Rekruttering af ledere — en håndbog
![]()
|
![]() ![]() — det formelle grundlag for rekrutteringenBestyrelsen har ansvar for, at der bliver udarbejdet en jobbeskrivelse og en kompetenceprofil, som definerer jobbet og beskriver, hvilke krav der er til lederen. Mens jobanalysen er en baggrundsanalyse, skal jobbeskrivelsen og kompetenceprofilen konkretisere, hvad jobbet består i, og hvilke konkrete kompetencer den nye leder skal besidde. Begge dele skal være tilgængelige for ansøgerne. Jobbeskrivelsen og kompetenceprofilen danner også grundlag for udarbejdelsen af det endelige jobopslag og for spørgerammen til jobsamtalen. Til jobsamtalen skal der spørges struktureret ind til de enkelte kandidaters ledelseskompetencer ud fra de kriterier, som jobbeskrivelsen og kompetenceprofilen opstiller. Jobbeskrivelse og kompetenceprofil bliver typisk udarbejdet af ansættelsesudvalget, bestyrelsesrepræsentanter eller ved hjælp af konsulentbistand.
6.1 Jobbeskrivelse — opgaver, mål og muligheder Jobbeskrivelsen omfatter indholdsmæssigt to dele:
Jobbeskrivelsen kan også indeholde nogle mere åbne formuleringer af, hvilke udviklingsperspektiver der ligger i ledelsesjobbet.
6.2 Kompetenceprofil — krav til lederevner og personlighed Hvad skal der til for at løfte opgaven med succes? Med andre ord: Alt efter institutionens størrelse og særlige udfordringer vil der være forskellige prioriteringer af, hvilke kompetencer der er brug for. Det er vigtigt at fokusere på kompetencer, der er behov for på både kort og længere sigt. Kompetenceprofilen skal også vægtes i forhold til sammensætningen af det øvrige ledelsesteam. Nedenstående egenskaber og kompetencer kan benyttes som inspiration til, hvad der skal vægtes i den konkrete lederprofil:
|