Forrige kapitel Forsiden  Næste kapitel
[ Undervisningsministeriets logo ]

Indholdsfortegnelse




1. Udvalgets kommissorium og sammensætning
1.1 Baggrunden for udvalget om de almene voksenuddannelser
1.2 Udvalgets kommissorium
1.3 Udvalgets sammensætning
1.4 Udvalgets arbejde
1.5 Afgrænsning af udvalgskommissoriet
 
2. Sammenfatning af udvalgets rapport
2.1 Udvalgets hovedkonklusioner
2.2 De generelle kapitler
2.3 De tematiserede kapitler
 
3. De almene voksenuddannelsers udvikling og områdets status efter voksenuddannelsesreformen
3.1 De almene voksenuddannelsers udvikling frem til i dag
3.2 Voksenuddannelsesreformen
3.2.1 Voksenuddannelserne efter voksenuddannelsesreformen
3.3 Udfordringer for de almene voksenuddannelser
 
4. Aktivitetsbeskrivelse for VUC, studenterkurser og GSK
4.1 Uddannelsesstedernes geografiske placering
4.2 Aktivitetsnøgletal - udvikling over tid
4.3 Fag på VUC
4.4 Den økonomiske udvikling
 
5. Sammenhængen mellem almen voksenuddannelse (avu) og det gymnasiale niveau i de almene voksenuddannelser
5.1 Beskrivelse
5.1.1 Almen voksenuddannelse
5.1.1.1 Formål og målgruppe
5.1.1.2

Styring

5.1.1.3 Adgangskrav
5.1.1.4 Økonomi
5.1.1.5 Støttemuligheder
5.1.1.6 Udviklingen af avu-tilbudet i de seneste år
5.1.2 Overgang fra avu til hf-enkeltfag
5.2 Diskussion
5.2.1 Faglig sammenhæng
5.2.2 Regler og overenskomster
5.2.3 Kulturforskelle mellem avu og hf
5.2.4 Vurdering af sammenhængen mellem avu og det gymnasiale niveau
5.3 Forslag til udviklingstiltag
5.3.1 Faglig sammenhæng
5.3.2 Regler og overenskomster
5.3.3 Kulturforskelle mellem avu og hf
 
6. Almene voksenuddannelsestilbud på gymnasialt niveau
6.1 Beskrivelser af hf-enkeltfag, studenterkursus og gymnasiale suppleringskurser (GSK)
6.1.1 Hf-enkeltfag
6.1.1.1 Historisk baggrund
6.1.1.2 Regelgrundlag
6.1.1.3 Styring
6.1.1.4 Formål
6.1.1.5 Adgangskrav
6.1.1.6 Økonomi
6.1.1.7 SU
6.1.1.8 Udviklingen i hf-enkeltfagstilbudet i de seneste år
6.1.2 Studenterkursus
6.1.2.1 Historisk baggrund
6.1.2.2 Regelgrundlag
6.1.2.3 Styring
6.1.2.4 Formål
6.1.2.5 Adgangskrav
6.1.2.6 Økonomi
6.1.2.7 SU
6.1.2.8 Udviklingen i studenterkursustilbudet i de seneste år
6.1.3 Gymnasiale suppleringskurser (GSK)
6.1.3.1 Historisk baggrund
6.1.3.2 Regelgrundlag
6.1.3.3 Styring
6.1.3.4 Formål
6.1.3.5 Adgangskrav
6.1.3.6 Økonomi
6.1.3.7 SU
6.1.3.8 Udviklingen i GSK-tilbudet i de seneste år
6.2 Statistiske oversigter
6.2.1 Antal kursister m.v.
6.2.2 Aldersfordeling
6.2.3 Kønsfordeling
6.2.4 Uddannelsesbaggrund
6.2.5 Gennemførelse
6.3 Diskussion af sammenhæng og overlap
6.3.1 Hf-enkeltfag, GSK og studenterkursus som uddannelsestilbud
6.3.1.1 Hf-enkeltfag
6.3.1.2 Studenterkursus

6.3.1.3

GSK
6.3.2 Diskussion
6.3.3 Den administrative og institutionelle struktur
6.3.4 Diskussion
6.4 Modeller for en fremtidig struktur for studenterkursus og GSK
6.4.1 Studenterkursus
6.4.1.1 Status quo
6.4.1.2 Studenterkursus fastholdes som selvstændigt 2-årigt forløb og indgår i VUC'ernes uddannelsestilbud
6.4.1.3 Studenterkursus afskaffes helt som selvstændigt undervisningstilbud
6.4.2 GSK
6.4.2.1 Status quo
6.4.2.2 GSK opretholdes som selvstændigt tilbud, men amterne overtager ansvaret
6.4.2.3 GSK nedlægges som selvstændigt tilbud og integreres i hf-enkeltfagstilbudet
 
