Banner Den lyttende læser

uvm logo
Banner Den lyttende læser
 
spacer
Banner Den lyttende læser Banner Den lyttende læser Banner Den lyttende læser

Pædagogisk servicecenter som inspirator

Meget af det, der for få år siden var muligt på idéplan, men vanskeligt at gennemføre i praksis, er inden for rækkevidde i dag på it-området. Skolens pædagogiske servicecenter kan udbrede kendskabet til disse muligheder og medvirke til en løbende erfaringsudveksling.

På Mølleskolen er det for eksempel en fast opgave for teamet på pædagogisk servicecenter at formidle information til lærere og elever (boks 14).

Boks 14.

På Mølleskolen kan lærerne på mellemtrinnet få vejledning og sparring efter behov af centerteamet, som også introducerer eleverne til it-redskaberne. Det sker efter princippet om “hjælp til selvhjælp” i samarbejde med klasseteamet, som derpå tilrettelægger elevaktiviteter med læse- og skrivestøtte.

Medarbejdere på skolens pædagogiske servicecenter kan også inspirere klasseteam til at indtænke daglig brug af tekstoplæsning i årsplaner og planer for emne- og projektarbejder.

Herved kan de bidrage aktivt til at udvikle god pædagogisk praksis til gavn ikke blot for elever med afkodningsvanskeligheder, men for alle elever på mellemtrinnet.

Medarbejdere på skolens pædagogiske servicecenter kan supervisere klasseteam og eleverne gennem jævnlige besøg i klasserne (boks 15).

Boks 15.

På Østre Skole besøger centerteamet ofte klasserne på mellemtrinnet med henblik på at udbygge lærernes og elevernes kendskab til fordele og begrænsninger ved tekstoplæsning på computer. Der ydes også løbende vejledning og sparring til den enkelte lærer og elev, når vedkommende har brug for det i den daglige undervisning.

Hvis tiden tillader det, kan en medarbejder på skolens pædagogiske servicecenter også bistå, når et klasseteam første gang inddrager tekstoplæsning eller skrivestøtte i sin undervisning.