelsesplaner
toppede med 3.732 i 1997 og har siden udvist en svagt faldende tendens.
Antal uddannelsesplaner i perioden 1/1 1995 - 1/10 2000
Tabel 3.1
1995 |
1996 |
1997 |
1998 |
1999 |
2000 |
1.294 |
2.644 |
3.732 |
3.213 |
3.162 |
*2.243 |
Kilde: Sekretariatet for Den Fri Ungdomsuddannelse, november 2000
* Antallet af uddannelsesplaner for 2000 er opgjort pr. 1/10.
Ifølge en lidt ældre opgørelse fra Danmarks Statistik har 15.852 påbegyndt
uddannelsen til og med 31. juli 2000. Heraf har 3.365 gennemført. 4.125 eller 26% af
samtlige startende har afbrudt uddannelsen.7
Tabel 3.2 nedenfor viser elevernes uddannelsesmæssige baggrund inden de startede på
Den Fri Ungdomsuddannelse.
Elever ved Den Fri Ungdomsuddannelse fordelt på skoleår og højeste fuldførte
uddannelse - Elevbestand pr. 1. oktober*
Tabel 3.2
|
1995-96 |
1996-97 |
1997-98 |
1998-99 |
1999-2000 |
I alt |
2.420 |
5.426 |
7.722 |
8.443 |
8.540 |
Grundskoleuddannelse |
2.196 |
4.833 |
6.861 |
7.530 |
7.737 |
Heraf: |
|
|
|
|
|
8. klasse/årgang |
358 |
744 |
1.040 |
1.096 |
1.108 |
9. klasse/årgang |
858 |
1.921 |
2.723 |
3.004 |
3.073 |
10./11.
klasse/årgang |
874 |
1.941 |
2.801 |
3.139 |
3.251 |
Efterskole |
92 |
169 |
196 |
229 |
201 |
Anden
grundskoleudd.** |
14 |
58 |
101 |
62 |
104 |
Almengymnasiale udd. |
62 |
232 |
318 |
284 |
260 |
Erhvervsgymnasiale
udd. |
4 |
17 |
28 |
29 |
28 |
Erhvervsuddannelse |
56 |
147 |
207 |
197 |
151 |
Videregående
uddannelse |
5 |
12 |
34 |
40 |
35 |
Andet eller uoplyst |
97 |
185 |
274 |
363 |
329 |
Kilde: Danmarks Statistik, november 2000
* Danmarks Statistik anvender i 2000 en anden opgørelsesmetode end tidligere, hvorfor
opgørelsen ikke stemmer helt overens med de opgørelser, der er præsenteret i 1. og 2.
delrapport.
** Indeholder 1. og 2. gymnasieklasse og 1. HF.
Langt størstedelen af eleverne ved Den Fri Ungdomsuddannelse har en
grundskoleuddannelse bag sig. Andelen ligger i alle årene stabilt mellem 89-91%. Andelen
med en erhvervs- eller almengymnasial uddannelse ligger ligeledes stabilt på 3-4%.
I det hele taget er billedet af elevernes uddannelsesmæssige baggrund præget af en
bemærkelsesværdig stabilitet. Det gælder både når man ser på elevbestanden og når
målet er elevtilgangen, der som et mere dynamisk mål bedre skulle kunne fange en
eventuel udvikling. Elevernes profil med hensyn til tidligere uddannelse har således
stort set været den samme fra skoleåret 1995-96 og frem til 31. juli 2000.
3.4.3.
Uddannelsesplanernes fordeling på skoletyper
Tabel 3.3 nedenfor viser, hvorledes uddannelsesplanerne fordeler sig på
uddannelsesansvarlige skoler.
