![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() 6. Vejledningen af FUU-eleverne
6.1.1. Vejledning og udformning af uddannelsesplanI det følgende beskrives vejledningssituationen med fokus på udarbejdelsen af uddannelsesplanen. Af elevernes beskrivelser af deres samarbejde med deres vejleder i 1998 og 1999 fremgår det, at hovedparten (55-62%) selv har ideerne til, hvad de vil, og at vejlederen hjælper med at afklare disse ideer. Omkring 30% angiver, at de ved, hvad de vil, og derfor fortrinsvis bruger vejlederen til at hjælpe sig med den praktiske gennemførelse af planen. Kun omkring 5% angiver, at vejlederen påvirkede dem til at ændre deres planer, mens ca. dobbelt så mange svarer, at vedkommende ikke vidste, hvad han eller hun ville, og at vejlederen derefter kom med forslag og hjalp vedkommende videre. Hvordan vil du beskrive dit samarbejde med vejlederen ? Tabel 6.1
Data fra 1. og 2. delrapport. Resultaterne fra 1999 peger på, at det især er de ældre elever og elever med høje karaktergennemsnit i folkeskolen, som er målrettede, idet de i højere udstrækning har en plan for uddannelsen på forhånd og bruger vejlederen til at hjælpe med den praktiske gennemførelse af denne. På spørgsmålet om, hvorvidt vejlederen var god til at give eleven modspil svarer lidt over halvdelen af eleverne i 1999, at vejlederen gav modspil og fik vedkommende til at gennemtænke sine ideer. 36% af eleverne svarer "både og" på spørgsmålet - de mener, at vejlederen kun gav modspil med hensyn til nogle af ideerne, mens 14% af eleverne finder, at vejlederen ikke forholdt sig nærmere til deres ideer. Var vejlederen god til at give dig modspil ? Tabel 6.2
Antal svar (N): 946. Data fra 2. delrapport. Vejlederne er i 1998 ligeledes blevet bedt om at give udtryk for deres oplevelse af samarbejdet med FUU-eleverne. Vejlederne oplever, at de især hjælper FUUeleverne med at strukturere og konkretisere deres ideer. Således angiver ca. tre ud af fire vejledere, at de i stort (27%) eller et vist omfang (47%) oplever, at de unge har mange ideer i alle retninger, som de skal hjælpes med at strukturere. Ligeledes finder en relativ stor andel af vejlederne (67% i stort omfang/i et vist omfang), at den unge selv har ideer til, hvad han/hun vil, men at vejlederen prøver at konkretisere disse, hvis han/hun finder, at de er urealistiske. I hvilket omfang er du som vejleder ude for, at vejledningens samspil foregår således: Tabel 6.3
Data fra 1. delrapport. Vejlederne mener i mindre grad, at den unge på forhånd har en plan og kun har brug for hjælp til det praktiske, at den unge ikke ved, hvad han/hun vil, eller at den unge umiddelbart er afklaret og har egne ideer og ønsker, der imidlertid viser sig at være urealistiske. På de afholdte fokusgruppemøder er vejledernes oplevelse af samspillet med den un ge
i vejledningssituationen uddybet. Vurderingerne peger overordnet på følgende:
Sammenholdes elevernes og vejledernes opfattelse af vejledningssituationen og udformningen af uddannelsesplanen, fremgår det, at der er rimelig overensstemmelse, om end der er en tendens til, at begge parter oplever deres egen rolle som mere styrende i processen end den anden part. Desuden fremgår det, at der er god overensstemmelse mellem vejledernes forventninger til de unge omkring udarbejdelsen af uddannelsesplanen og de unges (ideelle) oplevelse af den samme proces. Endelig er der enighed om, at de unge især har behov for konkrete informationer om regler for støtte, krav til uddannelsesplanens sammensætning o.lign. I det følgende ses nærmere på elevernes kontakt med deres vejleder under FUUforløbet. Der er stor forskel på omfanget af kontakten. En femtedel af eleverne angiver således i 1999, at de i stort omfang har været i kontakt med vejlederen, mens 45% angiver, at de i et vist omfang har været i kontakt med vejlederen. Knap en tredjedel af alle elever udtrykker, at kontakten med vejlederen kun har fundet sted i begrænset omfang. I hvilket omfang har du været i kontakt med din vejleder under dit FUU-forløb ? Tabel 6.4