7. VUC'ernes samarbejde med eksterne partnere
7.1 Samarbejde på tværs af voksenuddannelsesinstitutionerne
7.1.1 Samarbejdsformer på voksenuddannelsesområdet
7.1.2 Det lovpligtige skolesamarbejde
7.1.3 VUC'ernes tværinstitutionelle samarbejdspartnere
7.1.4 Barrierer i samarbejdet
7.1.4.1 Økonomi og lovgivning
7.1.4.2 Kulturforskelle
7.2 Brobygning
7.2.1 Brobygning mellem VUC og de øvrige voksenuddannelser
7.2.2 Barrierer i forhold til brobygning
7.3 Samarbejde med øvrige institutioner i lokalområdet
7.3.1 Samarbejde med AF/RAR og kommunerne
7.3.2 Indtægtsdækket virksomhed (IDV)
7.3.3 Barrierer i samarbejdet med øvrige institutioner i lokalområdet
7.4 Samarbejde med private og offentlige virksomheder
7.4.1 Barrierer i samarbejdet
7.5 Vurdering af samarbejdet mellem de almene voksenuddannelser og de øvrige voksenuddannelser samt andre institutioner i lokalområdet
7.6 Forslag til udviklingstiltag
 
8. Kursister og deltagere
8.1 Beskrivelse
8.1.1 Deltagerprofiler
8.1.2 Hvor kommer deltagerne fra, og hvor går de hen?
8.1.3 Frafald og prøvedeltagelse
8.1.4 Kvalitativ beskrivelse
8.2 Deltagerrelaterede problemstillinger
8.2.1 Behov for at lære at lære
8.2.2 Ønsker til lærerne
8.2.3 Unge kursister
8.2.4 Kursister med sociale problemer og dårligt alment beredskab
8.2.5 Tosprogede kursister
8.3 Forslag til udviklingstiltag
 
9. Undervisere og ledere
9.1 Beskrivelse af undervisere og ledere
9.1.1 Antal, lærerkursistratio
9.1.2 Alder og anciennitet
9.1.3 Kønsfordeling
9.1.4 Uddannelsesbaggrund
9.1.5 Tidsanvendelse
9.1.6 Lærerkvalifikationer
9.1.7 Den eksisterende efteruddannelse af lærere på VUC
9.2 Barrierer og udfordringer
9.2.1 Voksenpædagogik og voksenkultur
9.2.2 Den gode voksenunderviser
9.2.2.1 Formelle kvalifikationer
9.2.2.2 Efteruddannelse m.v.
9.2.3 Ledere og ledelseskvalifikationer m.v.
9.2.4 Fremtidens udfordringer for lærere og ledere
9.3 Forslag til udviklingstiltag
9.3.1 Lærerne
9.3.2 Lederne
 
10. Tilrettelæggelse af undervisningen, herunder teknologistøttet undervisning
10.1 Fleksibelt tilrettelagt undervisning
10.1.1 Hvilke former for fleksibel undervisning benyttes af VUC'erne?
10.1.2 Samarbejde omkring og udvikling af den fleksibelt tilrettelagte undervisning
10.1.3 Den virtuelle institution på andre uddannelsesområder
10.2 Barrierer i forhold til fleksibelt tilrettelagt undervisning
10.2.1 Udfordringer i forhold til fleksibelt tilrettelagt undervisning
10.3 Forslag til udviklingstiltag
10.3.1 Videreudviklingsmuligheder i forhold til arbejdet med det virtuelle VUC
 
11. Uddannelses- og erhvervsvejledning
11.1 Uddannelses- og erhvervsvejledning i dag
11.2 Udfordringer for vejledningen
11.2.1 Udfordringer med hensyn til de nye kursistgrupper
11.2.2 Udfordringer med hensyn til samarbejde og struktur
11.3 Forslag til udviklingstiltag
 
12. Kvalitetssikring og tilsyn på VUC
12.1 Kvalitetssikring på VUC
12.1.1 De fire niveauer i kvalitetssikringen
12.1.2 Beskrivelse af kvalitetssikringen på VUC
12.1.3 Vurdering af det aktuelle kvalitetssikringsarbejde på VUC
12.2 Tilsyn med VUC
12.2.1 Det fagligt/pædagogiske og økonomisk/ institutionsmæssige tilsyn med VUC
12.2.2 Beskrivelse af tilsynet med avu
12.2.3 Beskrivelse af tilsynet med hf
12.2.4

Vurdering af tilsynet med VUC

12.3 Forslag til udviklingstiltag

Denne side indgår i publikationen "Rapport fra udvalget om de almene voksenuddannelser" som indhold
© Undervisningsministeriet 2001

 Forrige kapitel Forsiden  Næste kapitel
Til sidens top