Banner Den lyttende læser

uvm logo
Banner Den lyttende læser
 

spacer
Banner Den lyttende læser Banner Den lyttende læser Banner Den lyttende læser

Indledning

Tre udviklingsprojekter i folkeskolen har haft til hensigt at inkludere læseusikre elever på mellemtrinnet gennem bevidst og hensigtsmæssig anvendelse af it. De tre projekter havde titlerne:

  • Læs, lyt og skriv – med computeren i skolebiblioteket
  • Læs for at lære – med it
  • Målrettet inklusion af elever med generelle indlæringsvanskeligheder.

I projekterne var der samlet set fokus på følgende områder:

  • håndtering af pædagogiske udfordringer, som skyldes spredningen i elevernes læse- og skrivefærdigheder
  • udvikling af pædagogisk praksis i tilknytning til brug af digitale undervisningsmidler
  • indretning af læringsmiljøer med lettilgængelig it-støtte til oplæsning og produktion af tekster
  • samarbejde mellem klasseteam og skolens pædagogiske servicecenter om at indføre it som redskab for læseusikre elever.

Projekterne blev gennemført i skoleåret 2007-2008 på Søndervangskolen i Hammel, Østre Skole i Grenaa og Mølleskolen i Ry. De tre skoler, som alle er overbygningsskoler med flere spor, havde formuleret og søgt om støtte til projekterne for at få nye redskaber og metoder til at inkludere læseusikre elever i normalundervisningen.

Projekterne blev organiseret på den enkelte skole. Den pædagogiske praksis, der blev udviklet som led i projekterne, tog udgangspunkt i den almindelige undervisning på skolerne. De deltagende lærere fik inspiration og vejledning fra medarbejdere på skolernes pædagogiske servicecenter.

Undervejs i projekterne mødtes repræsentanter for de tre skoler til erfaringsudveksling og drøftelser af indsatsen. Selv om skolernes praksiserfaringer var forskellige, kunne alle genkende følgende generelle pædagogiske udfordringer:
elever, som savner alderssvarende læse- og skrivefærdigheder, får nedsat udbytte af undervisningen
lærerne har svært ved at motivere disse elever til at benytte skriftlige undervisningsmidler

  • eleverne har lavere forventninger til egne fremlæggelser og præstationer end de øvrige elever
  • eleverne mangler også baggrund for at tage stilling og handle i forbindelse med selvstændigt arbejde på skolen og hjemme
  • eleverne har øget behov for støtte for at undgå, at de taber selvværd i forhold til skolearbejdet
  • elevernes vanskeligheder i arbejdet med det skrevne sprog kan skabe adfærds- og læringsproblemer.

Et fælles udgangspunkt på de tre skoler var, at noget måtte gøres for at overvinde eller reducere disse udfordringer.