![]() |
---|

![]() |
De hovedansvarligeBegrebet ledelse kan defineres som det at skabe forandring til det bedre. Skolens leder kan skabe forandring ved at stimulere pædagogisk nytænkning om læseusikre elevers muligheder for at bruge it til oplæsning af faglige tekster. Skolens leder kan også tage initiativ til at tilpasse elevernes læringsmiljø og skabe gode rammer for de læsesvage elevers oplevelser, fordybelse og virkelyst. Ved planlægningen kan klasseteamet overveje didaktiske spørgsmål som: I hvilke situationer har eleverne brug for funktionelle læse- og skrivefærdigheder? Hvad skal de kunne i disse situationer? Hvis kravene overstiger elevernes formåen, må klasseteamet tilrettelægge ligeværdige elevaktiviteter, hvor nogle elever afkoder elevmaterialer på vanlig vis og andre overvejende er “lyttende” læsere. Arbejdsformerne bliver tilpasset i forhold til elevernes muligheder for at læse for at lære. Materialeanvendelsen varierer også fra elev til elev. Kernestoffet er derimod fælles for en klasse eller et hold. Klasseteamet kan rekvirere aldersrelevante, digitale materialer til læseusikre elever på pædagogiske servicecentre. Skolens pædagogiske servicecenter skal som nævnt stille både analoge og digitale undervisningsmidler til rådighed for skolens undervisning. Skolens leder bør sikre, at det pædagogiske servicecenter har ressourcer til at løse denne opgave. Endvidere må skolens leder sikre, at det pædagogiske servicecenter kan opfylde sin forpligtelse til at yde vejledning i brugen af digitale læremidler.
|
---|