![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() 12. Kvalitetssikring og tilsyn på VUC
Kapitlets hovedtema er kvalitetssikringen på VUC. Først vil denne blive beskrevet og vurderet. Dernæst bliver fokus rettet mod tilsynet, der ses som et led i kvalitetssikringen. Kapitlet afsluttes med forslag til udviklingstiltag, der skal styrke kvalitetssikringen på VUC. 12.1 Kvalitetssikring på VUC12.1.1 De fire niveauer i kvalitetssikringenI VEU-rapporten (kap. 17) skitseres tre niveauer for kvalitetssikring: systemniveauet, uddannelsesniveauet og institutionsniveauet. Derudover suppleres her med det regionale niveau.
På systemniveauet har Undervisningsministeriet i de seneste år arbejdet med systematiseret kvalitetsudvikling i relation til det samlede uddannelsesfelt, jf. fx redegørelsen "Kvalitet i uddannelsessystemet" (1998) samt publikationen "Kvalitet der kan ses" (2000). Heri konstateres det, at der på en række områder (inden for den samlede uddannelsessektor) er en positiv udvikling i gang i forhold til de politisk fastsatte målsætninger, men at der fortsat er god grund til at udvikle uddannelsessystemet. Danmarks Evalueringsinstitut, som blev oprettet i 1999, skal udarbejde evalueringer af hele uddannelsessystemet, herunder VUC (i løbet af 2001). Dette vil styrke kvalitetssikringen på systemniveau. På uddannelsesniveauet er det for VUC's vedkommende henholdsvis avu og hf-enkeltfag, det drejer sig om. Kvalitetssikringen på uddannelsesniveau foregår bl.a. på baggrund af det pædagogiske tilsyn. Redskaberne er endvidere fx bekendtgørelser og eksamen. Evalueringen af det faglige niveau i undervisningen vurderes som det vigtigste. I et vist omfang foregår denne evaluering lokalt, idet forstanderne på de enkelte centre, i samarbejde med lærerne og kursisterne, evaluerer undervisningens faglige niveau30. Overordnet set varetages evalueringen af det faglige niveau i undervisningen imidlertid af amterne og Undervisningsministeriet i kraft af deres respektive tilsynsforpligtelser, jf. afsnit 12.2.1. Hos amterne gennemføres effektmålinger typisk i forhold til at afdække gennemførelse og eksamensdeltagelse, men i visse tilfælde kan effektmålingerne også være målrettet forskellige kursistgrupper, fx flekskursister. Amterne har typisk en nedskrevet politik for VUC, hvorudfra målopfyldelse i forhold til resultatkrav og servicemål evalueres og justeres løbende, bl.a. via årsrapporter, statusrapporter m.v. Deltagerbetaling ses yderligere som et kvalitetssikringsredskab, idet kravet om en vis økonomisk ydelse fra brugernes side skal kvalificere søgningen til avu og hf-enkeltfag. På det regionale niveau arbejder amterne målrettet med kvalitet på VUC, men på forskellig måde. Eksempelvis har Sønderjyllands amt siden 1997 arbejdet med et projekt, der har mundet ud i indgåelse af "kvalitetskontrakter" mellem amtets Under-visnings og Kulturudvalg og det enkelte VUC. I arbejdet frem til udvikling af kontrakterne tog den nedsatte arbejdsgruppe udgangspunkt i UK-udvalgets overordnede mål for VUC i Sønderjylland, og formulerede herfra nogle væsentlige problemfelter:
Kvalitetskontrakterne er karakteriserede ved, at de indgås mellem to parter og er dialogorienterede. Redskabet kan bruges i dialogen mellem center og politikere/forvaltning, mellem medarbejdere og ledelse og mellem centerråd og center. Kontrakterne fokuserer på udvalgte områder og skal munde ud i konkrete tiltag til kvalitetsforbedring. Kontrakterne er gensidigt forpligtende. På institutionsniveauet har knap to tredjedele af VUC'erne i 1999/2000 gennemført kvalitetsudviklingsprojekter. Det drejer sig dels om amtslige koncepter, dels om lokale projekter på den enkelte institution. Derudover har et mindretal af VUC'erne benyttet Standard og Profiler som et pilotprojekt, idet Undervisningsministeriets kvalitetskoncept, Standard og Profiler, er blevet tilpasset VUC-institutionerne. Herigennem skal centrene kunne dokumentere, hvordan/hvorvidt