Antal svar (N): 964. Data fra 2. delrapport. I undersøgelsen blandt FUU-elever i 2000 har vi igen spurgt eleverne om omfanget af kontakten - denne gang med konkrete tidsangivelser. Der er også her store forskelle. Det viser sig således, at halvdelen af eleverne har kontakt til deres vejleder en gang om måneden eller oftere, mens næsten en tredjedel har kontakt til deres vejleder ca. hver tredje måned eller sjældnere. Uddannelsens struktur har formentlig betydning for svarfordelingen, idet eleverne, når de befinder sig ved andre uddannelsesudbydere - evt. i udlandet, vil have mindre kontakt med vejlederen. Nogle vejledere fortæller, at de i den forbindelse har en regel om, at eleverne skal lade høre fra sig en gang om måneden, fx i form af e-mail, postkort eller lignende. Kontakten med vejlederen, efter at uddannelsesplan var udformet - Hvor ofte ? Tabel 6.5
Antal svar (N): 907. Data fra 2000. Forskellene i vejlederkontakt skyldes tilsyneladende hovedsagelig elevernes egne ønsker og behov. Tre fjerdedele af eleverne vurderer således, at omfanget af kontakt med vejlederen er tilstrækkeligt. En ikke uvæsentlig andel på 22% mener dog, at de har for lidt kontakt med deres vejleder. Hvordan vurderer du omfanget af kontakten med din vejleder ? Tabel 6.6
Antal svar (N): 920. Data fra 2000. I forlængelse af ovenstående mener hovedparten (70%) af eleverne, at vejlederen har tilstrækkelig tid til vejledningen. Her kan der dog igen findes en femtedel af eleverne, som er utilfredse med den tid, vejlederen har til rådighed til vejledningen. Synes du, vejlederen havde tilstrækkelig tid til vejledningen ? Tabel 6.7
Antal svar (N): 923. Data fra 2000. Ser man nærmere på, hvad elevernes kontakt med deres vejleder har handlet om, fremgår det, at kontakten er centreret om tre aspekter. For 78% af eleverne handler kontakten bl.a. om ændringer i uddannelsesplanen, fx ved at uddannelsesdele tilføjes eller tages ud af planen. For 72% af eleverne indgår den almindelige vejlederkontakt, hvor der tales om, hvordan det går, mens vejledningen for 63% af eleverne handler om afklaring af spørgsmål om regler, støttemuligheder mv. Hvad har du haft kontakt med vejlederen om ? Tabel 6.8
Antal svarpersoner: 921. Data fra 2. delrapport. Det har været muligt at angive flere svar. Situationen omkring skifte af vejleder blev i 1999 belyst fra elevernes synsvinkel. En fjerdedel af alle elever angiver, at de har skiftet vejleder under FUU-forløbet, og af disse angiver hver tredje, at de i forbindelse med vejlederskiftet har oplevet proble mer. Vejlederskifte opleves hyppigst af elever, hvis vejleder er tilknyttet en produkti onsskole, mens elever tilknyttet ungdomsskoler hyppigst oplever problemer med at skifte vejleder. Har du skiftet FUU-vejleder under FUU-forløbet ? Tabel 6.9
Antal svar (N): 974. Har der været problemer forbundet med dit skift af vejleder ? Tabel 6.10
Antal svar (N): 248. Svarpersonerne har angivet at have skiftet vejleder under FUU-forløbet. Vejlederskiftet skyldes relativt sjældent et ønske fra elevens side. Sædvanligvis er år sagen, at vejlederens arbejdsmarkedsstatus ændres, idet vejlederen skifter arbejde, bliver fyret, går på orlov/barsel eller bliver syg eller pensioneret. En mindre gruppe af elever har dog selv valgt at skifte vejleder. Årsagerne omfatter generel utilfredshed, opfattelsen af at vejlederen var inkompetent, og personlige uoverensstemmelser med vedkommende. Ser man på, hvilke problemer vejlederskiftet har givet eleverne, bliver det klart, at det i særlig grad har været uenigheder mellem de respektive vejledere, der har været pro blemet. Dette udmøntes i:
