Banner Den lyttende læser

uvm logo
Banner Den lyttende læser
 

spacer
Banner Den lyttende læser Banner Den lyttende læser Banner Den lyttende læser

Indsatsområder

Hensigten med dette inspirationsmateriale er at formidle ideer til, hvordan de omtalte problemer kan undgås eller reduceres på mellemtrinnet i folkeskolen.

Deltagerne i udviklingsprojekterne besluttede at videreudvikle elevernes læse- og skrivefærdigheder gennem bevidst og hensigtsmæssig anvendelse af it til tekstoplæsning og skrivestøtte. Samspillet mellem elevernes læring, læsning, skrivning og brug af it udgjorde derfor projekternes fokusområder, hvilket er illustreret i følgende model:

model

Modellen illustrerer, at elever på mellemtrinnet i folkeskolen ofte læser eller skriver for at lære. I takt med at de udvikler kundskaber og færdigheder, som sætter dem i stand til det, kan det medvirke til at opfylde de fælles mål i alle boglige fag.

Den enkelte skole kan organisere elevernes arbejde med skrevet sprog, så det passer i forhold til skolens pædagogiske praksis generelt og i særdeleshed i forhold til lærernes årsplanlægning.

Desuden kan lærerne organisere inddragelsen af it med henblik på at fremme elevernes læring og undgå, at læse- eller skriveusikkerhed fører til tab af selvværd og nedsat udbytte af undervisningen.

Baggrunden for at gøre dette – og konkrete erfaringer og ideer fra de tre projekter – vil blive beskrevet nærmere i det følgende.