de opfylder de målsætninger, der er formuleret centralt og regionalt. Begreberne, der lægger navn til projektet, defineres således: ""Standarder" kan opfattes som de forudsætninger, som skolen, lærerne og eleverne arbejder under. "Profilerne" knytter sig til definition og prioritering af de arbejdsprocesser, en skole ønsker at stå for og være kendt for. En skoles profil er derfor udtryk for de værdier, skolen ønsker at formidle internt og eksternt."31 Denne form for selvevaluering har for flere centres vedkommende sat en kvalitetsudviklingsproces i gang, som stadig forløber. Undervisningsministeriet arbejder videre med Standard og Profiler, der ses som et kvalitetsudviklingsværktøj, som stilles til VUC'ernes rådighed. Et af redskaberne vil være et edbprogram, der kan behandle spørgeskemadata. Til brug for Undervisningsministeriets arbejde med kvalitet på VUC-områ-det udarbejder interesserede VUC'er en rapport over den proces, der har været arbejdet med i forbindelse med brugen af værktøjet. Den overordnede hensigt er, at VUC'erne i højere grad skal bedrive selvevaluering, jf. den strategi Danmarks Evalueringsinstitut arbejder ud fra. Det enkelte VUC's kvalitetsudviklingsarbejde kan evt. ske i samarbejde med amtet eller med andre VUC'er. 12.1.3 Vurdering af det aktuelle kvalitetssikringsarbejde på VUCI forlængelse af afsnit 12.1.1 skal det aktuelle kvalitetssikringsarbejde på VUC her kort vurderes ud fra de fire opstillede kvalitetssikringsniveauer. Generelt gælder det, at på de områder hvor arbejdet med kvalitetssikringen ikke er så langt, er der ofte en række tiltag i gang eller undervejs. Mht. systemniveauet vurderes det, at der stadig er behov for at udvikle nogle metodiske principper, der kan realisere muligheden for at foretage tværgående og sammenlignelige målinger af effekt af voksen- og efteruddannelse. Et udviklingsled i denne proces vil være Danmarks Evalueringsinstitut, der forventes at udarbejde en analyse af VUC i løbet af 2001. Hertil kommer de initiativer, som voksenuddannelsesreformen har afstedkommet. Her tænkes bl.a. på udviklingen af nogle metodiske principper for en effektmåling, der også kan anvendes på uddannelsesniveauet. Mht. uddannelsesniveauet vurderes det, at der allerede foreligger en række redskaber til kvalitetssikring af niveauet. Her tænkes først og fremmest på bekendtgørelser, prøver, censorsystemet, vejledninger og det øvrige tilsyn. Der foreligger imidlertid ikke formelle krav om avulærernes kvalifikationer, således som det er tilfældet for hf-lærernes vedkommende. Mht. det regionale niveau vurderes kvalitetssikringen i indsats at være uensartet. Der er ingen tvivl om, at amterne i reglen tager deres forpligtelse for og målsætninger med VUC'erne alvorligt, og i de fleste tilfælde foregår der et seriøst udviklingsarbejde i tæt samarbejde med de enkelte centre. Men uensartetheden i kvalitetssikringen betyder, at regionerne bidrager forskelligt til at kvalificere voksen- og efteruddannelsesmulighederne for den voksne del af befolkningen, der har behov for opkvalificering. Samlet set har amterne ikke desto mindre en række tiltag i gang for at kvalitetssikre VUC-området. Tilbage står dog stadig at sikre et fælles, formelt grundlag for kvalitetssikringen. Mht. institutionsniveauet vurderes Standard og Profiler at være et godt grundlag til at udvikle uddannelseskvaliteten på institutionel basis. Standard og Profiler vurderes at kunne medvirke til at udvikle en egentlig evalueringskultur lokalt. 12.2 Tilsyn med VUCSom nævnt indledningsvist ses tilsyn her som et led i den overordnede kvalitetssikring af uddannelsessystemet. 12.2.1 Det fagligt/pædagogiske og økonomisk/ institutionsmæssige tilsyn med VUCTilsynsfunktionerne kan for overskuelighedens skyld opdeles i to: et fagligt/pædagogisk tilsyn og et økonomisk/institutionsmæssigt tilsyn. For VUC's vedkommende retter tilsynet sig i denne sammenhæng mod to forskellige uddannelsesområder: avu og hf. Det giver i alt fire tilsynsvinkler, som det fremgår af følgende boks: Figur 12.1:
12.2.2 Beskrivelse af tilsynet med avuFor såvel avu's som hf 's vedkommende har staten sektoransvaret. Den direkte tilsynsforpligtelse er imidlertid placeret forskelligt, jf. ovenstående boks. Amterne har det fagligt/pædagogiske tilsyn med avu-undervisningen. Det indebærer bl.a. at påse, at undervisningen fungerer i overensstemmelse med de centralt udstedte regler og at følge fortolkningen af reglerne, således som de udmøntes ved fx klagesager. Ifølge Amtsrådsforeningens oplysninger udøves det fagligt/ pædagogiske tilsyn via regelmæssige møder med forstandere og lærere på centrene, deltagelse i pædagogiske dage, iværksættelse af lærer- og lederudviklingsprogrammer, afsætning af udviklingspuljemidler m.m. Ved hjælp af tal fra Undervisningsministeriet/ SIK og Danmarks Statistik, som ARF sammenfatter i en årlig publikation, følges udviklingen, fx i de enkelte fag. Ud fra bl.a. talindberetningerne analyseres effektivitet og kvalitet: I hvilket omfang opfyldes målet med undervisningen? Amterne har desuden ansvaret for driften af VUC som institution og beslutter den økonomiske ramme for hver enkelt VUC-institution (som reguleres efter den faktiske aktivitet). Amterne skal via tilsynet bl.a. sikre, at VUC til stadighed leverer de rigtige ydelser, dvs. udvikles og tilpasses samfundets og målgruppens skiftende undervisnings- og uddannelsesbehov inden for de gældende rammer. Dette udøves bl.a. ved afholdelse af konferencer og dialog mellem amt og VUC-institution. Undervisningsministeriet, som har det overordnede ansvar for undervisningen på avu, følger udviklingen på området. I den forbindelse har Undervisningsministeriet indført en ny praksis for kvalitetskontrol af forløbsbeskrivelser på avu-området. Formålet med denne praksis er dels at sætte ind over for forløbsbeskrivelser, der på forskellig vis er mangelfulde, dels at inspirere centrene via udbredelse af de forløbsbeskrivelser, der i særlig grad indeholder nytænkning og udvikling. Endvidere indgår fagkonsulenternes arbejde i det overordnede tilsyn. Andre eksempler på Undervisningsministeriets udøvelse af tilsynet er tilrettelæggelse af efteruddannelseskurser, netværksarrangementer, undervisningsvejledninger m.m. Undervisningsministeriet har tilsynet med prøverne på avu. Heri ligger bl.a., at beskikkede censorer rapporterer fra prøvernes forløb til Undervisningsministeriet, og Undervisningsministeriet nedsætter, og er repræsenteret i, de opgavekommissioner, der udarbejder de centralt stillede, skriftlige prøvesæt. 12.2.3 Beskrivelse af tilsynet med hfStaten (Undervisningsministeriet) har det fagligt/pædagogiske tilsyn med hf-undervisningen på VUC. Tilsynet udføres bl.a. af en række fagkonsulenter, der på samme tid sikrer overholdelse af lovgivningen og virker som rådgivere, igangsættere og inspiratorer. Forstanderne har et direkte ansvar over for ministeriet for så vidt angår uddannelse, pædagogik og undervis-ning. Det er således Undervisningsministeriet, der
Med henblik på driften af VUC som institution er det amterne, der har ansvaret, jf. afsnit ovenfor under 12.2.2. 12.2.4 Vurdering af tilsynet med VUC
12.3 Forslag til udviklingstiltag Som helhed kan det konstateres, at kvalitetssikringen har stor bevågenhed. En lang række tiltag er på alle niveauer enten sat i gang eller er undervejs. Ligeledes pågår der p.t. et udredningsarbejde i Undervisningsministeriet med henblik på at fastlægge principperne for fremtidens tilsynspraksis. Resultatet af dette arbejde forventes at give grundlag for en forbedret tilsynspraksis, som kan indgå i den overordnede kvalitetssikring. Udvalget peger på følgende tiltag inden for de fire kvalitetssikringsniveauer:
30) Jf. "Kvalitet der kan ses", UVM 2000. 31) 'Kvalitet der kan ses', Undervisningsministeriet 2000. 32) Dog har UVM tilsynet med prøverne.
|
![]() |
|||||||||
![]() ![]() Til sidens top |