![]() |
---|

![]() |
Løbende, intern evalueringLøbende evaluering af indsatsen bør have fokus på elevernes læringsmuligheder og udbytte af at bruge it til oplæsning og fremstilling af egne tekster. Evalueringen bør omfatte elevernes generelle faglige udvikling. Tre væsentlige spørgsmål er: Fremmer indsatsen elevernes udvikling af emnekendskab, forståelse af grundlæggende begreber og beherskelse af aldersrelevante arbejdsmetoder? En sideeffekt af indsatsen kan være forbedrede færdigheder i at afkode og kode tekster. Der er eksempler på, at elever er blevet meget bedre på begge områder på relativt kort tid. To andre, væsentlige spørgsmål er derfor: Bliver eleverne bedre funktionelle læsere? Styrker indsatsen deres skriveudvikling? Ved en intern evaluering kan det være vanskeligt at fastslå, hvad der gør udslaget: Om det for eksempel er, at eleverne får ekstra støtte, supplerende læseundervisning eller specialundervisning, eller det er, at de benytter læse- og skrivestøtten på computer. Evalueringen bør desuden omfatte elevernes personlige udvikling. Et væsentligt spørgsmål er: Styrker indsatsen deres selvværd og tro på egne muligheder? Den indhentede information bør særligt vise, om og i hvilken grad eleverne har adgang til skolens udstyr. Klasseteam kan iagttage, om skolens it-udstyr er placeret optimalt i forhold til de fysiske rammer, således at eleverne kan benytte det, når det er naturligt. På nogle skoler findes dele af it-udstyret i aflåste lokaler, hvilket hæmmer en differentieret anvendelse, hvor eleverne går til og fra, når de skal læse eller skrive for at lære. På mellemtrinnet på Søndervangskolen stimuleres eleverne til at udvikle hensigtsmæssige og tidssvarende arbejdsvaner ved at placere en del it-udstyr på borde og hylder langs væggene i klasselokalerne (fig. 5). Fig. 5. Klasselokalets indretning (Søndervangskolen) Evalueringen bør også afdække, om der er nogle elever, som har vanskeligt ved at betjene softwaren til oplæsning og skrivestøtte. Som tidligere omtalt kan lærere og elever tilpasse oplæsning og ordforslag til elevernes profiler. Det er hensigtsmæssigt at vurdere disse opsætninger med jævne mellemrum. Det samme gælder elevernes læsestrategier. Her er to væsentlige spørgsmål: Benytter eleverne tekstoplæsningen til at læse enkelte ord, sætninger eller hele afsnit af deres materialer? Følger de med i teksten på skærmen, mens de får den læst op?
|
---|