Fordeling af uddannelsesplaner på typer af uddannelsesansvarlige skoler (procent)
Tabel 3.3
|
1995 |
1996 |
1997 |
1998 |
1999 |
2000 |
Daghøjskoler |
17,5 |
24,8 |
27,9 |
30,1 |
26,4 |
25,8 |
Efterskoler |
5,6 |
3,3 |
3,3 |
4,2 |
5,4 |
8,1 |
Folkehøjskoler |
7,8 |
6,6 |
5,2 |
5,4 |
6,4 |
6,9 |
Grundskoler |
9,1 |
3,9 |
2,8 |
3,7 |
3,9 |
3,8 |
Gymnasier/HF/Studenterkurser |
3,4 |
4,9 |
2,4 |
1,6 |
1,2 |
2,0 |
Husholdning/Håndarbejdsskoler |
3,0 |
1,8 |
2,1 |
2,7 |
2,2 |
3,2 |
Produktionsskoler |
10,3 |
8,7 |
10,4 |
13,4 |
15,1 |
19,1 |
Søfartsskoler |
0,0 |
0,3 |
0,1 |
0,0 |
0,1 |
0,1 |
Tekniske Skoler |
0,5 |
1,4 |
2,2 |
2,8 |
2,7 |
2,7 |
Ungdomshøjskoler |
0,4 |
0,3 |
1,1 |
1,3 |
1,8 |
1,6 |
Ungdomsskoler |
25,9 |
32,4 |
32,0 |
24,8 |
26,0 |
19,1 |
VUC |
4,9 |
3,4 |
4,0 |
3,7 |
2,8 |
5,0 |
Andre |
11,6 |
8,2 |
6,5 |
6,4 |
6,0 |
2,6 |
Kilde: Sekretariatet for Den Fri Ungdomsuddannelse: "Den Fri
Ungdomsuddannelse - statistik - 1. juli 2000". |
|
Kategorien "Grundskole" indeholder primært Rudolf
Steiner-skoler og "Andre" omfatter især skoler under folkeoplysningsloven. |
|
Årgang 2000 omfatter registrerede planer i perioden 1.1.2000 -
30.6.2000. |
Uddannelsesplanerne har primært tilknytning til daghøjskoler, ungdomsskoler og
produktionsskoler. Siden 1996 har disse skolers andel af uddannelsesplanerne således
ligget på omkring to tredjedele af alle planer.
Ser man på udviklingen over tid, har andelen af uddannelsesplaner på
produktionsskolerne været stigende siden 1996, mens andelen på ungdomsskolerne har
været faldende i samme periode. Andelen på daghøjskoler har været svagt faldende siden
1998, mens der kan registreres en stigning i andelen af uddannelsesplaner på
efterskolerne. De øvrige uddannelsesansvarlige skoler ligger på en stabilt lav andel af
planerne.
3.4.4.
Uddannelsesplanernes geografiske fordeling
Tabel 3.4 nedenfor viser den geografiske fordeling af uddannelsesplaner - det vil sige
i forhold til adressen på den uddannelsesansvarlige skole, der har lavet planen
Geografisk fordeling af uddannelsesplaner
Tabel 3.4
Amt/kommune |
1995 |
1996 |
1997 |
1998 |
1999 |
2000 |
Bornholms Amt |
0,3% |
0,0% |
0,2% |
0,4% |
0,3% |
0,1% |
Frederiksberg Kommune |
1,1% |
1,9% |
2,9% |
4,4% |
5,1% |
4,4% |
Frederiksborg Amt |
6,1% |
7,4% |
5,7% |
3,3% |
3,7% |
2,9% |
Fyns Amt |
13,1% |
16,2% |
14,6% |
15,0% |
16,6% |
17,1% |
Københavns Amt |
6,3% |
4,7% |
7,9% |
9,6% |
10,9% |
10,3% |
Københavns Kommune |
11,8% |
16,1% |
15,9% |
15,1% |
13,4% |
12,5% |
Nordjyllands Amt |
11,0% |
7,9% |
8,2% |
7,9% |
6,3% |
7,7% |
Ribe Amt |
1,2% |
1,3% |
1,8% |
1,8% |
1,8% |
2,0% |
Ringkøbing Amt |
1,5% |
1,4% |
2,1% |
1,9% |
1,7% |
2,3% |
Roskilde Amt |
0,5% |
0,7% |
1,3% |
1,8% |
2,2% |
1,4% |
Storstrøms Amt |
2,9% |
3,0% |
2,8% |
2,1% |
2,8% |
3,2% |
Sønderjyllands Amt |
0,6% |
0,7% |
2,1% |
2,0% |
2,4% |
1,9% |
Vejle Amt |
6,2% |
4,3% |
5,0% |
5,4% |
6,4% |
7,4% |
Vestsjællands Amt |
2,2% |
1,7% |
2,1% |
2,3% |
3,4% |
2,7% |
Viborg Amt |
2,6% |
2,6% |
2,5% |
3,3% |
2,9% |
3,2% |
Århus Amt |
25,3% |
25,6% |
22,6% |
21,8% |
19,4% |
20,7% |
Kilde: Sekretariatet for Den Fri Ungdomsuddannelse, november 2000.
