![]() |
---|

![]() |
IndsatsområderHensigten med dette inspirationsmateriale er at formidle ideer til, hvordan de omtalte problemer kan undgås eller reduceres på mellemtrinnet i folkeskolen. Deltagerne i udviklingsprojekterne besluttede at videreudvikle elevernes læse- og skrivefærdigheder gennem bevidst og hensigtsmæssig anvendelse af it til tekstoplæsning og skrivestøtte. Samspillet mellem elevernes læring, læsning, skrivning og brug af it udgjorde derfor projekternes fokusområder, hvilket er illustreret i følgende model: Modellen illustrerer, at elever på mellemtrinnet i folkeskolen ofte læser eller skriver for at lære. I takt med at de udvikler kundskaber og færdigheder, som sætter dem i stand til det, kan det medvirke til at opfylde de fælles mål i alle boglige fag. Den enkelte skole kan organisere elevernes arbejde med skrevet sprog, så det passer i forhold til skolens pædagogiske praksis generelt og i særdeleshed i forhold til lærernes årsplanlægning. Desuden kan lærerne organisere inddragelsen af it med henblik på at fremme elevernes læring og undgå, at læse- eller skriveusikkerhed fører til tab af selvværd og nedsat udbytte af undervisningen. Baggrunden for at gøre dette – og konkrete erfaringer og ideer fra de tre projekter – vil blive beskrevet nærmere i det følgende.
|
---|