Banner Den lyttende læser

uvm logo
Banner Den lyttende læser
 

spacer
Banner Den lyttende læser Banner Den lyttende læser Banner Den lyttende læser

Pædagogiske pejlemærker

Projekternes udgangspunkt var følgende: Elevernes læse- og skriveprocesser har betydning for deres læring på mellemtrinnet i folkeskolen. Brug af it kan støtte disse processer. Derved kan brug af it få betydning for elevernes læring.

Forud for indsatsen overvejede deltagerne i projekterne, hvordan de kunne underbygge hidtidige pædagogiske erfaringer med at:

  • inddrage it systematisk til tekstoplæsning og produktion af elevtekster i alle boglige fag på mellemtrinnet
  • ligestille læsning på traditionel vis med lyttelæsning ved brug af it i de fleste undervisningssituationer
  • fremme elevernes læring og undgå tab af selvværd i forhold til skolearbejdet
  • videreudvikle elevernes indbyrdes relationer og samarbejde
  • videreudvikle relationerne mellem lærere og elever
  • reducere adfærds- og læringsproblemer, som skyldes variationer i elevernes læse- og skrivefærdigheder.