Tallene viser for det første, at der er en høj grad af geografisk koncentration og
ujævn fordeling i tilblivelsen af uddannelsesplaner og dermed FUU-forløb. De seneste
tal fra 2000 viser, at andelen af uddannelsesplaner især er høj i eksempelvis Fyns amt
(17,1%) og Århus amt (20,7), mens den er meget lavere i eksempelvis Sønderjyllands amt
(1,9%), Vestsjællands amt (2,7%) og Ribe amt (2,0%). Andelen i Københavns kommune er
12,5%. Tallene viser overordnet, at tilblivelsen af FUU-forløb er koncentreret i de
større byområder.
Den ujævne fordeling kan ikke forklares med befolkningens fordeling og fordelingen af
17-24-årige mellem amter. Sammenligner man således andelen af uddannelsesplaner i 2000
med fordelingen af 17-24-årige, er der overhyppighed af uddannelsesplaner i særligt Fyns
amt (17,1% mod 8,9% af de 17-24-årige) og Århus amt (20,7% mod 13,3%). Derimod er
andelen af uddannelsesplaner lavere end andelen af 17-24-årige især i Sønderjyllands
amt (1,9% mod 4,5%), Ringkøbing amt (2,3% mod 5,4%) og Frederiksborg amt (2,9% mod 5,5%).
Den tidlige dannelse af vejledernetværk i Århus og Odense kan have medvirket til det
store antal uddannelsesplaner de to steder.
For det andet viser tallene, at denne geografiske koncentration af FUU-forløb i de
større byområder har været et vedvarende træk lige fra uddannelsens start og frem til
nu. Der er ikke større forskydninger i den relative geografiske fordeling men nærmere
stabilitet i mønstret.
Fordeling af befolkning og FUU-uddannelsesplaner 2000 på amt
Tabel 3.5
Amt |
Andel af befolkningen i amtet |
Andel af 17-24-årige i amtet |
Andel uddannelsesplaner i amtet
2000 |
Københavns kommune |
9,3 |
12,5 |
12,5 |
Frederiksberg kommune |
1,7 |
1,6 |
4,4 |
Københavns amt |
11,5 |
10,3 |
10,3 |
Frederiksborg amt |
6,9 |
5,5 |
2,9 |
Roskilde amt |
4,3 |
3,7 |
1,4 |
Vestsjællands amt |
5,5 |
5,0 |
2,7 |
Storstrøms amt |
4,9 |
4,1 |
3,2 |
Bornholms amt |
0,8 |
0,7 |
0,1 |
Fyns amt |
8,9 |
8,9 |
17,1 |
Sønderjyllands amt |
4,8 |
4,5 |
1,9 |
Ribe amt |
4,2 |
4,2 |
2 |
Vejle amt |
6,5 |
6,5 |
7,4 |
Ringkøbing amt |
5,1 |
5,4 |
2,3 |
Århus amt |
12,0 |
13,3 |
20,7 |
Viborg amt |
4,4 |
4,2 |
3,2 |
Nordjyllands amt |
9,3 |
9,7 |
7,7 |
Kilder: Sekretariatet for Den Fri Ungdomsuddannelse, november 2000 og Statistisk Årbog
2000.
3.4.5.
Elevugernes fordeling på undervisningsformer
Tabel 3.6 nedenfor belyser, hvilke undervisningsformer der - målt i antal elevuger
- er de mest anvendte i Den Fri Ungdomsuddannelse.
