Banner Den lyttende læser

uvm logo
Banner Den lyttende læser
 
spacer
Banner Den lyttende læser Banner Den lyttende læser Banner Den lyttende læser

Tæt samarbejde om materialeanskaffelse

Som tidligere nævnt har de tre udviklingsprojekter gjort erfaringer med en praksis, hvor lærere og elever henvender sig på skolens pædagogiske servicecenter med deres ønsker om digitale læremidler. Her har medarbejderne skaffet sig overblik over de forskellige muligheder for at skaffe eleverne adgang til digitale materialer på internettet.

Ifølge folkeskoleloven skal det pædagogiske servicecenter på hver selvstændige skole stille undervisningsmidler til rådighed for skolens undervisning og yde vejledning i brugen heraf. I dag omfatter disse materialer:

  • digitale læremidler, som skolerne abonnerer på
  • digitale dubletter af trykte materialer, som forlagene formidler på internettet
  • skannede materialer på skolens intranet til brug for elever med læsevanskeligheder og nedsat syn.

Nogle materialer stilles til rådighed af forlag uden beregning. Derudover findes der en del digitale læremidler beregnet for mellemtrinnet, som skolerne kan abonnere på. Undervisningsministeriet har i de senere år støttet udviklingen af disse bogløse læremidler.

Pædagogisk servicecenter kan på skolens vegne lave aftaler med udbydere og forlag.

Andre materialer stilles gratis til rådighed af offentlige og frivillige institutioner med særligt henblik på brugere med nedsat syn eller læsefærdigheder. Endvidere findes der mange materialer til fri afbenyttelse på internettet. Medarbejdere på skolens pædagogiske servicecenter kan formidle links til relevante materialer og portaler.

Hvis anskaffelse eller download er umulig, kan centeret iværksætte skanning af trykte materialer. Disse materialer bliver i så fald skåret op og digitaliseret ved hjælp af en skanner eller en kopimaskine (boks 18).

Boks 18.

På Østre Skole benyttes en kopiskanner (figur 4), som betyder, at medarbejdere på pædagogisk servicecenter (eller skolens sekretær) efter få tryk på betjeningspanelet kan overføre tekster fra opskårne bøger til skolens intranet. På den måde kan teksten fra en bog let overføres til en digital mappe med elevmaterialer til historie i 6. klasse.

 

Figur 4. Mapper til digitale tekster (Østre Skole)

illustration

 

I dag er det almindeligt, at flere skoler samarbejder om at skanne digitale dubletter til elevbrug. Både Østre Skole og Mølleskolen deltager i et fælleskommunalt samarbejde på dette område. Herved undgås dobbeltarbejde, hvor flere skoler skanner de samme bøger.

Skolerne må efter ophavsretsloven i et vist omfang skanne bøger til elevbrug og lægge de digitale filer på en server for at give elever med læsevanskeligheder mulighed for at få teksterne læst op via passende software, sådan som det er beskrevet i det foregående. Denne anvendelse må ske, uden at ophavsmanden (forfatteren) har krav på betaling, og uden at skolerne er i risiko for at blive udsat for bøder eller anden straf.

Efter lov om ophavsret, § 17 (note 12), skal skannede tekster særligt bestemt til brug for blinde, svagtseende, døve og talelidende samt personer i øvrigt, der på grund af handicap er ude af stand til at læse trykt tekst, være placeret på skolens server. Skolen må derfor til stadighed sikre, at alene elever med læsevanskeligheder har adgang til mapper med skannede bøger.

De digitale dubletter kan som nævnt placeres på skolens intranet. Herved er det nemt for skolens pædagogiske servicecenter at styre adgangen til de skannede bøger. Det er også nemt for skolens lærere og elever at se, hvornår de digitale materialer er blevet skannet og er klar til brug.

Tilgangen bliver lettere, hvis medarbejdere på skolens pædagogiske servicecenter katalogiserer de digitale materialer og skaber en søgbar oversigt magen til den, de laver over trykte materialer. På Mølleskolen er det for eksempel intentionen, at læseusikre elever, lærere og forældre fremover skal kunne anvende denne oversigt, når de skal finde materialer til deres arbejde med faglige og tværgående emner.