Banner Den lyttende læser

uvm logo
Banner Den lyttende læser
 

spacer
Banner Den lyttende læser Banner Den lyttende læser Banner Den lyttende læser

Publikationens indhold

Inspirationsmaterialet omhandler aktuelle udfordringer, som medarbejdere på pædagogisk servicecenter står overfor, når de i samarbejde med klasseteam støtter elever på mellemtrinnet, som savner alderssvarende læse- og skrivefærdigheder.

illustration

Kapitel 2 indeholder bagvedliggende pædagogiske overvejelser over en indsats for at udvikle elevernes arbejdsmåder, når de læser og skriver for at lære. Der præsenteres overvejelser over tilrettelæggelse og gennemførelse af differentieret undervisning. Overvejelserne har fokus på samspillet mellem elevernes beherskelse af tre grundlæggende kulturteknikker: læsning, skrivning og brug af it.

Kapitlet indeholder særligt overvejelser over brugen af digitale læremidler. Desuden indgår der i det kapitel – ligesom i det efterfølgende – en række spørgsmål til overvejelse, som kan anvendes af medarbejdere på skolens pædagogiske servicecenter til at stimulere elevernes brug af it for at læse, skrive og lære.

Efter redegørelsen for den overordnede idé i kapitel 2 indeholder kapitel 3 en beskrivelse af erfaringerne i de tre projekter med at realisere denne idé. Skridt for skridt beskrives indsatsen for at implementere it-baseret læse- og skrivestøtte og skabe sammenhæng mellem idé og handling.

Endvidere beskrives pædagogisk servicecenters indsats for at stille digitale læremidler til rådighed for skolens undervisning og vejlede i brugen af it til oplæsning af teksterne i disse læremidler.