Mest anvendte undervisningsformer i Den Fri Ungdomsuddannelse
Tabel 3.6
|
Uddannelsesdele
som andel af samtlige elevuger (%) |
|
1995 |
1996 |
1997 |
1998 |
1999 |
2000 |
Private skoler i Danmark |
11,4 |
16,6 |
18,7 |
16,9 |
18,8 |
19,2 |
Daghøjskole |
10,9 |
14,0 |
14,0 |
15,8 |
14,1 |
14,9 |
Praktik i Danmark |
19,8 |
18,4 |
17,4 |
14,9 |
13,7 |
13,5 |
Folkehøjskole |
8,5 |
6,5 |
6,8 |
7,4 |
8,2 |
9,1 |
Skole i udlandet |
8,6 |
8,8 |
8,9 |
7,0 |
7,1 |
6,9 |
VUC: HF-enkeltfag |
9,2 |
7,3 |
7,4 |
6,4 |
5,7 |
5,1 |
Produktionsskole |
3,3 |
2,8 |
3,5 |
5,9 |
6,8 |
6,5 |
Eget projekt |
3,5 |
4,9 |
4,8 |
5,1 |
3,7 |
2,8 |
Folkeoplysningsskole |
2,8 |
3,2 |
2,6 |
3,4 |
3,0 |
2,4 |
Teknisk Skole |
1,2 |
1,6 |
1,8 |
2,5 |
2,8 |
2,0 |
Praktik i udlandet |
3,8 |
3,8 |
3,0 |
2,2 |
2,1 |
2,2 |
Grundskole |
2,8 |
1,5 |
1,3 |
1,7 |
1,7 |
1,7 |
VUC: 9-10 klasse enkeltfag |
1,2 |
0,9 |
0,8 |
1,5 |
2,0 |
2,7 |
Gymnasium/HF |
1,2 |
1,8 |
1,4 |
1,5 |
1,4 |
1,6 |
Kommunale Ungdomsskole |
1,2 |
1,0 |
1,0 |
1,5 |
1,8 |
1,8 |
Hus-/håndarbejdsskole |
1,9 |
1,0 |
1,1 |
1,2 |
1,3 |
1,6 |
Privat eneundervisning |
2,5 |
2,9 |
2,9 |
1,2 |
1,3 |
0,8 |
Efterskole |
1,0 |
0,5 |
0,4 |
0,8 |
0,9 |
0,8 |
Ungdomshøjskole |
0,5 |
0,4 |
0,5 |
0,6 |
0,8 |
0,6 |
Handelsskole |
0,6 |
0,5 |
0,5 |
0,6 |
0,6 |
0,7 |
Udenfor kategori |
0,5 |
0,6 |
0,3 |
0,3 |
0,3 |
0,4 |
Foreningspraktik |
3,0 |
0,7 |
0,4 |
0,2 |
0,1 |
0,1 |
Søfartsskole |
0,2 |
0,2 |
0,2 |
0,1 |
0,1 |
0,2 |
Social- og sundhedsskole |
0,3 |
0,1 |
0,2 |
0,1 |
0,2 |
0,2 |
Kilde: Sekretariatet for Den Fri Ungdomsuddannelse, november 2000 Den mest anvendte
skoleform er private skoler af forskellig type i Danmark. Her foregår således hver femte
elevuge i foråret 2000. Dernæst følger daghøjskoler og praktik, der hver især
omfatter ca. 15% af elevugerne. Hver tiende elevuge foregår på højskole, mens 7% af
elevugerne foregår på skoler i udlandet.
Elevugeandelene på private skoler i Danmark, produktionsskoler, 9-10 klasse på VUC og
daghøjskoler har været svagt stigende gennem perioden, selv om der på daghøjskoler
også med hensyn til elevugeandele kan registreres det fald siden 1998, der omtaltes i
afsnit 3.4.3. For praktik i Danmark og i udlandet og HF-enkeltfag på VUC er andelen
faldet gennem perioden. Privat eneundervisning og eget projekt har udgjort mindre andele
siden 1997 hhv. 1998.
5 Ole Vig Jensen, Politiken. Ole Vig Jensen
har givetvis fået inspiration fra forskellige sider. Blandt andet blev der i starten af
1990erne gennemført et forsøgsprojekt med deltagelse af en række ungdomsskoler, under
navnet "Den Tredie Uddannelse". Dette forsøgsprojekt indeholdt en række
elementer, som i flere henseender ligger tæt på indholdet i Den Fri
Ungdomsuddannelse". PLS Consult evaluerede forsøgene med "Den Tredie
Uddannelse" i 1993.
6 "Uddannelse til alle",
Undervisningsministerens redegørelse til Folketinget, november 1993.
7 Nyt fra Danmarks Statistik, nr. 383,
26/9-2000.

Denne side indgår i publikationen "Evaluering af Den Fri Ungdomsuddannelse "
som kapitel 4 af 12
© Undervisningsministeriet 2001
|
 |