Banner Den lyttende læser

uvm logo
Banner Den lyttende læser

 


Banner Den lyttende læser
Banner Den lyttende læser Banner Den lyttende læser Banner Den lyttende læser

Forord

Denne publikation er et inspirationsmateriale udviklet på baggrund af erfaringer fra udviklingsprojekter på tre skoler, som fandt sted i skoleåret 2007-2008 med støtte fra Udviklingspuljen for Folke- og skolebiblioteker. De tre skoler, der deltog, var Søndervangskolen i Hammel, Østre Skole i Grenaa og Mølleskolen i Ry. Et fælles udgangspunkt på disse skoler var en oplevelse af pædagogiske problemer på mellemtrinnet, som skyldtes manglende læse- og skrivefærdigheder hos nogle elever.

Udviklingsprojekterne havde som mål at give skolerne redskaber og metoder til at skabe et læringsmiljø, som kan rumme elever med læse- og skrivevanskeligheder. Et element i udviklingsprojekterne var organisering af indsatsen på den enkelte skole. Organiseringen blev varetaget af klasseteam i tæt samspil med medarbejdere i de tre skolers pædagogiske servicecentre.

Udviklingsprojekterne på den enkelte skole præsenterede deres erfaringer ved et besøg i januar 2008 samt i afrapporteringen til Udviklingspuljen for Folke- og skolebiblioteker. Ved besøgene deltog Bent B. Andresen fra Danmarks Pædagogiske Universitetsskole, Aarhus Universitet, som har udarbejdet nærværende publikation.
Det er håbet, at erfaringerne fra udviklingsprojekterne kan fungere som inspiration for andre skoler, som står over for lignende udfordringer.

Undervisningsministeriet gør opmærksom på, at henvisninger til Fælles Mål i denne publikation sigter på mål, der er gældende indtil 1. august 2009.
Reviderede Fælles Mål træder i kraft med virkning fra skoleåret 2009/2010. Her er der for det enkelte fag fremhævet mål, arbejdsmåder og ideer til, hvordan der på en varieret måde kan og skal arbejdes med it og medier. Disse ændringer vurderes dog ikke at have betydning for, i hvilket omfang erfaringerne gengivet i denne publikation kan komme andre til nytte.
Undervisningsministeriet har støttet de omtalte udviklingsprojekter samt udarbejdelse og udgivelse af denne internetpublikation.

Det skal bemærkes, at eksempler og synspunkter i teksten står for forfatterens egen regning.

Peter Grønnegård
Afdelingschef

December 2008