En mindre gruppe af elever anfører: Hovedparten af de adspurgte FUU-elever er på det overordnede niveau tilfredse med den vejledning, de har modtaget. Således angiver 61% i 1998 og 54% i 2000, at de alt i alt er tilfredse med den vejledning, de har modtaget. På den anden side er 9% i 1998 og 18% i 2000 utilfredse med vejledningen. Lidt under en tredjedel af eleverne er begge år kun delvist tilfredse med vejledningen. Er du alt i alt tilfreds med den vejledning, du har modtaget? Tabel 6.11
Data fra 1. delrapport og 2000. FUU-eleverne er blevet bedt om at uddybe deres besvarelser. De typiske begrundelser fra elever, der har været tilfredse med vejledningsforløbet er, at:
Af uddybningerne fremgår det ligeledes, at de typiske forklaringer på, at eleverne er utilfredse eller kun delvist tilfredse med den vejledning, de har modtaget er, at:
Herudover er der en mindre andel, der begrunder deres manglende tilfredshed med, at vejlederen virkede uengageret, eller at de ikke brød sig om vejlederens person og kommunikerede dårligt med vedkommende. Nogle elever begrunder endvidere den manglende tilfredshed med flere (uønskede) vejlederskift. Sammenfattende peger de unges kommentarer på, at de oplever stor forskel i kvaliteten af og i engagementet bag den vejledning, der gives under FUU. Samtidig peger svarene også på, at de unge har meget forskellige forventninger til vejlederens rolle. Fokusgruppemøderne blandt FUU-elever har omfattet uddybende drøftelser af, hvorledes eleverne oplevede vejledningssituationen. Resultaterne af møderne peger overordnet på følgende:
Vi har i 1999 undersøgt elevernes tilfredshed med vejlederne på en række udvalgte områder. Resultaterne viser, at der kun er begrænsede forskelle på elevernes tilfredshed med vejlederne mellem områderne. Hvor tilfreds er du med.... Tabel 6.12
Data fra 2. delrapport. Omkring syv ud af ti elever angiver således, at de er tilfredse eller meget tilfredse med vejlederens kendskab til FUU-reglerne, og med vejledernes evne til at give klar be sked om, hvad der forventes af eleven under et FUU-forløb. Omkring to tredjedele af eleverne angiver ligeledes, at de er tilfredse eller meget tilfredse med vejlederens evne til at give klar besked om, hvad der kræves af eventuel egenbetaling, samt vejlederens opfølgning under FUUforløbet. Lidt lavere tilfredshed er der med vejlederens kendskab til udbudet af kurser og uddannelsessteder (58% svarer meget tilfreds/tilfreds) samt med vejlederens evne til at kunne give klar besked om, hvad der kan opnås tilskud til (62% svarer meget tilfreds/ tilfreds). På spørgsmålet, om der er områder, hvor vejlederen kunne have gjort sit arbejde bedre, deler eleverne sig i to næsten lige store grupper. 38% af eleverne mener således, at der er områder, hvor vejlederen kunne have gjort sit arbejde bedre, mens 46% vurderer, at vejlederen ikke kunne have gjort sit arbejde bedre. Er der områder, hvor du synes vejlederen kunne have gjort sit arbejde bedre ? Tabel 6.13
Antal svar (N): 969. Data fra 2. delrapport De kritiske elever peger i særlig grad på tre områder, nemlig:
Nærmere analyser af elevernes tilfredshed med vejledningen på samt deres vurdering
af, hvorvidt der er områder, hvor vejlederen kunne have gjort sit arbejde bedre, findes i
2. delrapport. Hovedresultaterne skal kort opsummeres her:
Analyser med udgangspunkt i oplysninger om eleven og vejledningssituationen er også gennemført i 2000 og bekræfter ovennævnte resultater. Det fremgår desuden, at det ikke selvstændigt påvirker tilfredsheden med vejledningen, om eleven har ændret sin uddannelsesplan eller ej. Dog er der større utilfredshed med vejledningen blandt elever, der har ændret deres plan 4 gange eller flere (27% mod ca. 17% utilfredse).
|
![]() |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() ![]() ![]() Til sidens top |